Hoofdmenu

Acumulus Wiki / Handleiding

Gestart door Bert-Jan, 04 november, 2012, 00:15:18

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

We zijn begonnen met een wiki voor Acumulus:

http://www.acumulus.nl/wiki

Waarom een Wiki?

Het forum werkt erg goed voor losse actuele vragen.

Maar het forum kent weinig structuur en oude teksten die niet meer van toepassing zijn, blijven bestaan en kunnen voor verwarring zorgen. Gebruikers kunnen een reactie geven op een heel oud topic en poef... het staat weer bovenaan, alsof het actueel is.

Er wordt daarnaast vaak gevraagd om een handleiding en daar is meer vaste structuur voor nodig. Vandaar de wiki want daar bepalen wij de structuur en volgorde en niet de gebruikers.

En het forum dan?

Die wil ik graag behouden voor losse actuele vragen waarbij eventueel gemakkelijk een linkje kan worden gegeven naar het betreffende wiki-onderwerp.

En de helpfunctie in Acumulus dan?

Die komt te vervallen als de wiki voldoende is gevuld.

Verschuiving van forum naar wiki

Wij zullen de komende tijd zoveel mogelijk onderwerpen uit de helpfunctie en dit forum kopieren naar de wiki.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Voordat ik kwartaal 4 afhandel lees ik alles weer eens door in forum, wiki en acumulus help en aanvullende informatie schermen.
Ook de nieuwe xl sheet is heel handig en heb ik nuttig gebruikt, super bedankt daarvoor Bert-Jan!

In de wiki staan handige voorbeelden, maar ik mis daar duidelijkheid wb de 3 benodigde boekingen zoals vermeld in acumulus Aangifte omzetbelasting (btw) van 01-01-2012 tot 01-01-2013 zoals hieronder. Er staat wel een opmerking over de 3e boeking, maar ik denk dat het nog duidelijker is als de wiki wordt uitgebreid zodat het helemaal matched met de overige informatie?

U dient de verrekening van de KOR op de balans te boeken met een (fictieve) BTW-afdracht (alsof u het wel hebt betaald) op de Rekening buiten Acumulus op 31-12-2012.
1e boeking: op 31-12-2012 -> Ik wil de BTW-afdracht/teruggave invoeren.
Bedrag:
Wat er daarna eventueel overblijft aan BTW-schuld of -vordering op de balans, zet u op de balans van het volgende jaar met een balanspost BTW vorig jaar.
2e boeking: op 01-01-2013 -> Ik wil een balanspost (lening, voorraad, BTW-vorig jaar) invoeren -> Passiva - Nog te betalen (BIJ) of te ontvangen (AF) BTW vorig jaar.
Bedrag: (zie balans)
Tot slot dient u de verrekende KOR te beschouwen als winst en deze te boeken met een Bijzondere bijtelling op 31-12-2012.
3e boeking: op 31-12-2012 -> Ik wil een (bijzondere) fiscale aftrekpost of bijtelling invoeren.
Bedrag:

Es

Ik denk dat dit een goede toevoeging is, om de drie boekingen van de KOR in de Wiki te zetten.
Een van ons gaat het er bij zetten.....
(reken op uiterlijk morgen ;))

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Ik heb zojuist die drie boekingen in de Wiki erbij gezet.
Zie onderstaande link:

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=kleine-ondernemersregeling-kor

Herman

Heel erg bedankt, zo is het nog completer en informatiever.
Nog even een vraag/opm over het eerste voorbeeld. Af te dragen btw vóór KOR is 1700 en de kor 75, is dat realistisch?

Es

Dat zou best zo kunnen zijn. Als je alles goed in Acumulus hebt ingevoerd, klopt het in ieder geval.... ;)

Onderstaand tekst uit het hoofdstuk in de Wiki:

Hoe groot de belastingvermindering is, hangt af van het BTW-bedrag dat u in een jaar aan de Belastingdienst zou moeten betalen.
 Als u totaal aan BTW af moet dragen:

 •onder de € 1345 > dan is de KOR maximaal € 1345 (dus hoeft u niets af te dragen)
 •tussen de € 1883 en € 1345 > dan is de KOR 2,5 x (€ 1883-af te dragen btw)
 •boven de € 1883 > geen KOR
 
 
Uitzondering: het kan zijn dat u in de BTW aangifte over een heel jaar ziet dat u per saldo minder dan € 1345 BTW heeft ontvangen en dat u toch niet (geheel) recht hebt op de KOR. Dat heeft te maken met de berekening van fictieve BTW van verleggingsregelingen. Acumulus berekent dit automatisch dus u kunt altijd de gegevens uit de Acumulus aanhouden. Andersom kan het zijn dat het saldo tussen ontvangen en betaalde BTW meer dan € 1883 is terwijl u wel recht hebt op de KOR.

Herman

Bedankt voor de toelichting. Ik adviseer in de wiki realistische voorbeelden te gebruiken, dus 2,5x 1883-1700 = 475.50,  ipv 75 dit voorkomt twijfel bij degene die de wiki voorbeelden spiegelen aan hun situatie.

Es

Ik denk persoonlijk dat het belangrijkste is dat mensen weten dat de berekende KOR welke in het BTW-overzicht van Acumulus staat volledig juist is, wanneer alles correct is ingevoerd.

Bij twijfel kan er altijd even een vraag op het forum gezet worden, een mail aan de klantenservice of een PM aan een van de supporters.
Er is altijd iemand even bereid om mee te kijken waar de mogelijke afwijking door veroorzaakt wordt.

Annalies Janssens

Ongeveer in het midden van de pagina over KOR staat ook een link naar een site van de belastingdienst waar meer wordt uitgelegd over de berekening van KOR en de verleggingsregeling.

Nu wil ik Acumulus-gebruikers zeker niet onderschatten maar dit is een nogal ingewikkelde materie. Ik durf zelfs als boekhouder te zeggen dat ik hier altijd heel aandachtig op moet rekenen als ik het niet via Acumulus kan boeken.
Het is daarom de vraag of je dit als ondernemer moet begrijpen. Mag natuurlijk wel, maar de berekening zoals Acumulus die geeft klopt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Sorry maar ik denk dat het een simpele rekensom is.
•onder de € 1345 > dan is de KOR maximaal € 1345 (dus hoeft u niets af te dragen)
•tussen de € 1883 en € 1345 > dan is de KOR 2,5 x (€ 1883-af te dragen btw)
•boven de € 1883 > geen KOR

Ik denk dat je in een wiki niet een exotisch voorbeeld moet geven met een onrealistisch kor bedrag bij het genoemde btw totaal voor een doorsnee administratie waarbij de kor van toepassing is, maar dat zijn mijn 2 centen.

Jullie hebben allemaal gelijk dat de berekening in acumulus net als de links naar de sites allemaal kloppen.
Het is maar een advies/opm hoef je niets mee te doen ;-)

Es

Ik heb er wel wat mee gedaan ;)