Hoofdmenu

Aftrek boete c.q. schikking n.a.v. overtreding concurrentiebeding

Gestart door Ron, 21 januari, 2010, 20:56:49

Vorige topic - Volgende topic

Ron

Het is me niet bekend of ik dit moet opnemen in mijn balans/boekhouding. In 2008 heb ik per abuis de concurrentiebeding van mijn oude werkgever overtreden. Ik ben als zelfstandige met mijn eenmanszaak bij een klant gaan werken waar zij indirect (via een tussenpartij) zaken mee deden. Een heel gedoe.

Er is een rechtszaak geweest en we zijn tot een schikking gekomen. Ik ben mijn ex-werkgever een x aantal duizend euro schuldig en er is afgesproken dat ik vanaf 1 januari 2009 de schikking per maand aflos. De bedragen maak ik over vanaf mijn zakelijke rekening, maar is dit wel juist?

Had ik dit niet via mijn privérekening moeten betalen?

Enfin, is het een en ander wel aftrekbaar via de belastingaangifte? Dat is me niet geheel duidelijk.
Pluk de dag!

Bert-Jan

Inderdaad: pluk de dag!

Ik heb sterk het vermoeden dat de werkgever de ontvangen \"boete\" moet opgeven als inkomen of verminderde aftrek loonkosten. Daarom vermoed ik dat het ook aftrekbaar moet zijn voor de werknemer.

Kijk anders hier eens naar:
http://www.awvn.nl/smartsite.shtml?id=11885
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ron

Navraag luidt dat de kosten aftrekbaar zijn als negatief loon, maar het kan ook bestempeld worden als opstartkosten van de onderneming, dus ik kan het wel aftrekken. Nu nog beslissen of het als negatief loon afgetrokken moet worden of als opstartkosten.
Pluk de dag!