Hoofdmenu

Zakelijke rijders moeten toch aan de kilometeradministratie

Gestart door Bert-Jan, 05 januari, 2013, 21:16:17

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Wanneer je een zakelijke auto rijdt en daar meer dan 500 privé-kilometers mee maakt, dan heb je een vaste bijtelling afhankelijk van de categorie waarin de auto valt. Het maakt dan niet uit hoeveel privé-kilometers je maakt (als het maar niet meer dan 90% is).

Aangezien de overheid naarstig op zoek is naar nog meer geld, is dat opeens niet meer eerlijk.

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/januari/32473-weekers-getrapte-bijtelling-en-strippenkaart-oldtimers

Staatssecretaris Weekers kondigde daarom aan in overleg te willen met de autobranche om een \'faire\' bijtellingsregeling uit te werken. Er moet een soort staffel komen waarbij een notoire privé-kilometer-rijder meer betaalt dan iemand die minder privé-kilometers maakt.

De enige manier om dit vast te stellen, lijkt mij een sluitende kilometer-registratie. De rijders van een privéauto waren in 2011 al de klos en moesten opeens toch maar een sluitende kilometer-administratie gaan bijhouden willen zij nog iets van de btw op gebruikskosten kunnen aftrekken.

Nu mag - naar het zich laat aanzien - ook de zakelijke rijder met een bijtelling een sluitende kilometer-administratie gaan bijhouden.

Hoe zat het ook alweer met administratieve lastenverlichting?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Ik bedenk mij opeens nog iets: de bijtelling over een 10 jaar oude auto is net zoveel als een nieuwe!

Als we het dan toch gaan hebben over \"eerlijk\"en \"fair\", kan er dan ook een faire staffel komen voor de dagwaarde van de auto?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

DaMenaCe

Citaat van: Bert-JanIk bedenk mij opeens nog iets: de bijtelling over een 10 jaar oude auto is net zoveel als een nieuwe!

Als we het dan toch gaan hebben over \"eerlijk\"en \"fair\", kan er dan ook een faire staffel komen voor de dagwaarde van de auto?

Dat zou natuurlijk top zijn! Maar dan lopen zij inkomsten mis. Denk niet dat dat gaat gebeuren.
Ik betaal \"graag\" bijtelling omdat ik gek werd van de kilometer registratie (ook met gps apparaat).

Bert-Jan

Dat was ook één van de redenen van mij om een zakelijke auto te gaan rijden...
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

DaMenaCe

Pluspunt is wel dat ik misschien een 170pk+ diesel kan rijden zonder een bijtelling van 200-400 euro per maand te betalen.