Hoofdmenu

Landcodes en IPC-lijst

Gestart door Bert-Jan, 26 januari, 2010, 23:52:50

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Ik ben de nieuwe ICP-lijst (intracommunautaire prestaties) aan het inbouwen. Vanaf 1 januari 2010 vallen zowel diensten als goederen-leveringen onder hetzelfde regime wat betreft het verleggen van de BTW en de wijze waarop dat geadministreerd wordt.

Onderdeel daarvan is de landcode (zoals ES voor Spanje) voor EU-landen.

Je kunt nu bij de relatie ook de landcode kiezen (alleen EU-landen)

Hierna volgt de toevoeging van de ICP-lijst aan de aangifte omzetbelasting.

Om een idee te krijgen, hoe de papieren aangifte er uit gaat zien:
http://www.acumulus.nl/downloads/ob125_opgaaf_specimen.pdf

Indien je diensten of goederen levert aan een ondernemer in een EU-land, dien je er voor te zorgen dat de landcode en het volledige BTW-nummer goed staan geregistreerd bij de relatie.

Je vinkt bij de nieuwe factuur aan dat het gaat om een levering binnen de EU.

Deze leveringen staan vermeld op de aangifte omzetbelasting bij onderdeel 3b. De ICP-lijst is een nadere specificatie van deze leveringen. Indien je de relatiegegevens goed hebt ingevuld, hoef je de lijst uit Acumulus alleen maar over te nemen.

Onderscheid tussen leveringen en diensten

Er moet echter op dit formulier worden aangegeven of het gaat om goederen of diensten. Dat betekent dat in Acumulus ook moet worden aangegeven of het goederen of diensten zijn. Dit is thans nog niet het geval.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annie Bohets

Tot hiertoe moet ik maar eens per jaar mijn aangifte doen.
Ook nu zit er geen aangifte intracommunautaire prestaties bij om in te vullen..
Moet ik me daar zorgen om maken, want ik verricht wel diensten aan buitenlandse ondernemers?

Groetjes,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Bert-Jan

Zorgen is een groot woord. Ik denk wel dat je hier dit jaar mee te maken zult krijgen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annie Bohets

Ja, zou toch moeten lijkt me.
Bij een gesprek op de belastingsdienst over mijn boekhouding en btw nummer klant Spaanse ondernemer, kwam ook ter sprake
of ik mijn intracommunautaire aangifte had gedaan.

Toen ik zei dat dit niet klaarstond bij mijn electronische aangifte leken ze dat geen probleem te vinden.
Nu staat het er dus weer niet bij, maar zal eens extra informeren. Lijkt me wel verstandig dan.


Thx,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!


Bert-Jan

Ik moet het maar snel afmaken... :(
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Ik zal nu vrij snel inbouwen dat bij het opmaken van een factuur aan een ondernemer in de EU, aangegeven dient te worden (per factuurregel) of het een levering (product/goed) betreft of een dienst.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annie Bohets

Hoi Karen,


Thx, nee dat had ik idd nog niet gezien.
Zit dus nog goed wat dat betreft en het zal dan pas half april bij mijn aangifte te zien moeten zijn.

Groetjes,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annie Bohets

Citaat van: Bert-JanIk zal nu vrij snel inbouwen dat bij het opmaken van een factuur aan een ondernemer in de EU, aangegeven dient te worden (per factuurregel) of het een levering (product/goed) betreft of een dienst.


Hoppa.....weer wat dichter bij je 1225 per jaar!  :D
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Bert-Jan

Inderdaad Annie.

Nu vind ik werken niet erg maar de stress die de handelswijze van de belastingdienst brengt, is ergerlijker.

In december zei men nog: we nemen ons voor het 1 januari 2010 in te voeren.  

Nu zegt men: in april moet je het vanaf 1 januari opgeven! Dat betekent dus dat alle facturen binnen de EU eigenlijk al meteen goed moesten worden ingevoerd.

Ik zal nu een systeem moeten maken om dit met terugwerkende kracht te kunnen doen.

Lang leve de politiek!
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Sorry Bert-Jan, het is helaas niet anders.

Annie Bohets

Hoi Bert-Jan,


Super frustrerend allemaal idd!  :(
Alsof ze niks beters te doen hebben dan steeds maar weer regeltjes wijzigen of bijverzinnen...ppfff.

Als je net denkt het wat als leek onder de knie te krijgen...

Groetjes,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!