Toch even vraagje nog:
Zo'n pas 'vervangt' veel bonnetjes en 'gedoe', maar... ik neem aan dat je ook bonnetjes moet bewaren, en... dat bijv. benzinekosten 'los' geregistreerd worden als 'interne boeking'.
Verder, wat is nu precies wel en niet mogelijk? Ik rij in eigen auto (niet op de zaak), ben ZZP'er, en rij veel momenteel. Ik betaal benzine nu nog 'prive' (dus met prive pas), en .. had altijd begrepen dat ik alleen de km's mocht aftrekken.
Nu hoor ik dat je ook BTW kan aftrekken, maar... dan begint de onduidelijkheid (ofwel, je hoort veel tegenstrijdige verhalen, en de belastingdienst site is zoals gewoonlijk niet echt helder).
Vragen dus:
- kan ik BTW aftrekken (en ja ik bewaar alle bonnetjes)? Ook als ik deze via prive rekening heb betaald? In principe is het 'traceerbaar', en voor eenmanszaken is prive en zakelijk zowieso bijna gelijk.
- kan ik die BTW van vorig jaar nog terugvorderen?
- kun je en BTW terugvorderen EN km's declareren (die 19 cnt / km)
- Stel dat ik het vanaf nu met zakelijk rekening betaal, dan had ik begrepen dat ik het 'ex BTW' bedrag als 'interne boeking' moet zien?? Of kan ik het hele bedrag (dus direct vanaf bankrekening mut bestand kan boeken) , en dan 'gewoon' BTW terugvorderen?
- wat doet zo'n benzine pas nu precies, en waarom wordt dit wel geaccepteerd? Ze reclameren bijv dat 'parkeerkosten' ook meegenomen kunnen worden, terwijl ik altijd begrepen heb (en gelezen heb op belastingdienst site) dat parkeerkosten niet meegenomen mogen worden als zakelijke kosten... (maar... hoor dan weer dat 'parkeer garage' kosten WEL weer als zakelijk meegenomen mogen worden, das niet helemaal logisch).
Dank alvast voor evt. advies