Hoofdmenu

Klant-/relatienummer als apart veld opnemen

Gestart door Ralph de Haan, 01 maart, 2013, 10:40:08

Vorige topic - Volgende topic

Ralph de Haan

Hallo,

Het is al eerder aan bod gekomen, maar volgens mij een beetje naar de achtergrond verplaatst. Toch zou ik heel graag dit weer naar de voorgrond willen halen.

Het is namelijk erg onhandig om op dit moment het laatst uitgegeven klantnummer op te zoeken.
Goed nadenken welke klant er als laatste is opgevoerd, dan het klantnummer uit het veld kenmerk halen. In het relatie-deel van Acumulus zoeken naar dit nummer, dan zoeken naar het klantnummer + 1. Niet gevonden...dan is dat het klantnummer voor de nieuwe klant.
Pffff. Naast het feit dat dit erg omslachtig is, is het ook zeker foutgevoelig.

Het zou prettig zijn als er een nieuw veld zou komen met klantnummer. En dat hier ook op gesorteerd kan worden.
Een automatische ophoging van het nummer zoiu helemaal geweldig zijn, net als factuurnummer, maar hier zit weer zoveel algoritme achter dat het voor nu misschien te veel gevraagd is, maar zeker nice-to-have is.

Belangrijkste is dat je in 1 oogopslag kunt terugvinden wat het laatst uitgegeven nummer is.

Ik hoop dat dit snel opgepakt kan worden, verfraaien kan altijd :-)

Bert-Jan

Is het ook een idee om het ID van de relatie als nummer te gebruiken?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ralph de Haan

Zit meer te denken aan oplopend klantnummer per jaar, zodat je ook kan zien wanneer de klant voor het eerst is geweest. Op dit moment maken we gebruik van dezelfde structuur als factuurnummer, 201300001 enzovoorts.
Maar andere combinaties/algoritmes en ideeen zijn natuurlijk goed om in overweging te nemen.

Bert-Jan

Het ID bestaat al en is altijd uniek. Het is alleen niet sluitend.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ralph de Haan

Citaat van: Bert-JanHet ID bestaat al en is altijd uniek. Het is alleen niet sluitend.

Dan zou ik niet weten over welk ID je het hebt, hoe dat gebruikt wordt (ook op facturen), want ik zie bij relatiebeheer/toevoegen alleen de volgende velden staan (zie bijlage).

Bert-Jan

Het is het nummer dat je in de url ziet. Mogelijk ga ik dit nummer gebruiken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ralph de Haan

Bert-Jan, lijkt me niet echt handig. Dit ID-veld is waarschijnlijk het identity-veld binnen de database. Dat automatisch gevuld wordt tijdens een insert. Wij zouden dan geen inspraak meer hebben over de opmaak van het veld bijvoorbeeld. Geen eigen gedachten-systeem, geen beheer.

Ik ben zelf ook software-ontwikkelaar en het lijkt me toch beter/fijner zijn als dit een eigen beheersbaar veld is, uiteraard met een controle op dubbele waarde. Nogmaals, een algoritme/functie zoals bij factuurnummer is een mogelijkheid.