Hoofdmenu

Het keurmerk Zeker-Online

Gestart door Bert-Jan, 03 september, 2013, 16:40:17

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Wij zijn reeds vanaf het eerste begin enkele jaren geleden, betrokken bij de totstandkoming van het keurmerk Zeker-Online.

http://www.zeker-online.nl/

Onlangs hebben wij ons hier uit teruggetrokken om twee redenen:

  • Het keurmerk is sterk gericht op traditionele boekhoudpakketten met debet en credit e.d. Acumulus is niet gebaseerd op dit zogenaamde dubbel boekhouden en ondanks consequente pleidooien van ons, gaat het keurmerk te veel uit van het traditionele boekhoudproces waar wij juist afstand van hebben genomen.
  • Het keurmerk vereist dat de aanbieder van het boekhoudpakket in verregaande mate het gebruiksgedrag van de ondernemer bijhoudt. Elke stap die de ondernemer zet, moet gelogd worden. Wij zijn het hier principieel mee oneens en vinden dit veel te ver gaan.
Wij maken ons ernstig zorgen om de privacy van de ondernemer. Het keurmerk Zeker-Online streeft naar veiligheid maar daar lijkt de privacy-veiligheid van de ondernemer niet onder te vallen. Veiligheid is wat ons betreft zeer belangrijk maar wat ons betreft hoeft dit niet ten koste te gaan van de privacy van de gebruikers.

Een keurmerk dat de deur openzet voor schending van de privacy van de ondernemer, kan op termijn schadelijk zijn voor de gehele branche van aanbieders van online-boekhoudpakketten. We hoeven het nieuws slechts te volgen over de bekendmakingen van backdoors in Windows, Yahoo, Google en Facebook om te zien dat het steeds moeilijker wordt om stiekem informatie te verzamelen en er vanuit te gaan dat het publiek daar niet vroeg of laat achter zal komen.

Wij hebben op 28 augustus jl. een mailbericht gestuurd naar het bestuur dat wij ons terugtrekken uit het keurmerk. Hier hebben wij nog geen reactie op ontvangen.

We sluiten niet uit dat we in de toekomst het keurmerk zullen aanvragen maar dan zal de privacy van onze gebruikers wel gegarandeerd dienen te zijn.
 
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Vandaag een reactie gekregen van Zeker-Online met een uitnodiging om te praten.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Hallo Bert-Jan,

Heeft het gesprek nog wat opgeleverd?

Bert-Jan

Het was een open een aangenaam gesprek.

Sjaam en ik hebben nogmaals toegelicht waarom wij niet aan het keurmerk kunnen en willen voldoen.

Daarna is het stil gebleven.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)