Hoofdmenu

Verzoek: Shopify gemengde BTW orders inlezen als conceptfactuur

Gestart door iceeyz, 07 november, 2023, 19:39:02

Vorige topic - Volgende topic

iceeyz

Momenteel levert de standaard Shopify Order export optie een .csv met geen BTW info per orderregel, waardoor Acumulus de order skipt bij het importeren.
Begrijpelijk, maar vermoeiend :).

Zou het mogelijk zijn de orders wel in te laten lezen, maar deze als conceptorder weg te schrijven?
Het zou enorm schelen als bijvoorbeeld relaties al wel vast worden aangemaakt, alsook de order met orderregels, waarbij alleen met het handje de bedragen en BTW tarieven gecorrigeerd moeten worden.

Alvast bedankt.

Een ander/complexer alternatief is om de importfunctionaliteit uit te breiden met alternatieve veelgebruikte formaten, zoals Matrixify, die bijv. ook uit de gratis ablestar-cli komt rollen. Deze kan wel per line-item btw informatie weergeven.

iceeyz

Oh, misschien maakt het allemaal niet zo veel uit zie ik nu. Orders kunnen in Shopify (deels) gecrediteerd worden, waarna dezelfde orderregel wordt aangepast met een kolom "Refunds". Dat wordt chaos bij toekomstige refunds van bestaande orders, dus ik schakel maar over op maandelijkse geaccumuleerde bedragen uit de Shopify rapportages.

Ook dat is te automatiseren, wat misschien niet gek is voor andere gebruikers. Het Total Sales rapport is als CSV te exporteren en is wel chronologisch juist, met nieuwe regels voor refunds.

Guido

Citaat van: iceeyz op 07 november, 2023, 19:39:02Momenteel levert de standaard Shopify Order export optie een .csv met geen BTW info per orderregel, waardoor Acumulus de order skipt bij het importeren.
Begrijpelijk, maar vermoeiend :).

Er is een extra importprofiel voor Shopify beschikbaar gekomen deze maand. Hierbij wordt vooral ondersteuning toegevoegd voor gemixte btw waarbij er meerdere btw-tarieven binnen 1 order terugkomen. In de verwerking wordt er teruggerekend en worden verkopen anders verwerkt in Acumulus. Wellicht werkt deze importmethode beter voor jou.

iceeyz

Excuus voor de late reactie, ik heb zojuist mailnotificaties maar eens aangezet.

Bedankt voor het toevoegen van de importoptie.
Voorlopig houd ik het echter bij maandtotalen o.b.v. het Total Sales rapport uit Shopify, waarbij via een draaitabel in Excel de opbrengsten van die maand handmatig Acumulus in gaan.
Dat heeft als eigenschap dat niet elke webshopklant een relatie in Acumulus wordt, wat in mijn geval een voordeel is (kasstelsel).

Verder gebruik ik het Shopify Payments by Type rapport om de juiste interne overboekingen te doen, aangezien er geen directe relatie is tussen orders, retouren, kosten, etc. en de manier waarop opbrengsten worden overgeboekt.

Indien gewenst kan ik mijn methode wel eens uitschrijven en de gebruikte excel delen.