Hoofdmenu

Levering van buiten EU / Aparte factuur inklaarder

Gestart door Floris, 24 april, 2013, 11:05:55

Vorige topic - Volgende topic

Floris

Goedemorgen!

Ik krijg regelmatig leveringen vanuit USA, waarbij ik een aparte factuur krijg van de inklaarder (Fedex). Nu boek ik dat altijd zoals in Acumulus staat aangegeven wanneer ik met mijn muis het vakje "Levering van buiten EU" aanwijs: ik boek de factuur van mijn leverancier als gewone factuur met 0% BTW en ik boek de factuur van Fedex apart.

Nu heb ik die factuur van Fedex tot op heden geboekt als gewone factuur met 0% btw als "porti- % vrachtkosten" maar toen ik vanmorgen weer eens zo'n boekwerk van Fedex zat door te nemen viel me op dat dit (natuurlijk!) de BTW is die in rekening wordt gebracht en niet zomaar inklaringskosten! Maar nu mijn vraag: hoe boek ik deze factuur van Fedex nu, klopt dat wel hoe ik het nu boek? (als gewone factuur met 0% btw als "porti- % vrachtkosten").

Alavst bedankt voor jullie tijd en moeite!

Groeten,

Floris

Annalies Janssens

Hallo Floris,

Je doet jezelf ernstig tekort door het als kosten te boeken. Dan voer je de BTW namelijk op als aftrekpost waardoor je een deel terugkrijgt. Als je het boekt als BTW krijg je het volledige bedrag terug.

Zie hier het hulpsheet om die BTW te boeken.
https://www.sielsystems.nl/acumulus/index.php
(sheet BTW op invoer)

Hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Floris

Hoi Annalies,

Enorm bedankt voor je bericht! Hier was ik al bang voor, mijn gevoel zei al dat het niet klopte om btw als kosten te boeken! ;) Ik zie nu trouwens dat er ook bij de hulptekst in Acumulus een verwijzing staat naar het hulpsheet waar de juiste boeking in uitgelegd staat... Het is wel wat omslachtig maar als het geld oplevert dan heb ik dat er graag voor over!

Jouw link naar het hulpsheet werkte niet helemaal, het moet volgens mij zijn: https://www.sielsystems.nl/acumulus/downloads/douane_invoer_schema_21.xls

Jammer dat ik dus blijkbaar over 2012 een aardig bedragje ben misgelopen, dat kan ik zeker niet alsnog terugvragen omdat dan ook mijn aangifte inkomstenbelasting 2012 niet meer klopt? Over Q1-2013 ben ik gelukig nog net op tijd, ik ga nu al die boekingen van Fedex maar even wissen en opnieuw invoeren volgens het hulpsheet!

Nogmaals hartelijk dank!

Groeten,

Floris

Annalies Janssens

Hoi,

Ok, die link stuurt inderdaad niet goed door. Ik zal eens kijken hoe ik dat beter kan doen.

Je kunt de correcties van 2012 ook nog gewoon doen. Je verstuurt dan de aangepaste IB aangifte nogmaals.
Verder kun je een suppletie BTW indienen om zo de BTW alsnog terug te vragen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Floris

Dankjewel Annalies!

Ik ga nog even bekijken/berekenen of het de moeite is om over 2012 nog een nieuwe aangifte te doen en een suppletie in te dienen, per saldo zal het niet heel veel schelen denk ik omdat het wel als kosten is geboekt dus ik zal maar een klein gedeelte meer terugkrijgen dan in de huidige situatie volgens mij? En dan ga ik ook nog de afweging maken of ik het dat bedrag waard vind om een aantal maanden langer te moeten wachten op de teruggaaf die ik verwacht! ;)

Nogmaals enorm bedankt!

Groeten,

Floris

Annalies Janssens

Afhankelijk van je IB tarief kun je er toch wel ongeveer vanuit gaan dat je zeker de helft van het betaalde BTW-bedrag meer terugkrijgt dan nu.

Bovendien heeft het opnieuw indienen in principe geen invloed op de termijn waarop je het geld terugkrijgt.

Je zou het ook nog zo kunnen doen:
wacht tot je je teruggaaf hebt gekregen en dan dien je een nieuwe IB aangifte in én de BTW suppletie. Dan zit je altijd goed.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Floris

Hey dat is helemaal een goed idee!   8)

Bedankt Annalies!

Grrben

Hoe boek je de BTW precies apart? Nieuwe boeking > Nieuwe afdracht/teruggave invoeren voor Nederlandse BTW?

Los daarvan de aankoop apart boeken zoals vermeld in de handleiding? "Op de factuur staat geen BTW maar u moet deze wel opgeven bij het inboeken. Voer het bedrag van de factuur in bij het veld EX BTW, kies het hoge BTW-tarief en laat Acumulus de BTW optellen. Hierdoor wordt het bedrag inclusief BTW hoger dan op de factuur staat. Dit is de bedoeling. Acumulus zal voor het saldo het bedrag EX BTW gebruiken." https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=nieuwe-zakelijke-uitgave

Annalies Janssens

De BTW apart boeken kun je doen met behulp van het excel document wat je vindt bij
Beheer > Bijlagen (rechts bovenaan) en dan het document BTW op invoer/import

De inkoopfactuur boek je dan als normale binnenlandse factuur, BTW vrij. Je boekt alleen als import of buiten EU als je helemaal geen BTW betaalt, dus ook niet via de inklaarder.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Grrben

Dankjewel voor je snelle reactie, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. De aankoop heb ik met creditcard betaald en boek ik als een normale binnenlandse factuur, BTW vrij (rekening buiten acumulus in mijn geval).

Naderhand ontving ik van Fedex nog een rekening voor de btw (paar tientjes) en invoerrechten (paar euro). Deze heb ik van de zakelijke rekening betaald. Hoe boek ik dit precies in Acumulus? Als twee x een 'nieuwe uitgave' waarvan één als beschreven in de bijlage uit beheer? Ik wil graag het saldo kloppend houden met dit gegoochel :-)

Annalies Janssens

De factuur zelf boek je dus als zakelijke uitgave, BTW vrij.

de BTW factuur moet uitgesplitst worden volgens dat excel document.
Dit worden dan 2 boekingen.
De ene waarbij een omrekening gemaakt wordt zodat het juiste BTW bedrag geboekt wordt
De andere een tegenboeking zodat per saldo de juiste kosten geboekt worden.
Beide boekingen samen moeten dan het betaalde bedrag aan Fedex zijn.

Als je er niet uitkomt, mag je de Fedex factuur wel even als bijlage hieraan hangen en dan vul ik het excel bestand voor je in.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Grrben


Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen