Hoofdmenu

Vraag over WeFact koppeling met Acumulus

Gestart door Daniël Jan van Oudheusden, 21 maart, 2013, 20:21:01

Vorige topic - Volgende topic

Daniël Jan van Oudheusden

Beste Bert-Jan,

Allemaal mooie ontwikkelingen. Toch erg jammer om te zien dat er nog steeds geen koppeling mogelijk lijkt met WeFact waar vele hosters gebruik van maken die stuk voor stuk al lang zoeken naar dergelijke koppelingen.




Citaat van: Bert-JanDit is het algemene overzicht van de webshopkoppelingen. De download-bestanden staan altijd bovenaan het topic.

De koppelingen zijn gemaakt door Neshmedia: http://neshmedia.com/

Vind je dit allemaal te ingewikkeld, dan kun je ook kijken naar automatische koppeling die wordt aangeboden door Biedmeer: http://biedmeerwebwinkels.nl/


Bert-Jan

Deze koppelingen kunnen wij zelf (laten) maken omdat we bij de code van de webshops kunnen komen.

Dat kan niet met Wefact.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Daniël Jan van Oudheusden

De complete API bestanden hebben wij wel beschikbaar. Eventueel ook budget om bij de dragen aan de ontwikkeling. Hebben jullie ontwikkelaars die hier ervaring mee hebben en zodoende eens met ons kunnen / willen overleggen?

Bert-Jan

Dan zal ik daar eens naar moeten kijken. Is nu een beetje druk met aangiften.

Welke specifieke functie zouden jullie dan willen?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Orlam

Ook wij als hoster zijn aan het oriënteren naar een goed boekhoudpakket met een koppeling naar Wefact. Zoals TS al aangeeft de API's zijn beschikbaar.

Bert-Jan

Ik heb er keer naar gekeken maar het ontbreekt mij aan tijd.

Misschien dat we dat kunnen uitbesteden.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Made by Dirk

Omdat ik ook WeFact (Hosting) gebruik wil ik dit topic graag omhoog bumpen.
WeFact werkt inmiddels samen met een aantal bekende boekhoudprogramma's (Snelstart, Reeleezee, Exact, Afas, Twinfield) maar je kan ook CSV exporteren.
Deze functie zou mijn leven een heel stuk makkelijker maken.
Op dit moment regelt WeFact al mijn abonnementen en eens per 3 maanden moet ik alles overtypen van WeFact naar Acumulus.
Geen doen, als je het mij vraagt...

Ik hoop dat hier weer naar gekeken kan worden!
Want ik wil graag bij Acumulus blijven.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

javaboon

Hallo Bert-Jan,

ik ben ook een wefact hosting gebruiker en zit nu concreet te kijken of ik mijn boekhouding in acumulus kan voeren. Wefact kent inderdaad een csv export van de gevraagde gegevens, nog mooier zou een API koppeling zijn, maar dat is wat specifieker denk ik.

Ik heb nu net geprobeerd om mijn debiteuren te importeren. Ik mis daar wat mogelijkheden, zoals het aangeven dat het geen relatie is, maar een debiteur (analoog ook de crediteur), verder is de opbouw van de aanhef niet handig (geen combinatie van velden mogelijk bij import). De import van facturen zou ook bijzonder goed zijn, zonder die mogelijkheid is het niet te doen om acumulus te gebruiken.

ik zou met veel plezier meer willen betalen per maand als je een api koppeling zou bouwen. 

Bert-Jan

De import van relaties is primair bedoeld om de bulk van werkzaamheden te verminderen maar er blijft vaak wat werk over om e.e.a. even recht te zetten.

Ik heb met mijn collega Guido gesproken over de API en Wefact en daar willen we verder naar kijken. Het is alleen op dit moment te druk om concrete stappen te zetten.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

javaboon

#10
Hoi Bert-Jan,

dank voor je terugkoppeling. Omdat ik nu een afweging moet gaan maken welk boekhoud pakket ik ga gebruiken, is het voor mij wel redelijk cruciaal om een tijdspad hiervoor te zien. Alternatief voor mij is een jaar lang met een ander pakket te gaan werken en dan weet ik niet of ik terug zou keren naar acumulus. Ik wil jullie absoluut niet onder druk zetten, het is voor mij nu alleen wel een moeilijke keuze.

edit: ik zie dat jullie ook een api hebben. Ik zou in principe zelf dus de koppeling kunnen realiseren zie ik, zijn er nog voorwaarden en/of zaken die moeten worden geregeld om die api aan te kunnen spreken? Want dan bouw ik liever zelf iets om te koppelen, het is feitelijk 2 api's aan elkaar sleutelen, zoveel kennis van php heb ik wel :)

Bert-Jan

Het zou niet correct zijn om te suggereren dat we hier snel iets mee doen.

Ik denk dat we pas vanaf april weer wat ruimte krijgen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Guido

Citaat van: javaboon op 29 januari, 2014, 09:59:16
edit: ik zie dat jullie ook een api hebben. Ik zou in principe zelf dus de koppeling kunnen realiseren zie ik, zijn er nog voorwaarden en/of zaken die moeten worden geregeld om die api aan te kunnen spreken? Want dan bouw ik liever zelf iets om te koppelen, het is feitelijk 2 api's aan elkaar sleutelen, zoveel kennis van php heb ik wel :)

Dit is ook zoals wij dit zelf in de planning hebben gezet als een tussenlaag tussen de API's. Met een instellingen-scherm binnen Acumulus.

Om de API te kunnen aanspreken moet je beschikken over reguliere contractgegevens. Wellicht wil je een paar keer een proef-account aanmaken hiervoor :)

Goede groet,
Guido.

javaboon

Ik ga er eens mee aan de slag en quick and dirty als tussenoplossing  tot jullie met iets moois komen  ;D

javaboon

Inmiddels ben ik wat verder. De import werkt, maar ik zie wel een vreemd gedrag. Bij de import maakt acumulus de factuurregels dubbel aan, terwijl ik de xml netjes enkel aanlever.

Ik krijg een dubbele reply terug als ik naar de xml kijk die terug komt uit de aanroep.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<myxml>
    <format></format>
    <contract>
        <contractcode>123456</contractcode>
        <username>javaboon</username>
        <password>password</password>
        <emailonerror>xxxxx@xxxxx.nl</emailonerror>
        <emailonwarning>xxx@xxxx.nl</emailonwarning>
    </contract>
    <customer>
        <type>1</type>
        <companyname1>voorbeeldbedrijf</companyname1>
        <companyname2></companyname2>
        <fullname>M Voorbeeld</fullname>
        <salutation></salutation>
        <address1>voorbeeldstraat 11</address1>
        <address2></address2>
        <postalcode>1111 AV</postalcode>
        <city>ALMERE</city>
        <locationcode></locationcode>
        <countrycode></countrycode>
        <vatnumber></vatnumber>
        <telephone></telephone>
        <fax></fax>
        <email>info@xxxx.nl</email>
        <overwriteifexists>1</overwriteifexists>
        <bankaccountnumber></bankaccountnumber>
        <mark></mark>
        <invoice>
            <concept></concept>
            <number>2014050001</number>
            <vattype></vattype>
            <issuedate>2014-01-01</issuedate>
            <costcenter></costcenter>
            <accountnumber></accountnumber>
            <paymentstatus></paymentstatus>
            <paymentdate></paymentdate>
            <description></description>
            <template></template>
            <line>
                <itemnumber></itemnumber>
                <product>voorbeeld webhosting</product>
                <unitprice>110</unitprice>
                <vatrate>21</vatrate>
                <quantity>1</quantity>
                <costprice></costprice>
            </line>
                            </invoice>
    </customer>
</myxml>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<response>
<invoice>
<invoicenumber>2014050001</invoicenumber>
<token>a45dc01a6668a5c60231df3bb445c844</token>
</invoice>
<errors>
<count_errors>0</count_errors>
</errors>
<warnings>
<count_warnings>0</count_warnings>
</warnings>
<status>0</status>
</response>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<response>
<invoice>
<invoicenumber>2014050001</invoicenumber>
<token>83e6cc4446f152d011f14e98c038e523</token>
</invoice>
<errors>
<count_errors>0</count_errors>
</errors>
<warnings>
<count_warnings>0</count_warnings>
</warnings>
<status>0</status>
</response>

Guido

Kun je mij eens een XML-voorbeeld sturen zoals je deze aan de Acumulus API voert? Wachtwoord, username en contractcode is niet nodig.

javaboon

dat bericht staat hierboven in de code. is identiek aan het bericht dat er in gaat, alleen zijn de gegevens geanonimiseerd

Guido

Excuus, ik zag de scrollbalk over het hoofd en dacht ik dat er maar een fragmentje stond. Ik heb de XML hier even getest en krijg gewoon een enkele reponse terug.

javaboon

Vreemd, gebruik je de curl methode zoals beschreven in de api documentatie?

Guido

Ik heb niet met curl getest maar de XML in een file gezet en de xmlfile methode gebruikt. Ik zal dit eens met cURL doen.

Guido

Ook met cURL heb ik geen probleem. Als ik de code hieronder in een .php file zet en deze aanroep krijg ik maar 1 response.

<?php
$xml_string
="<?xml version=\"1.0\" encoding=\"UTF-8\"?>

<myxml>
    <format></format>
    <contract>
        <contractcode>123456</contractcode>
        <username>myusername</username>
        <password>mypassword</password>
        <emailonerror>email@invalid.nl</emailonerror>
        <emailonwarning>email@invalid.nl</emailonwarning>
    </contract>
    <customer>
        <type>1</type>
        <companyname1>voorbeeldbedrijf</companyname1>
        <companyname2></companyname2>
        <fullname>M Voorbeeld</fullname>
        <salutation></salutation>
        <address1>voorbeeldstraat 11</address1>
        <address2></address2>
        <postalcode>1111 AV</postalcode>
        <city>ALMERE</city>
        <locationcode></locationcode>
        <countrycode></countrycode>
        <vatnumber></vatnumber>
        <telephone></telephone>
        <fax></fax>
        <email>info@xxxx.nl</email>
        <overwriteifexists>1</overwriteifexists>
        <bankaccountnumber></bankaccountnumber>
        <mark></mark>
        <invoice>
            <concept></concept>
            <number>2014050001</number>
            <vattype></vattype>
            <issuedate>2014-01-01</issuedate>
            <costcenter></costcenter>
            <accountnumber></accountnumber>
            <paymentstatus></paymentstatus>
            <paymentdate></paymentdate>
            <description></description>
            <template></template>
            <line>
                <itemnumber></itemnumber>
                <product>voorbeeld webhosting</product>
                <unitprice>110</unitprice>
                <vatrate>21</vatrate>
                <quantity>1</quantity>
                <costprice></costprice>
            </line>
                            </invoice>
    </customer>
</myxml>";

    $url = "https://api.sielsystems.nl/acumulus/stable/invoices/invoice_add.php";
    $ch = curl_init();
    curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, $url);
    curl_setopt($ch, CURLOPT_POST, 1);
    curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, "xmlstring=$xml_string");
    curl_setopt($ch, CURLOPT_TIMEOUT, 10);
    curl_exec($ch);
    curl_close($ch);
?>

javaboon

Ik heb het inmiddels gevonden, was een domme fout aan mijn kant, de curl_exec stond 2x in de code, 1x om uit te voeren en 1x in een if statement om te controleren of het goed was gegaan, dat krijg je er van als je om 3 uur in de nacht nog codeert  ;/

In de basis importeert ie nu facturen, het ziet er dus goed uit. Nu nog een ton aan controles en uitbreidingen maken.

Guido


javaboon

ik loop weer tegen iets anders aan. Bij de import wordt door acumulus op regelniveau btw berekend voor zover ik nu kan zien. Is dat ook anders in te regelen, want dat levert verschillen op met de uitgegeven facturen (die wel juist berekend zijn, namelijk op totaalniveau en niet op regelniveau). Dit scheelt op een factuur 12 cent en daardoor wordt het automatisch afboeken van het rekeningafschrift niet mogelijk. Bovendien wordt er 12 cent te veel btw berekend.  Of zie ik hier iets niet goed? Het gaat om een factuur met 25 factuurregels met voornamelijk kleine bedragen.

Guido

btw hoort op regelniveau berekend te worden. in theorie zou je dan een extra boeking kunnen doorvoeren met een correctie.

javaboon

Daar zijn de meningen over verdeeld, btw is een percentage over de toegevoegde waarde. De eisen voor een btw factuur specificeren dat de eenheidsprijzen exclusief btw moeten worden vermeld en er moet een percentage plus totaal btw bedrag worden vermeld. Als ik dat zou doen op de factuur zoals deze geimporteerd wordt door acumulus, moet ik een afwijkend percentage gaan vermelden op de factuur. Ik weet dat pakketten zoals Accountview dat ook doen, maar ook dat er pakketten op de markt zijn die netjes per regel het bedrag ex btw oppakken en verwerken.

Los daarvan: ik importeer een factuur in het pakket, die moet 1 op 1 overgezet kunnen worden? Ik maak bewust geen gebruik van de facturatie module van acumulus.

javaboon

En een bijkomend probleem is dat de factuur dan niet meer herkend wordt in de telebankieren afboeking. Dat is nog veel vervelender, die zou ook moeten kijken naar factuurnummers en eventuele verschillen zou je moeten kunnen afboeken als betalingsverschillen.

Guido

Als je 1 btw tarief hanteert en geen gebruik maakt van de factuur die Acumulus aanmaakt n.a.v. de gedane boeking zou je de waarde van alle wefact-producten binnen 1 factuur bij elkaar op kunnen tellen en als 1 product kunnen inboeken onder een speciale noemer, bijvoorbeeld "de producten van wefact factuur 12345". Je zult dan wel zelf zorg moeten dragen voor de administratie van deze WeFact facturen maar dat lijkt me logisch.

Ons uitgangspunt voor bijvoorbeeld de webkoppelingen is dat de factuur die bij de eindklant terecht is gekomen leidend is.
Voor de zekerheid vraag ik het intern ook nog even na.

Guido.

Bert-Jan

Die oplossing zou kunnen.

Dan bereken je de btw direct over het totaal in een enkele factuurregel.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

javaboon

De oplossing met 1 regel zou inderdaad als mogelijkheid kunnen.

Het gebruik van de API staat wat haaks op de webkoppelingen dus? In die zin, dat een factuur met bv een foutieve btw berekening wel zodanig wordt geimporteerd? Dan zou een uitbreiding op de API bijvoorbeeld kunnen zijn dat er in het <invoice> blok ook een totaal ex, btw bedrag en totaal inclusief kunnen worden opgenomen.

Overigens ben ik inmiddels al wel zo ver dat ik betalende klant ben geworden  8)