Hoofdmenu

KOR kostensoort

Gestart door pvh, 16 mei, 2013, 21:18:56

Vorige topic - Volgende topic

pvh

Hallo,

een vraag over het boeken van de kor:

2e boeking: "bedrag" (zie balans) -> waar ik kan ik dit "balans bedrag" precies vinden?

3e boeking: "bijzondere bijtelling KOR" -> op welke kostensoort moet dit bedrag worden geboekt? Wanneer ik dit op "diverse" boek creëer ik uiteindelijk een negatief bedrag voor kostensoort "diverse".
Is dit een bezwaar?

Es

Wat er na de 1e boeking eventueel overblijft aan BTW-schuld of -vordering op de balans, zet je op de balans van het volgende jaar met een balanspost BTW vorig jaar.
2e boeking: op 01-01-20.. -> Ik wil een balanspost (lening, voorraad, BTW-vorig jaar) invoeren -> Passiva - Nog te betalen (BIJ) of te ontvangen (AF) BTW vorig jaar.

Bedrag: zie hiervoor de Balans van het oude kalenderjaar, via Overzichten > Balans: kijk wat er als totaalbedrag als Nog te betalen of Nog te ontvangen BTW op de balans staat.

De 3e boeking is de fiscale bijtelling van de KOR, deze wordt bij kostensoort Diversen geboekt.
Als je wilt kun je dit in de IB-aangifte uit de kostensoorten halen en onder Overige opbrengsten zetten, dus bij hetzelfde rijtje als de Omzet.

jerome.knoot

Bedankt Esther voor je antwoord. Echter zit ik nog met één vraag:

Februari 2014 heb ik een bedrag ontvangen op mijn bank i.v.m. de KOR 2013. Hoe moet ik dit bedrag boeken?

Es

Dit bedrag boek je via Nieuwe boeking > Speciale boekingen > Ik wil de BTW afdracht/teruggave invoeren.