Hoofdmenu

Virtuemart 2 en BTW percentages

Gestart door adrop, 06 juni, 2013, 07:19:27

Vorige topic - Volgende topic

adrop

Ik gebruik de meest recente stabiele Virtuemart versie en laatste versies van Joomla etc. Gisteren de Virtuemart 2 koppeling van Acumulus geinstalleerd (ook de meest recente versie) en getest. Werking lijkt goed met uitzondering van de BTW percentages en aantallen producten.

  • Vwb de BTW percentages zie ik dat producten met BTW % 6 (laag) in Acumulus komen met BTW hoog. Misschien is dit het gevolg van een mismatch in verwachting van de Acumulus koppeling en Virtuemart. Helaas is niet gedocumenteerd of hier verwachting zijn tav inrichting van Virtuemart.
  • Vwb de aantallen, misschien is het de bedoeling dat alleen een totaal regel per product verschijnt, maar ook dat haal ik niet uit de documentatie
Ik zou graag weten of er verwachtingen zijn tav de Virtuemart inrichting en of er mensen zijn die dezelfde setup (deze versies) hebben en wel de verschillende BTW percentages (goed) binnen krijgen in Acumulus. Een extra stukje documentatie zou handig zijn. Het aantal aangegeven downloads van de koppeling (2) zou kunnen betekenen dat ik de eerste ben die deze ervaring opdoet.

Ik ben benieuwd!

Vriendelijke groet, Arjan Drop

Guido

Beste Arjan,

Het BTW probleem is bekend. Hiervoor is inmiddels een nieuwe VirtueMart module in ontwikkeling en ik verwacht deze vandaag beschikbaar te hebben. Met de nieuwe module zijn zogenaamde BTW-mix alerts ingebouwd. Hiermee is het probleem niet weggeautomatiseerd maar wordt een duidelijke melding gegeven als er facturen met verschillende BTW percentages door de webshop in Acumulus gezet worden. Dit dien je dan vooralsnog met de hand te corrigeren.

Vwb de aantallen is het me niet geheel duidelijk wat het probleem is.

Het lage download aantal komt omdat we recent het forum opnieuw geimplementeerd hebben waarmee de downloads gereset zijn ;)

Goede groet,
Guido.

Guido

Beste Arjan,

Ik heb zojuist de nieuwste versie van de webkoppeling voor VirtueMart2 geupload naar: https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,2736.0.html waarvandaan je door kunt klikken naar de downloadlocatie. Ik werk momenteel aan een duidelijk feature-overzicht maar in de koppeling zit ondermeer de BTW-mix alerts ingebouwd.

Gr,
Guido

adrop

Beste Guido,

Ik heb eea afgelopen vrijdag direct gedownload, maar nog niet kunnen testen. Ik heb wel naar de gebruikte code gekeken en zie daarin ruimte voor verbetering. Wil je inhoudelijke code aanpassingen ook in het forum bespreken?

Wat mij sowieso opviel is dat in de module een bewerking tbv BTW op verzendkosten wordt gedaan die mijns inziens principieel onjuist is. Mijns inziens zou de koppeling over moeten nemen wat in de winkel qua BTW wordt bepaald en er zelf geen slag naar slaan. De informatie over de verzendkosten en gehanteerde BTW zijn in de webshop data gewoon voorhanden. Ik zal dit voor mijzelf iig zo aanpassen in de koppeling. Virtuemart en Acumulus blijven zo ten minste met elkaar in de pas lopen.

Verder zie ik mogelijkheden om de data beter te formateren dan nu gebeurd. Webshop klanten zijn niet zo netjes in hoofd- en kleine letter gebruik.

Wat er wordt bedoelt met de problemen in de BTW mix snap ik niet. In de code zie ik de afzonderlijke producten en btw percentages gewoon meegenomen worden in het xml bericht naar acumulus. Wat werkt er niet goed?

Mvgr, Arjan

Guido

Hoi Arjan,

Citaat van: adrop op 12 juni, 2013, 08:35:03
Ik heb eea afgelopen vrijdag direct gedownload, maar nog niet kunnen testen. Ik heb wel naar de gebruikte code gekeken en zie daarin ruimte voor verbetering. Wil je inhoudelijke code aanpassingen ook in het forum bespreken?
Dit is wellicht niet de meest handige plek om code-inhoudelijke zaken te bespreken maar we kunnen het proberen. Je bent uiteraard vrij om anders mij of NeshMedia een mailtje te sturen. Elke vorm van constructieve feedback wordt gewaardeerd. :)

Citaat van: adrop
Wat mij sowieso opviel is dat in de module een bewerking tbv BTW op verzendkosten wordt gedaan die mijns inziens principieel onjuist is. Mijns inziens zou de koppeling over moeten nemen wat in de winkel qua BTW wordt bepaald en er zelf geen slag naar slaan. De informatie over de verzendkosten en gehanteerde BTW zijn in de webshop data gewoon voorhanden. Ik zal dit voor mijzelf iig zo aanpassen in de koppeling. Virtuemart en Acumulus blijven zo ten minste met elkaar in de pas lopen.
Ik zal dit intern even navragen. Ik kan mij herinneren dat veel webwinkels de BTW, ondermeer over verzendkosten, verkeerd berekenen en dat hiermee deze fout aangetoond wordt. Echter dit is voor mij een gevalletje klepel&klok dus ik moet even navraag doen.

Citaat van: adrop
Verder zie ik mogelijkheden om de data beter te formateren dan nu gebeurd. Webshop klanten zijn niet zo netjes in hoofd- en kleine letter gebruik.
Een van de meest belangrijke wijzigingen die we doorgevoerd hebben is dat we alle webkoppelingen die we hebben laten ontwikkelen van een GPL licentie voorzien hebben. Hiermee heb je direct een stuk vrijheid in handen gekregen om naar eigen goeddunken aanpassingen te maken. En indien je een suggestie tot verbetering hebt een patch uit te brengen of aan te dragen. Ik moet wel bekennen dat we voor wat betreft release management van de webkoppelingen dan nog wel een uitdaging hebben. ;)

Citaat van: adrop
Wat er wordt bedoelt met de problemen in de BTW mix snap ik niet. In de code zie ik de afzonderlijke producten en btw percentages gewoon meegenomen worden in het xml bericht naar acumulus. Wat werkt er niet goed?
Dat was deels verkeerd begrepen door mij en is inderdaad nu een non-issue.

Met vriendelijke groet,
Guido

Bert-Jan

Citaat van: adrop op 12 juni, 2013, 08:35:03
Wat mij sowieso opviel is dat in de module een bewerking tbv BTW op verzendkosten wordt gedaan die mijns inziens principieel onjuist is. Mijns inziens zou de koppeling over moeten nemen wat in de winkel qua BTW wordt bepaald en er zelf geen slag naar slaan. De informatie over de verzendkosten en gehanteerde BTW zijn in de webshop data gewoon voorhanden. Ik zal dit voor mijzelf iig zo aanpassen in de koppeling. Virtuemart en Acumulus blijven zo ten minste met elkaar in de pas lopen.
Over de verzendkosten moet hetzelfde BTW-tarief berekend worden, als het hoofdbestanddeel van de factuur.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

adrop

Correct, BTW-tarief voor verzendkosten moet hetzelfde zijn als hoofdbestanddeel van de factuur. Ik wil de koppeling hier echter niet zelf een keuze in laten maken, omdat er daarmee verschillen kunnen ontstaan tussen de administratie in de webshop en acumulus. Mijn keuze is om de verzendkosten en BTW zoals in de order informatie in Virtuemart staan 1:1 over te nemen in acumulus.

adrop

Beste Bert-Jan,

Bijgaande door mijzelf aangepaste versie werkt probleemloos met gemixte bestellingen van 6% en 21% (die ik erg veel heb). Ook aantal andere aanpassingen gedaan (zie de readmefirst). Zal voor andere gebruikers misschien niet 1:1 te gebruiken zijn, maar kan de bouwers misschien wel inspireren tot verdere verbetering. Ik heb er maar beperkte effort ingestoken omdat prio bij mij elders ligt, maar voor mijn situatie werkt hij nu perfect. Ik help graag mee bij verdere uitwerking, testen etc mocht daar tzt behoefte aan zijn.

Met vriendelijke groet,

Arjan Drop

Bert-Jan

Waar GPL al niet goed voor kan zijn  :)

Dankjewel! Ik ben helaas zelf niet in staat het te testen omdat ik geen Virtuemart heb draaien maar wellicht kunnen anderen dat.

Leuk dat je dit deelt!
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

neshmedia

@Arjan Drop

Dank voor het meekijken in de code.

Hoewel de koppeling stabiel is, trachtten wij er met de feedback van Acumulus en natuurlijk de gebruikers om nog meer features &  gebruikersgemak toe te voegen.

Graag wil ik even reageren op de keuze van de btw bij verzendkosten. Uiteraard zou het doorgeven moeten gebeuren vanuit de instelling.
Toch hebben wij na overleg met Acumulus gezamelijk voor gekozen om de btw van de verzendkosten uit het product af te leiden.

Wij hebben voor bovenstaande oplossing gekozen omdat deze 100% bulletproof is.
1) Orders worden juist doorgezet naar Acumulus ongeacht een 'foute' instelling in VM.
2) Naast het feit dat facturen juist worden doorgezet, gebeurd dit ook conform de Nederlandse wetgeving (btw welke van toepassing is op het product, dient ook op de verzendkosten te worden toegepast).

3) Op de achtergrond werken wij momenteel aan 2de handsgoederen door te zetten (beter bekend als de margeregeling) en ook hier zal het 'gedrag' van de verzendkosten i.c.m. btw anders zijn.
Met het oog op de vernieuwingen is bovenstaande oplossing ook goed te embedden met nieuwe features.