Hoofdmenu

Factuurherhalingen

Gestart door Bert-Jan, 17 juni, 2013, 01:14:29

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Soms denk ik dat deze functie weinig gebruikt wordt. Het is immers geen volwaardig abonnementen-systeem.

Aan dat laatste heb ik weleens gewerkt, maar daar kwam veel bij kijken en ik vind het een beetje eng om het aanmaken en versturen van grote hoeveelheden facturen, te automatiseren.

Als het niet goed gaat, of de gebruiker maakt een fout, dan moet er heel wat recht gezet worden in de administratie.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Erik

Kan je niet een een compromissysteem inbouwen? Wel automatisch, maar er moet wel een ok gegeven worden. Soort van checklijst van facturen die eruit moeten volgens planning maar eerst een ok moeten krijgen voor ze eruit gaan.

Bert-Jan

Daar heb ik aan gewerkt maar ik vond het nog steeds complex en een beetje gevaarlijk.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Guido

Laten we het na de warme dagen weer eens op de agenda zetten. Ik meen wel wat ideeen te hebben,.. echter of die een praktische toepassing hebben weet ik nog niet ;)

Een rollback als er fouten gemaakt worden blijft wel complex.

eduardw

Is het geen idee om iets te bouwen die zorgt dat de factureren worden aangemaakt, maar voordat ze definitief ingeboekt worden er een controle / goedkeuring moet plaatsvinden? Dat je wel kunt inprogrammeren wanneer bepaalde factureren aangemaakt moeten worden (maandelijks, per kwartaal, per half jaar, per jaar, noem maar op), maar dat je voordat het definitief is op een knop moet drukken waarna je bijvoorbeeld de keuze hebt om er een PDF uit te laten rollen met daarin alle facturen zodat je ze kunt afdrukken en versturen.

Ik ben voor mezelf nu een systeem op het web aan het programmeren om mezelf te herinneren dat ik een factuur moet aanmaken in Acumulus. Telkens aan het begin van de maand laat ik het script draaien om te zien of ik voor die periode facturen moet maken voor abonnementen / contracten / enzovoorts. Dan krijg ik een lijst met relaties, beschrijving van het project en het factuurbedrag. Om daarna op Acumulus in te loggen en ze daar in te voeren en uit te draaien.

Het zou fantastisch zijn als zoiets in Acumulus zelf zou zitten, en dat ik dan handmatig nog moet goedkeuren vind ik geen probleem. Het scheelt al een hoop werk dat ze klaargezet worden ter goedkeuring.
Alles komt goed en dat wat niet goed komt is maar goed ook

Bert-Jan

Ik denk dat ik mijn eerste poging om dit in te bouwen, veel te complex heb gemaakt.

Het moest een soort kopie worden van ons eigen systeem waarbij wij elke maand:

- uitrekenen wat het maandbedrag is bij gebroken maanden;
- de factuur wordt gemaakt;
- de factuur wordt gemaild;
- een Clieop03-bestand wordt aangemaakt.

Beste wel veel bij elkaar.

Guido en ik gaan nu kijken naar een meer praktische oplossing die wel binnen een redelijke termijn opgeleverd kan worden.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

eduardw

Ik bedenk me net dat ik natuurlijk ook facturen zelf geautomatiseerd via de API periodiek kan aanmaken en wegsturen. Of zitten hier nog haken en ogen aan?
Alles komt goed en dat wat niet goed komt is maar goed ook

Guido

Citaat van: eduardw op 08 augustus, 2013, 02:54:50
Ik bedenk me net dat ik natuurlijk ook facturen zelf geautomatiseerd via de API periodiek kan aanmaken en wegsturen. Of zitten hier nog haken en ogen aan?
Bovenstaande flexibiliteit is een van de redenen waarom we de API ontwikkeld hebben. Je kunt e.e.a. hiermee beter op de eigen bedrijfsprocessen en wensen afstemmen.

Guido.

exofes

#8
Ik vind de huidige mogelijkheden tot op heden helaas van alle kanten functionaliteit missen. Zo zou ik graag de mogelijkheden zien zoals bij Moneybird (http://www.moneybird.nl/periodieke-factuur) met een optie voor iedere maand, ieder kwartaal, ieder half jaar of een x aantal dagen. Bovendien is een optie als 'oneindig herhalen' ook onontbeerlijk. Daarnaast is het nu vereist om in te loggen om je periodieke facturen te zien. Het zou handig zijn als je per e-mail herinnerd kon worden als er een factuur staat te wachten, en/of zelfs een optie om je facturen per direct te versturen.

Ik gebruik nu Google Agenda om mezelf aan m'n periodieke facturen te herinneren, omdat je hier veel meer flexibiliteit heb met data (maand/kwartaal/half jaar/x aantal dagen/etc.) en een optie voor herinnering per mail, maar eigenlijk zou Acumulus hier gewoon zelf in moeten voorzien, naar mijn idee.

Ik hoop écht dat hier op korte termijn verandering in komt. Ik heb om deze reden al eens overwogen om over te stappen naar Moneybird, alhoewel ik daar ook weer andere dingen mis die ik bij Acumulus wel heb.

Es

Moneybird is een heel mooi programma voor facturering, dit heb ik vaker gehoord.
Het is echter geen compleet boekhoudpakket om een jaarrekening mee te kunnen maken.


Erik

Is er al wat inzicht op dat redelijke termijn?

Een pakket als dit is eigenlijk niet echt compleet zonder een degelijke mogelijkheid voor herhalingsfacturen. Met een simpel abonnement met facturatie per maand kom je al een beetje in de knoei met extra werk.

Graag hoor ik wat, realistisch, de planning is voor een herhaalfunctie. Als het lang duurt is dat geen probleem, maar dan ga ik gewoon zelf iets opzetten dmv. de api.

Bert-Jan

Er is geen concreet zicht op deze functie.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Erik

Ok, dan maak ik een eigen systeem wat babbelt met jullie api.  :)

exofes

Toch jammer. Denk dat voor deze functionaliteit best wel meer animo is dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

Bert-Jan

Voor wat het waard is: ik ben er wel mee bezig.

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Ik verwacht deze week een werkende versie op te leveren.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Ik heb nu ingebouwd dat je bij een factuurherhaling kunt aangeven:

Automatisch:
- niets automatisch
- email-bericht naar mij
- factuur aanmaken, niets versturen, email-bericht naar mij

Wat er nog ontbreekt, is:
- factuur aanmaken en versturen als pdf naar klant

Die laatste heb ik wel gemaakt maar ik wil eerst kijken hoe het loopt met alleen het versturen van een herinnering aan de gebruiker (niet de klant) en het aanmaken van de factuur zonder versturen.

Als dit goed gaat, komt de optie voor het automatisch versturen er bij.

Daarna zal ik inbouwen dat je in het boekingscherm een herhaling kunt aanmaken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

eduardw

Gaaf! Ik ga er binnenkort eens even naar kijken, dankjewel!
Alles komt goed en dat wat niet goed komt is maar goed ook

Es

Herhaling per kwartaal.... zit dat ook nog in de planning?
Daar zou ik erg blij mee zijn.

Maar als het er niet komt, ben ik evengoed blij met Acumulus  ;)

Bert-Jan

Citaat van: Esther van der Meer op 23 augustus, 2013, 13:54:44
Herhaling per kwartaal.... zit dat ook nog in de planning?
Daar wordt wel vaker om gevraagd. Zit nog niet in de planning.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Ik heb nu ingebouwd dat je de factuurherhaling(en) bij elke boeking kunt bekijken en aanmaken/verwijderen.

De BTW tabbladen BTW 0%, BTW-laag en BTW-hoog zijn nu één tabblad geworden, en er is een laatste nieuwe tabblad bij: Herhaling

Op dit moment zou je 4 jaarherhalingen bij een boeking kunnen aanmaken voor elk kwartaal maar ik denk er nog over om het kwartaal toe te voegen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Ziet er erg mooi uit. Geweldige koppelingen allemaal. Ben er erg blij mee.

Bert-Jan

Ik heb maar gelijk ingebouwd dat je ook kunt kiezen voor automatisch versturen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)