Hoofdmenu

creditfactuur

Gestart door 12appletree, 19 juni, 2013, 15:46:34

Vorige topic - Volgende topic

12appletree

Ik heb een crediteurenfactuur, waarvan een deel 19% en een deel 21% BTW belast is. Het deel dat betrekking heeft op de 19% BTW is door kortingen een negatief saldo.
Als ik dat als uitgave/crediteur wil boeken komt het in het bankoverzicht als een aftrekpost/uitgave te staan, terwijl het een opbrengst is. Hoe kan ik in dit geval de BTW opsplitsen?

Annalies Janssens

Bij 2 verschillende BTW percentages moet je sowieso de boeking in 2-en splitsen. 1 voor het deel 19% en 1 voor het deel 21%.

Omdat het een credit factuur is zet je een - voor het bedrag (bij het 19% deel). Het wordt dan een negatieve uitgave (dus een BIJ boeking). Bij het 21% deel is het een gewone uitgave als ik het goed begrijp.

Beide boekingen samen moet dan het ontvangen bedrag weergeven.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

12appletree

dat heb ik gedaan; ik heb de bedragen als - geboekt, maar als ik dan daarna bij het saldo-overzicht van de bank kijk, wordt het afgetrokken ipv bijgeteld

Annalies Janssens

Dan heb je misschien een debet saldo op de bank?

Je mag me ook een print sturen van je. Overzicht banksaldo en journaal van de boekingen zelf.
info@Countforyou.nl
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

12appletree

Ja, je hebt gelijk. Omdat we nog niet alles ingevoerd hebben, is het banksaldo negatief. Er staat bij de betreffende post een minbedrag en het woordje AF, waardoor ik het niet snapte, maar nu zie ik dat het  negatieve saldo minder wordt  en dus wordt het er wel bij geteld.
Bedankt voor je hulp! groet van Gina