Hoofdmenu

Willekeurig afschrijven mag weer vanaf 1 juli

Gestart door Bert-Jan, 29 juni, 2013, 11:09:01

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Vanaf 1 juli tot het einde van het jaar mag er weer willekeurig worden afgeschreven.

Een soort herhaling van de eerdere crisismaatregel van 2009 waarbij ook willekeurig mocht worden afgeschreven.

Het is mij echter niet duidelijk of er net als in 2009 een regel geldt van 50% voor het eerste jaar.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/06/28/kabinet-geeft-ondernemers-meer-ruimte-te-investeren.html

Een belangrijk stuk hierbij is:
Bedrijfsinvesteringen die in de tweede helft van dit jaar worden gedaan kunnen eenmalig tot maximaal de helft willekeurig worden afgeschreven.

Hieruit zou ik afleiden dat je voor 50% van de investering willekeurig mag afschrijven, dus helemaal zelf bepalen hoe en wanneer afgeschreven wordt. Voor de overige 50% geldt dan de normale afschrijving van minimaal 5 jaar.

Of interpreteert iemand anders dit niet zo?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

#2
Citaat van: Annalies Janssens op 29 juni, 2013, 13:53:23
Hieruit zou ik afleiden dat je voor 50% van de investering willekeurig mag afschrijven, dus helemaal zelf bepalen hoe en wanneer afgeschreven wordt. Voor de overige 50% geldt dan de normale afschrijving van minimaal 5 jaar.

Of interpreteert iemand anders dit niet zo?

Ik interpreteer het niet helemaal zo....(sorry Annalies  ;))

Voor investeringen gedaan tussen 1 juli en 31 december 2013 mag in het eerste jaar maximaal 50% afgeschreven worden, dat klopt.
Je mag dus ook minder afschrijven of helemaal niets.
De overige jaren geldt de normale regel, nl. maximaal 20% van de aanschafprijs, dus als je in het eerste jaar al 50% hebt afgeschreven, hou je nog 50% vd aanschafwaarde over en kun je in de komende jaren bijvoorbeeld 20-20-10 % aanhouden.



Annalies Janssens

Mooi, duidelijk verhaal. Nu begrijp ik t ook  :D
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Astrid

Sterker nog:
Je mag in het eerste jaar 50% + het reguliere deel van dat jaar afschrijven! Ik heb de Belastingdienst 2 x gebeld om dit te verifiëren en ze zijn daar unaniem over. Dus de maximale afschrijving is bijvoorbeeld:
Laptop, 18 november 2013, aanschaf € 1000, restwaarde € 0.
2013: 50% + 2,4% afschrijven = € 524
2014: 20% afschrijven = € 200
2015: 20% afschrijven = € 200
2016: overige 7,6% afschrijven = € 76

Ik heb het net in een nieuw topic beschreven:
https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,3240.msg18189.html

Stefan V

Ik moet een investering gedaan in december 2013 nog inboeken
Als ik het dus goed begrijp met de crisismaatregel kan ik die als volgt inboeken

2013 50% afschrijven
2014 20% afschrijven
2015 20% Afschrijven
2016 10% Afschrijven

Wat dus inhoud dat ik in dit geval mag vasthouden aan maximaal 20% ipv minimaal 5 jaar
klopt dit?

Annalies Janssens

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/vennootschapsbelasting/veranderingen_vennootschapsbelasting_2013/willekeurige_afschrijving
Ik val hier toch even weer terug op mijn eerste interpretatie. In genoemde link stelt de belastingdienst dat de normale afschrijving 5 jaar is en niet 20% van de aanschafwaarde.

2013 50% willekeurig
De overige 50% schrijft u normaal af, dus in minimaal 5 jaar.
Dat betekent in 2014 tm 2018 steeds 10% afgeschreven mag worden.

Overigens kan evt. 2013 nog vermeerderd worden met een deel normale afschrijving.

Esther, wil je er ook nog even naar kijken? Dan kunnen we het even goed op elkaar afstemmen zodat e.e.a. duidelijk wordt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Astrid

Dames  ;),

Ik heb eind november 2 x met de belastingdienst gebeld om duidelijkheid te krijgen en beide keren was het antwoord: vergeet die 5 jaar, de wet zegt 'maximaal 20%'. Het enige waarmee je wel rekening moet houden is dat de totale afschrijvingsduur aannemelijk verband moet houden met de economische levensduur. Dus als je 50 20 20 10 aanhoudt, moet je aanschaf ook werkelijk in 4 jaar aan het einde van zijn levensduur zijn.

In feite klopt de informatie op hun website dus niet helemaal, omdat ze het over 5 jaar hebben terwijl max. 20% de regel is.

Stefan V

Hallo Astrid

Het is leuk dat je dit nu voor de 2e keer zegt
maar heb je dit ook zwart op wit van de Belastingdienst
Want die 2 keer bevestiging via de telefoon zeggen niks anders

SKYB Yvette

Hi,

Zie mijn andere reactie op het zelfde onderwerp  ;D
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Stefan V

Check
Ik ga hem dan dus nu boeken met 2014 en 2015 20% afschrijving

Astrid

Ik ben geen expert, alleen een opportunist  ;D

Ik zag trouwens wel dat ook Beeldrijk en Alfa met 20% werken.

Annalies Janssens

En toch....aangezien de tekst op de website van de Belastingdienst geen twijfel laat over de wijze van afschrijving (dus 5 jaar) en dit dus met uitgebreide rekenvoorbeelden illustreert, denk ik dat het wel heel goed hardgemaakt moet worden dat dit niet klopt. Dit is toch de informatiebron waar je het eerst uit zou putten.
Zijn er fiscalisten in de zaal  :)) die er een paar wetteksten tegenaan kunnen gooien?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Stefan V

Ik ben het met Annalies eens

Ik zou het toch graag ergens zwart op wit hebben


SKYB Yvette

Hi,

Ik ben van plan om het in ieder geval ook nog maar eens na te gaan vragen bij de belastingdienst. Wellicht geeft nu een andere medewerker Annalies weer gelijk  :(. "Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ....."
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126