Hoofdmenu

familie in de zaak

Gestart door ICTaanbieding, 11 december, 2014, 16:47:59

Vorige topic - Volgende topic

ICTaanbieding

Beste,

Ik wil een 2e bedrijf opstarten en hiervoor ga ik hulp nodig hebben van familie leden. Het betreft een (kleinschalig) schoonmaak bedrijf en ik wil met mijn zus gaan afspreken dat ze een deel van de klanten op zich zal gaan nemen. In de toekomst als het goed loopt zullen daar nog andere bijkomen op basis van 0 uren contract.

Wat kan ik het beste doen en wat zijn dan de juridische gevolgen.

1. kan ik mijn zus tegen kleine vergoeding laten meewerken in het bedrijf?
2. kan ik mijn zus een 0 uren contract bieden en hoe werkt dit met loonbelasting, salarisstroken etc?

hoor graag jullie mening!


SKYB Yvette

Hi,

Bij beide voorstellen die je doet is er sprake van een arbeidsovereenkomst met alle gevolgen van dien. Inderdaad loonbelasting, salarisstroken, etc.

Bij voorstel 1. ontvangt je zus elke maand een minimum bedrag bij voorstel 2. niet. Zij ontvangt dan alleen inkomen als ze daadwerkelijk heeft gewerkt.
Voorstel 1. Is eenvoudiger te verwerken in de loonadministratie, omdat deze constant hetzelfde is. Voorstel 2. Zal elke maand wisselen en hier zit dus extra werk in en vergt natuurlijk discipline in het bijhouden van de uren, doorgeven aan salarisadministrateur etc.

Mocht het helaas toch niet werken is er natuurlijk voor het beeindigen beide overeenkomsten sprake van een opzegtermijn. Maar bij voorstel 2. is dit vermoedelijk voor jou goedkoper. Immers je zus komt dan niet meer werken en jij hoeft niet te betalen. Maar voor je zus is er meer onzekerheid.
Bij  voorstel 1. krijgt je zus in ieder geval nog gedurende de opzegtermijn haar inkomen.

Uiteraard zijn er ook nog andere mogelijkheden om met je zus te gaan samenwerken. Graag wil ik je wel adviseren om het goed en zakelijk te regelen om problemen in de toekomst te voorkomen.

Mocht je nog vragen hebben of specifiiekere antwoorden willen, neem dan even persoonlijk contact met mij op
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

ICTaanbieding

Dankje Yvette helemaal duidelijk, met oog op de toekomst moet het dan sowieso een 0 uren contract worden. kun je de salarisadministratie zelf doen of ben je verplicht dit te laten doen?

Ik twijfel nog een beetje, ik heb nu een ICT bedrijf, wat verder prima loopt maar ondernemend als ik ben zou ik nog een schoonmaakbedrijf willen starten en daar mensen voor willen inhuren die dat uitvoeren waar onder in het begin familie.

Nu zit ik ook met het probleem dat je als eenmanszaak geen 2e eenmanszaak kunt beginnen, dus het moet dan met een 2e handelsnaam. Echter zal iedereen die ICTaanbieding bij kvk opzoekt dan ook de schoonmaak activiteiten zien, en dat vind ik dan weer niet zo heel professioneel. Hoe kijken jullie hiernaar?

SKYB Yvette

Hi,

Loonadministratie mag je zelf doen, maar...... het moet wel voldoen aan de gestelde wetgeving hierover. Of het dus verstandig is om het zelf te doen, is dus de vraag. Er is best wel sprake van een specifieke wetgeving namelijk en bij een 0 uren contract is het elke keer weer anders. Als een loonadministrateur de loonstroken, aangifte en het journaal heeft opgemaakt, kunt u uiteraard het journaal wel inboeken in Acumulus  :|

Met betrekking tot het mengen van de toaal verschillende bedrijfsactiviteiten is het wellicht is een idee om een overkoepelende eenmanszaak te maken met daaronder de gescheiden handelsnamen voor het ICT bedrijf en een andere handelsnaam voor de schoonmaak onderneming. U voert dan een gescheiden administratie en consolideerd deze bij de aangifte. Ook neemt u gescheiden bankrekeningen etc. Kortom u gaat er mee om als 2 totaal gescheiden ondernemingen onder de overkoepelende onderneming.

Wellicht toch een idee om hierover met een financieel adviseur te overleggen. Wellicht is een andere ondernemingsvorm namelijk ook een goede mogelijkheid voor u zeker gezien uw aansprakelijkheid etc.  Maar dat is echt afhankelijk van uw persoonlijke situatie en niet hier op het board goed over te beoordelen en te adviseren.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Floris

#4
Ik zou je adviseren hiervoor een Payrollbedrijf te gebruiken en je zus daar op de payroll te zetten met een uitzendcontract... Daar maak ik zelf ook gebruik van, als je meer info wilt hoor ik het graag!

Ik zou trouwens ook de naam van je bedrijf in de post hierboven weghalen als je geen associatie met schoonmaakactiviteiten wilt hebben, anders komen mensen hier terecht wanneer ze je bedrijf googlen ;)