Hoofdmenu

Een tweede elektrische auto

Gestart door Rob de Vries, 22 juli, 2013, 13:50:09

Vorige topic - Volgende topic

Rob de Vries

[ik heb toch maar een nieuw onderwerp aangemaakt om het andere topic over electrische auto's niet te kapen]

Mijn vriendin heeft (eind vorig jaar) gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een plug-in hybride te kopen, met:

  • MIA,
  • KIA,
  • VAMIL, en de komende jaren
  • 0% bijtelling en
  • geen wegenbelasting.
Dat is heeeel goed bevallen!
Volgende vraag: ik (loondienst) zou ook wel zo'n auto willen hebben, maar geen van de regelingen hierbovengenoemd is op mij van toepassing. Zijn er constructies denkbaar waarin dat wel kan, zoals een dienstverband van een paar uur?

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

#2
Ik begrijp de vraag en snap ook dat het heel interessant lijkt om bijvoorbeeld op de zaak van je vriendin een tweede elektrische auto aan te schaffen en dit te willen verantwoorden door een paar uur in dienst te gaan bij haar bedrijf.

Je komt in dit geval echter een "probleem" tegen en dat is dat je vriendin zal moeten kunnen aantonen dat dit een zakelijk correcte beslissing is: twee auto's op de zaak, die toevallig allebei zo'n beetje gelijk zijn en beide nul procent bijtelling hebben.
Als ze dit niet kan aantonen, kan bijv. de bijtelling verhoogd worden naar het daadwerkelijke privegebruik, de nul-procent is nl een minimum percentage!
Ik wil dit dus niet aanraden of promoten....

Je beste optie is mijns inziens om je eigen werkgever te overtuigen van het belang van een zakelijke auto voor jou  ;)

Notorious

Esther,

Is het niet zo dat je als ondernemer zelf de vrijheid hebt om te bepalen wat je als zakelijke aanschaf beschouwd? Een ondernemer kan de behoefte hebben om 3 auto's zakelijk aan te schaffen en zolang diegene aan de criterium van de BD voldoet (aanschaf voor zakelijke doeleinden en minimaal 10% van de gereden KMs dienen zakelijk te zijn) kan dat.   

Es

Beste Saikon,

Het is aan de ondernemer om te bepalen wat zakelijk verantwoord is.
Dit is mijns inziens iets anders dan simpelweg iets als een zakelijke aanschaf beschouwen om hier fiscaal voordeel mee te behalen.
En dat laatste zal de inspecteur bij een controle opmerken en mogelijk niet akkoord bevinden.

Als er twijfel bestaat is mijn advies om contact op te nemen met de belastinginspecteur en een schriftelijke goedkeuring te vragen.


Notorious

Esther,

Bedankt voor de snelle reactie en info! 

Es