Hoofdmenu

urenregistratie - hoe lang moet ik dit volhouden?

Gestart door Guido, 11 augustus, 2013, 22:11:39

Vorige topic - Volgende topic

Guido

Om in aanmerking te komen voor zelfstandigenaftrek dien ik 1225 uren gewerkt te hebben. In mijn zorgvulldig bijgehouden en gedetaileerde urenregistratie ben ik vandaag door deze grens heen gegaan voor 2013.

De teller staat momenteel op 1232 uur en 15minuten.

Ik ben inmiddels een beetje flauw geworden van het bijhouden. Is het aannemelijk te maken dat ik genoeg werk om voor de regeling in aanmerking te komen of moet ik echt weer doorploeteren hiermee (zoals de voorgaande jaren)?

Goede groet,
Guido.

Annalies Janssens

Als je een beetje redelijke omzet hebt en geen dienstverband dan zal het niet meer nodig zijn.
Mail me anders even en dan nemen we het even door.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Het aannemelijk maken is een ruim begrip en is niet louter gebonden aan urenregistratie.

Om onszelf als voorbeeld te nemen: wij hebben meer dan 7000 klanten en een navenante omzet. Een dergelijk klantenbestand en dergelijke omzet maken op zich reeds aannemelijk dat wij hier meer dan 24 per week mee bezig zijn.

Echter, wanneer je weinig omzet hebt, kan een goede urenregistratie bepalend worden geacht voor de aannemelijkheid van het voldoen aan het urencriterium. Ofwel: als je weinig omzet hebt, kun je maar beter een goede urenregistratie hebben.

De belastingdienst ziet op basis van de aangiften omzetbelasting en IB hoeveel omzet er gemaakt wordt. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat een eenvoudige query als

SELECT ondernemer FROM alleondernemers
WHERE jaaromzet <   20000
AND urencriterium = true

gedraaid wordt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Guido

Merci voor de snelle reactie :)

Ik heb een keer van mijn accountant gehoord dat een jaarregistratie als referentie-jaar beschouwd kan worden. Tenminste zolang je niet ineens richting de EUR 0,- omzet duikelt.
Momenteel voel ik daar veel voor en extrapoleer ik graag vanaf nu naar 31december.

Guido.

Bert-Jan

Ik schat in dat jij niets te vrezen hebt.

Het gaat meer om kleine en/of startende ondernemers die zonder urenregistratie onvoldoende aannemelijk kunnen maken dat zij in aanmerking komen voor de ondernemersaftrek.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Guido

No guts no glory :)

Ik zet er een streep onder voor de rest van de tijd. Misschien schrijf ik nog af en toe wat op als ik wil weten hoe lang ik met een bepaald ding bezig ben. Maar dan is de motivering wel ietsje anders ;)

Nogmaals tnx voor de snelle antwoorden.

Guido.

Es

Guido, als je nu al aan de 1232 uur zit, dan heb je toch voldoende uren voor 2013?

Guido

De hamvraag is een beetje of ik hiermee ook direct voor 2014 klaar ben. Tenminste als de regeling uberhaupt dan nog niet om zeep geholpen is...

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)