Hoofdmenu

Werken met factuur reeksen

Gestart door Martijn Moes, 13 augustus, 2013, 10:24:04

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Moes

Hoi,

Ik ga binnenkort starten met een webshop deze komt naast mijn huidige activiteiten.
Nu wil ik als het kan voor de webshop een aparte factuurreeks aanhouden dus bijvoorbeeld 1300001 deze loopt naast de nummering van mijn huidige factuurreeks.
Op diverse websites heb ik gelezen dat je met reeksen mag werken
http://www.visservaneck.nl/factuureisen.html
Hoe verwerk ik dit in Acumulus?

Of heeft iemand andere opties alle ideeën zijn welkom
Vriendelijke groet,
Martijn Moes - De Online Kaarsenwinkel

Annalies Janssens

Verschillende reeksen zijn inderdaad toegestaan maar verdient wat mij betreft niet de voorkeur. Dit vanwege het feit dat je daarmee de automatische nummering doorbreekt dus moeilijk consequent kunt houden.

Ik zou kiezen voor 2 kostenplaatsen.
- webshop
- huidige activiteiten

Uiteindelijk kun je dit in je V&W gewoon samen laten vallen maar als je wilt weten wat er van beide onderdelen openstaat of bijvoorbeeld hoeveel omzet van de ene of de andere activiteit, dan is dat gemakkelijk te achterhalen door middel van het kiezen van de kostenplaats.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Martijn Moes

Dus dan zou ik met de webshop de factuurnummers van Intermoes gebruiken?
Ik denk persoonlijk dat het dan onoverzichtelijk word ipv werken met reeksen.

Waarom heeft het niet je voorkeur Annalies?
Vriendelijke groet,
Martijn Moes - De Online Kaarsenwinkel

Annalies Janssens

Acumulus kent automatisch factuurnummers toe op basis van je laatst gebruikte nummer. Die toekenning werkt dan niet meer (omdat je 2 verschillende reeksen hebt en Acumulus niet weet welke gebruikt moet worden).

Wanneer je wilt kijken hoeveel omzet je hebt op deze 2 onderdelen dan kun  je ook niet uit de voeten met verschillende reeksen.

Waarom zou je 2 reeksen willen gebruiken, welk voordeel zie je er zelf in?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Martijn Moes

De facturen van de webshop krijgen uiteraard een eigen een lay-out (als dat mag) en wilde ook die facturen gescheiden houden van intermoes.
Dat met die kostenplaatsen is mij wel helder want voor intermoes heb ik er al diverse.
Vriendelijke groet,
Martijn Moes - De Online Kaarsenwinkel

Annalies Janssens

Het gebruik van een aparte lay-out is geen probleem. Kan ook binnen dezelfde factuurreeks.

Om eerlijk te zijn krijg ik nog niet duidelijk wat het door jou beoogde voordeel is om een aparte reeks te gebruiken  :|
Of zie ik iets over het hoofd?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karen Töning

#6
Beste Martijn,

Over het algemeen is het in Acumulus inderdaad handiger, overzichtelijker en simpeler om 1 factuurreeks aan te houden.
Hierdoor hoef je niet te letten op het steeds aanpassen van het factuurnummer wat je bij elke nieuwe uitgaande factuur aangeboden krijgt. Deze hoef je dan ook niet steeds aan te passen. Hierdoor kunnen er snel fouten ontstaan in de factuurnummering en je meer werk, tijd en energie op de hals haalt wat niet nodig is. Keep it simpel zou ik zeggen.

Ik sluit me aan bij de oplossing die Annalies aangeeft, maar met nog een kleine toevoeging.
Wanneer je een webshop hebt naast je huidige activiteiten is het het eenvoudigste aparte kostenplaatsen aan te maken.
1. kostenplaats Webshop
2. kostenplaats huidige activiteiten en
3. kostenplaats Algemeen

1. Kostenplaats Webshop
Deze kun je gebruiken wanneer je inkomsten en uitgaven hebt specifiek voor deze kostenplaats.

2. Kostenplaats huidige activiteiten
Ook deze kun je gebruiken wanneer je inkomsten en uitgaven hebt specifiek voor deze kostenplaats.

3. Kostenplaats Algemeen
Deze kostenplaats kun je gebruiken voor als je kosten hebt die je zowel voor je huidige activiteiten hebt als voor je webshop (bijvoorbeeld aanschaf computer, printer, kantoorartikelen e.d.)

Voor de Aangifte OB en de Aangifte IB worden alle kostenplaatsen sowieso samengevoegd als er sprake is van 1 KvK inschrijving. Zo niet, dan moet het gesplitst aangegeven worden en zijn kostenplaatden echt noodzakelijk

Vriendelijke groeten,
Karen