Hoofdmenu

Aanpassen factuur sjabloon

Gestart door Ton Elings, 31 augustus, 2013, 12:43:33

Vorige topic - Volgende topic

Ton Elings

Omdat ik uitsluitend werk met maandfacturen zou ik het prettig vinden als de eerste kolom van de factuurregel een datum veld kon zijn.

De factuur regel zou er dan zo uitzien:

30-8-2013     Behandeling blabla       enz

Nu moet ik telkens de datum invoegen.
Ton Elings
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Bert-Jan

Ik moet dan meteen aan de dossierfunctie in Acumulus denken.

Heb je daar weleens naar gekeken?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ton Elings

Hoi Bert-Jan,

Het gaat bij ons om een kapsalon die plm 30 facturen per maand verstuurt. Deze facturen bestaan uit de wekelijkse behandelingen, verzameld per maand.
Door middel van productregels is dit goed bij te houden. Gedurende de maand worden de behandelingen op een bon per client bij gehouden en de factuur wordt aan het eind van de maand gemaakt. Om 30 dossiers per maand bij te houden maakt het volgens mij eerder erger.
Om de facturen te verduidelijken zet ik voor elke regel de behandeldatum. Als hiervoor een kolom in de factuursjabloon zou kunnen worden opgenomen zou dit het aanmaken van facturen wat gemakkelijker maken.
Ton Elings
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Bert-Jan

Aha.

Ik verwacht niet dat dit (snel) gerealiseerd zal worden. Indien je op een andere manier goed kan onderbouwen welke data het betreft, kun je per maand volstaan met een factuur van 1 regel. Tenzij 6% en 21% wordt gebruikt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ton Elings

Het draait voornamelijk om communicatie: De klanten waar het om gaat zijn vaak in mindere of meerdere mate verward, en de rekening voor hun behandeling gaat naar een familielid of zaakgelastigde.
Door de datum van de diverse behandelingen op te nemen in de factuur, wordt dit inzichtelijk.

Het is ook geen halszaak maar eerder een "nice to have", die mij tijd bespaart bij de invoer.
Ton Elings
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Karen Töning

#5
Het klinkt inderdaad het beste zoals Bert-Jan zegt om dossiers hiervoor te gebruiken. Daar kun je heel makkelijk alles per klant in bijhouden en met een paar klikken een maand factuur maken.

Een andere optie is om standaard produktregels aan te maken bij Beheer, de desbetreffende dienst aan te klikken in de factuurregel wanneer je de factuur maakt en die dan wat aan te passen. Maar ik begrijp dat je dit laatste op dit moment al doet?

Annalies Janssens

#6
Nog een andere mogelijkheid misschien (of misschien heb je dat al geprobeerd?)
Tijdelijke facturen.
Dan maak je dus voor elke klant een tijdelijke factuur aan waarbij je elke week de behandelingen toevoegt.

Je zou ook de verschillende productregels kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld:
- Wassen en knippen.......................................ddmm
- Watergolven..................................................ddmm

Als je die regel dan toevoegt hoef je alleen op het eind de datum aan te passen. Is toch al wat handiger dan vooraan de regel.

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Ton Elings

Mijn vrouw doet de salon en ik de administratie. Voor haar is het makkelijk om gewoon elke week de behandeling op een bonnetje te schrijven. Het gebruik van dossiers is volgens mij te veel van het goede.

Ik werk nu al met standaard product regels, en vervolgens voeg ik aan het begin van de regel de datum toe, omdat dit overzichtelijker is:

5-9-2013  Knippen en fohnen  enz.

De winst zou er voor mij in zitten dat ik de datum invoer, (tab) productregel kiezen, enz.
Ik heb nu al de kolom namen in het sjabloon aangepast zodat hierin in elk geval de datum vernoemd wordt. Dit geeft al iets meer duidelijkheid naar de (familie van de) klanten.

Maar wel erg bedankt voor het meedenken.
Ton Elings
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Nick

Je zou mij ook een groot plezier doen met een extra datum-kolom. Heb er al eens eerder om gevraagd maar toen was je druk bezig met het invoeren van het nieuwe 21% btw-tarief.
Als muzikant factureer ik per maand ook mijn optredens tijdens een tournee. Ik maak gebruik van "standaard diensten" maar moet steeds de datum invoegen, iets wat op de iPad nog best een lastig klusje is...

Bert-Jan

En als ik een klein knopje maak dat als eerste de datum vandaag in de omschrijving zet?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Nick

Aanvulling op bovenstaande post:

Ik ben even aan het stoeien gegaan met een dossier, wat op zich nog een redelijk alternatief zou kunnen vormen, maar zie ik het goed dat je op deze manier alleen maar uren of minuten kan declareren? Als ik mijn standaard-diensten toevoeg en daarna een factuur laat opstellen staan alle bedragen op nul, waarschijnlijk omdat ik bij het aanmaken van het dossier geen uurtarief heb ingevuld. Ik hanteer echter bij het declareren van optredens ook geen uurtarief maar een vast afgesproken bedrag...

Nick

Tsja, dan moet ik nóg aanpassen want het komt zelden voor dat ik mijn optredens dezelfde dag nog factureer... :-[

Guido

Is het dan niet zo dat je altijd iets moet aanpassen? nml de datum? En maakt het dan uit waar dit gedaan wordt? De aanpassing in het produkt zoals Annalies suggereerd klinkt dan heel logisch.

Guido

Ton Elings

#13
Hoi Guido,

Annalies en jij hebben gelijk, dat uit het oogpunt van handelingen, de datum achter de omschrijving plaatsen het gemakkelijkst is.

Voor de overzichtelijkheid en nette opmaak van de factuur geef ik de voorkeur aan de datum aan het begin van de regel.
De optie van Annalies kan misschien ook aan het begin van de regel worden gebruikt, want hoe dan ook moet de datum inderdaad worden aangepast.

Ik denk er nog over na.
Ton Elings
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Nick

Zou iemand mij nog een antwoord kunnen geven op mijn dossier-vraag? Zou ik op één of andere manier ook diensten met een fixed fee kunnen toevoegen, in plaats van diensten die per uur of minuut gedeclareerd worden?

Bert-Jan

Dat kan helaas nog niet. Wordt wel regelmatig om gevraagd.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Nick

Ah! Ik zou zeggen: Aan de slag, ermee, Bert-Jan!  ;D