Hoofdmenu

Verblijfskosten Transportsector

Gestart door Transportservicehelder, 21 september, 2013, 12:59:37

Vorige topic - Volgende topic

Transportservicehelder

hallo,

Ik verhuur me veel als chauffeur.
Een chauffeur in loondienst krijgt onkostenvergoeding.
Als eigen ondernemer mag je niet de volledige kosten van vertering opvoeren als bedrijfskosten, maar je mag wel een belastingaftrek doen.
Hoe kun je dit boeken in Acumulus?

Ik heb een link van de belastingdienst bijgevoegd waarin staat dat het mag, kun je dat boeken onder de vrije kostensoorten enkel hoe komt dat in de rapportage van de belastingdienst dan?

Alvast bedankt voor uw reactie.





http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/verblijfskosten_eigen_rijders/

Bert-Jan

Je voert dit op als zakelijke uitgave.

Zet de btw op 0, voer het gehele bedrag in, en kies voor de kostensoort Representatie en verteer.

Dan trekt Acumulus 73,5% van het bedrag af als kosten.

Er wordt geen btw afgetrokken als voorbelasting.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Transportservicehelder


Moet ik dan elke bon invoeren ed voor een broodje koffie en maaltijd?

ik zou het liever doen zoals op de site van de belastingdienst een vast bedrag per dag.

moet ik dan bij rekening invoeren buiten acumulus om?
en als relatie m'n eigen naam
Ik zou het liefste dit doen op dezelfde manier als een kilometervergoeding invoeren voor een zakelijke rit met een prive auto.
dit leverd meer belastingvoordeel op omdat je een hoger bedrag mag aftrekken dan de daadwerkelijke kosten.

het word dan wel van de belasting afgetrokken maar niet betaald omdat ik dit prive contant betaal

of moet ik dan juist een nieuwe kostensoort aanmaken?

Voorbeeld:
Ik haal per dag 3 broodjes a 3 euro is 9 euro
1 maaltijd a 20 euro is 20 euro
2x koffie a 1.50 is 3 euro

totale kosten zijn dan 32 euro maar ik mag 33.50 aftrekken en van de koffie krijg ik geen bon omdat deze uit een automaat komt.


Komt het nu goed als ik een nieuwe kostensoort maak onder nachtvergoeding en vervolgens dit per dag boek met BTW 0 en Betaald buiten Acumulus om of is dat het programma in de war ivm belastingaangifte.



groet Klaas

Es

Hallo Klaas,

het klopt dat je ook kunt kiezen voor een vast bedrag per dag (mits je aan de voorwaarden voldoet, zoals beschreven in de link die je aangaf).

Als ik jou was zou ik dit in Acumulus gewoon onder Reis- en verblijfkosten boeken, btw-vrij, via Rekening buiten Acumulus. Of je maakt idd zelf een eigen kostensoort aan.
Er is in dat geval (vaste dagvergoeding) geen privécorrectie van toepassing.

En anders....kun je elke bon op zich invoeren en daarbij rekening houden met de privecorrectie, die dan WEL van toepassing is.

Groet, Esther