Hoofdmenu

bankmutaties importeren bij ING

Gestart door kruse, 24 oktober, 2013, 20:10:11

Vorige topic - Volgende topic

kruse

Waar ik voorheen zonder problemen mijn bankmutaties "kommagescheiden" kon importeren bij de ING krijg ik nu steeds de melding dat dit "tijdelijk" niet mogelijk is en ik het later nog eens moet proberen. Ik heb al meer dan een uur aan de telefoon gezeten met de ING helpdesk maar deze komen er ook niet uit. Ze hopen dat het met een week is opgelost.... Ben ik de enige die hier tegenaan loopt? Wat te doen, het einde van het kwartaal komt dichterbij.

Bert-Jan

Vreemd. Ik heb het gelijk even geprobeerd en dat lukt.

Heb je een zakelijke rekening?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

kruse

Ja ik heb een zakelijke rekening, nogmaals tot nu toe ging het altijd goed. Ik heb verschillende browsers geprobeerd maar dat maakt geen verschil. Het formaat MT940 kan wel gedownload maar dat werkt niet in Acumulus, toch? De helpdeskmedewerker had het over af-en bijschrijvingen die (nog) niet helemaal goed verwerkt zouden zijn en dat voor en na de datum hiervan de mutaties wel gedownload zouden kunnen worden maar dat werkte ook niet en toen wist 'ie het ook niet meer. Ze zouden er wel of niet weer op terugkomen, ik scheen niet de eerste te zijn met deze klacht. Over een paar dagen de helpdesk maar weer bellen en anders als een gek de boel met de hand invoeren...? niet veel zin in...

Annalies Janssens

Ik heb t afgelopen week ook gehad, die melding.

Nu is t mij een beetje te laat maar morgenmiddag wil ik nog wel een poging wagen en kijken of het lukt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Mogelijk heeft het met de overstap naar SEPA te maken.

Wij hebben voor het eerst alle automatische afschrijvingen met SEPA-XML gedaan en zien nu dat er gesleuteld is aan de bankmutaties.

Ik neem het niet op voor de banken maar zij moeten voor 1 februari heel veel aanpassen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

Toch gelijk maar even geprobeerd. Het werk nu wel. Dus nu misschien heel snel even doen?

Overigens is de "route" voor het downloaden bij mij wel totaal anders als wat er in de help beschreven staat. Kan het zijn dat dat is veranderd?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Is dat ook veranderd misschien. Moet ik eens naar kijken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

kruse

Bedankt dat jullie er naar willen kijken, ik hoop dat het snel opgelost kan worden. Het kunnen importeren is nogal essentieel voor het gebruik van Acumulus anders moet ik een paar honderd af- en bijschrijvingen met de hand gaan invoeren en daar kan ik wel een paar dagen vrij voor gaan nemen. tijd=geld

Es

#8
In geval van nood kun je MT940-formaat downloaden en dit met een speciaal programmaatje converteren naar een csv-bestand.
Dit csv-bestand kun je dan importeren in Acumulus.
Bert-Jan heeft hier vorig jaar op verzoek van mij en een klant die alleen oude MT940-bestanden had een apart "bankformaat" voor aangemaakt: "CSV uit MT-940 converter".
Dat scheelde toen ook een enorme hoop werk!



kruse

Dat is dan wellicht een optie. Hoe kom ik aan dat programmaatje?

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

kruse

Na het installeren van de converter de mt940 bestanden om weten te zetten naar CSV. Dan meldt Acumulus bij bestand importeren: bestandstype niet toegestaan. nog een keer alles gedaan en nog een keer. Je moet toch "csv uit mt940 converter"selecteren? Ik vind boekhouden al niet opwindend maar urenlang aanklooien aan telefoon en computer om überhaupt te kunnen beginnen met boekhouden is nog erger. Wat doe ik fout?

Es

Ik zal morgen even een testje voor je doen.
Dan bericht ik dat je even de exacte handelswijze hiermee.
Oké?


kruse

Tot nu toe geen bruikbare oplossing gekregen. Ben ik de enige Acumulus-gebruiker met een zakelijke ING-rekening? Vast niet. Hoe doen die anderen het dan? Ben ik dan de enige bij wie dit optreedt? Vreemd. Ik zou graag van jullie horen wat ik moet doen om Acumulus weer te kunnen gebruiken.

Annalies Janssens

Zoals ik eerder al zei is het bij mij gewoon gelukt om het ING bestand te downloaden.

Als ik ga downloaden log ik in en dan krijg ik gelijk de rekening met mutaties. Ik kies dan rechts voor "af- en bijschrijvingen"
Dan kan ik kiezen voor downloaden. Kies dan voor kommagescheiden dd-mm-jj.
Bij mij werkte het afgelopen week soms wel, soms niet. Zojuist geprobeerd en het lukt nu ook niet.
(Meldingscode: 17.5.1.158)

Het is geen Acumulus probleem maar een probleem met downloaden bij ING. Daar is dus even weinig aan te doen. Toch bij ING aankloppen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

Citaat van: kruse op 25 oktober, 2013, 21:07:26
Na het installeren van de converter de mt940 bestanden om weten te zetten naar CSV. Dan meldt Acumulus bij bestand importeren: bestandstype niet toegestaan. nog een keer alles gedaan en nog een keer. Je moet toch "csv uit mt940 converter"selecteren? Ik vind boekhouden al niet opwindend maar urenlang aanklooien aan telefoon en computer om überhaupt te kunnen beginnen met boekhouden is nog erger. Wat doe ik fout?

Ik heb het zelf zojuist nog weer opnieuw geprobeerd en handel als volgt:

1. Download de bankmutaties in MT940-formaat. Sla dit bestand op op je bureaublad (zonder eerst te openen!).

2. Open het programmaatje "MT940 reader 1.3". Klik linksboven op File > open file en selecteer het zojuist gedownloade bestand. Klik in dat schermpje op Openen: hiermee zit het MT940 bestandje in de MT940 reader. Klik vervolgens in het programmaatje MT940 reader op de linkerkant op "Save as CSV". Let op: klik niet op iets anders, alleen op Save as CSV. Het bestandje staat nu op je bureaublad, met  als bestandsformaat "CSV uit microsoft Excel", op je bureaublad ziet het er ook uit als een soort Excelbestandje (=documentje met een groene X en A,).

3. Ga in Acumulus naar Overzichten > Geïmporteerde bankmutaties > Nieuw bestand importeren.
Zoek bij Bladeren naar het zojuist opgeslagen CSV-bestandje.
Selecteer bij Bank "CSV uit MT940-reader" en bij Rekening de juiste betaalrekening (je ING-rekening in jouw geval)
Klik op bestand importeren.




Blago

Ik gebruik dit programmaatje ook, om mutaties te importeren van mijn Knab zakelijke rekening die alleen MT-940 bestanden genereert. Het werkt, behalve dat de mutatie-datums niet meekomen. Ik zou het HEEL fijn vinden als Acumulus dit gewoon rechtstreeks zou ondersteunen, zonder converteren. Ik begrijp van elders dat MT-940 de standaard is, dus waarom niet?

Bert-Jan

MT940 is geen eenvoudig bestandstype. Bovendien heb ik begrepen dat het komt te vervallen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Blago

Dan zal ik de Knab bank eens gaan lastigvallen, met een verzoek om csv te exporteren :-)

Bert-Jan

CSV is voor iedereen veel bruikbaarder.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Nouvino

Wij bankieren bij KNAB en lopen er nu tegen aan. Het programma MT940 reader is niet geschikt voor Mac en op een andere PC even dit programmaatje converteren is niet prettig. Oplossing voor Mac?

JH

Hier hetzelfde probleem, heb alleen OS X en bankier bij Knab. Hoe los ik dit probleem op?


Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

JH

Ik kan alleen MT940 bestanden downloaden :-(

Bert-Jan

Knab heeft een CSV-export voor zakelijke rekeningen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

JH

Ok dan bel ik ze even waar die zit, kan hem zelf niet vinden namelijk. Bij Boekhoudexport krijg ik alleen een MT-940.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

JH

Bedoel je dat je mij wilt bellen? Ben al bijna aan de beurt bij hun helpdesk.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

JH

Gevonden! Voor mensen in hetzelfde schuitje: je moet niet het tabblad Boekhoudexport aanklikken maar Zoeken en Downloaden, daar kun je nadat je de data ingevuld hebt .csv aanvinken.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joseph

Ik ben net nieuw bij Acumulus maar zit nu al vast met ditzelfde probleem. Ik moet alle ING mutaties van mijn zakelijk rekening uit 2015  importeren. Ik heb gezocht op internet naar een MT940 to CSV converter maar kan alleen applicaties voor Windows vinden. Ik heb geen Windows computer, gebruik uistluitend Apple Macs, heeft iemand inmiddels een oplossing hiervoor gevonden? Ik hoor het heel graag.

Es

Ik heb zelf geen account bij ING, maar lees hieronder de volgende aanwijzing:

je moet niet het tabblad Boekhoudexport aanklikken maar Zoeken en Downloaden, daar kun je nadat je de data ingevuld hebt .csv aanvinken.

Bert-Jan

Als het goed is, kun je twee jaar lang mutaties downloaden van ING.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joseph

#35
Beste Esther,

Bedankt voor je reactie. Je antwoord heeft betreking op KNAB en niet op ING. Met Knab is dat mij goed gelukt. Ik heb ook een Zakelijk ING rekening in 2015 gehad en ik heb alleen de MT940 bestanden van bewaard en volgens mij kon het alleen dit soort bestand exporteren. Deze rekening is inmiddels opgeheven. Trouwens ik werk met meerdere banken, ABN, Triodos en Rabo en alle bieden de MT940 aan. Ik begrijp dus niet waarom Acumulus deze functie niet heeft. Ik heb in 2015 met een niet betrouwbare online boekhoudingspakket gewerkt waar de import en verwerken van de MT940 prima deden, maar helaas andere onderdelen niet. Ik ben net met een 30 dagen trial van Acumulus begonnen en hoop voortaan hiermee te gaan werken. Van al mijn andere rekeningen inclusive PayPal heb ik de CSV bestanden kunnen exporteren, ik zit nu alleen aan deze ING MT940 vast. Ik heb converters op het internet gevonden maar alleen voor Windows computers. Ik werk met MAC OSX en voor deze heb ik nog steeds géén applicatie kunnen vinden. Mijn verzoek is of inmiddels iemand ervaring hiermee heeft opgedaan en één betrouwbare app heeft gevonden en deze informatie wilt delen.

MAC OSX MT940 to CSV converter

Met vriendelijke groet,
Joseph


Bert-Jan

Ik kan het wel voor je proberen om te zetten.

Stuur anders een enkel MT940 bestand naar ons.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joseph

Beste Bert-Jan,

Bedankt voor je reactie, vind ik zelf de oplossing niet, wil ik graag gebruik maken van je aanbod. Ik kom nog hierop terug.

Bert-Jan

Prima. Dit moet wel op te lossen zijn.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joseph

Hi Bert-Jan,

Het is mij toch niet gelukt om de ING bestanden te converteren voor upload in Acumulus, ik vind geen applicatie voor de MAC OSX online.
Ik wil graag gebruik kunnen maken van je aanbod, als dat nog mogelijk is. Het zijn maar heel weinig mutaties, en als ik dat nou eenmaal in Acumulus kan uploaden kan ik eindelijk hiermee beginnen te werken.

Met vriendelijke groet,
Joseph

Bert-Jan

Kun je deze bestanden mailen naar klantenservice@acumulus.nl
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joseph

Zal ik vanavond nog doen, alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Joseph