Hoofdmenu

Factuur boeken zonder betaling..

Gestart door Gastgebruiker, 28 oktober, 2013, 15:02:51

Vorige topic - Volgende topic

Gastgebruiker

Goedendag,

Ik heb mijzelf zojuist geregistreerd om het volgende te vragen :
Ik heb/ben een eenmanszaak met een niet al te grote administratie, waarbij eigenlijk geen problemen zijn met het gebruik van Acumulus.

Echter zit ik met het volgende, onlangs heb ik bij 1 van mijn leveranciers een bestelling gedaan voor wat (elektronica) onderdelen, zodat ik de reparatie kan uitvoeren voor mijn klant.
Tijdens deze bestelling schoot mij binnen dat ik bij deze leverancier nog een krediet had openstaan ( vanwege voorgaande bestellingen waarbij helaas het product defect bleek ) Destijds nooit een retour boeking mogen ontvangen, was dit zelf ook helemaal ontschoten.
Na contact gezocht te hebben met de leverancier bleek er inderdaad nog een bedraag open te staan wat zij verzuimd hadden terug te storten.
Nu was het wel mogelijk om de huidige bestelling gewoon te verwerken en dat zou verrekend worden met het openstaande tegoed.

Nu is mijn vraag hoe dit in mijn administratie te verwerken..
Ik heb de factuur van de laatste bestelling ontvangen, echter geen betalingsbewijs ( rekeningoverzicht )
Destijds ( juli 2012 ) de betaalde facturen ingeboekt en verwerkt ( gezien ik ook de betalingen had gedaan ).

Alvast vriendelijk bedankt als iemand mij enig advies kan geven.

Annalies Janssens

Je leverancier moet allereerst een credit-nota sturen voor het bedrag dat je nog terug moet krijgen.
Die credit-nota boek je dan in als zakelijke uitgave met een - ervoor.

Voor je laatste bestelling krijg je dan ook gewoon weer een factuur. Beide facturen kunnen dan verrekend worden. Als je het verschil overmaakt dan kun je beide facturen op "betaald" zetten.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Gastgebruiker

Bij nadere controle blijk ik destijds wel van de leverancier credit nota's te hebben ontvangen, echter staan deze gedateerd op vorig jaar.
Hoe nu te handelen ?
Overigens is met deze laatste bestelling nog niet het hele tegoed "verbruikt" dus zal ik deze handeling neem ik aan nogmaals moeten uitvoeren, tenzij ik hun verzoek het resterende tegoed retour te storen. Hoe verwerk ik dan deze "inkomsten" ?

Annalies Janssens

Als ik het goed begrijp dan zijn die credit-nota's indertijd niet verwerkt in je administratie? Dat moet dan nu alsnog gebeuren. Als 2012 al afgerond is dan kun je die het beste inboeken met datum 01-01-2013.
Het uiteindelijke verhaal wordt er niet anders van. De diverse facturen blijven openstaan totdat het verschil verrekend is.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Gastgebruiker

Nee klopt, deze zijn helaas niet opgenomen in 2012.
Het betreft 2 verschillende credit nota's, deze boek ik dus beide in op 01-01-2013, met een - voor het bedrag.
Verder de betaaldatum neem ik aan dan ook op 01-01-2013 laten staan gezien nu nog niet het hele bedrag van de 2 nota's is verwerkt .. ?

Bedankt voor de vlotte reactie en antwoord.

Annalies Janssens

Inderdaad allebei met 01-01-2013 inboeken.

De betaaldatum maakt niet uit zolang deze niet op "betaald" gezet wordt. Voor alle nota's neem je tzt als betaaldatum de datum dat het met elkaar verrekend wordt. (dus het moment dat er voldoende nota's zijn om de credit te verrekenen en jij het restant overmaakt)
Tot  dat moment blijven als deze nota's open staan.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Gastgebruiker

Het is duidelijk, spijtig dat dit zo is gelopen maar fijn dat ik het alsnog netjes kan verwerken.
Nogmaals dank voor de hulp en info!

Gastgebruiker

Na het inboeken kom ik erachter dat het totaal bedrag niet klopt, blijkt "natuurlijk" 19% BTW nog van toepassing te zijn op de nota's van 2012..
Dacht deel dit nog even ter aanvulling.

Es

Als je facturen met 19% wilt invoeren in Acumulus, moet je even de BTW-modus van Acumulus op 19% zetten:

Na het inloggen in Acumulus zie je in het Home-scherm aan de linkerkant een groene knop "BTW 21%", deze kun je met het pijltje er naast naar een rode knop "BTW19%" omzetten. 

Gastgebruiker

Citaat van: Esther van der Meer op 28 oktober, 2013, 17:54:24
Als je facturen met 19% wilt invoeren in Acumulus, moet je even de BTW-modus van Acumulus op 19% zetten:

Na het inloggen in Acumulus zie je in het Home-scherm aan de linkerkant een groene knop "BTW 21%", deze kun je met het pijltje er naast naar een rode knop "BTW19%" omzetten.

Zover was ik zelf ook inmiddels, maar als ik dan 01-01-2013 als factuurdatum aanhoud krijg ik de melding dat sinds 01-10-2012, 21% BTW wordt gehanteerd.

Annalies Janssens

Dat is inderdaad een melding maar die kun je gewoon negeren en toch met 19% boeken.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen