Hoofdmenu

Zakelijke auto willekeurig afschrijven.

Gestart door HtV, 27 december, 2013, 16:25:07

Vorige topic - Volgende topic

HtV

Dit is mijn "probleem":
- Ik heb een bedrijfsauto gekocht, een bestelauto
- €1500 ex btw (BTW-auto)
-Ik voldoe niet aan t urencriterium

Als ik nu dit jaar €750 (willekeurig) afschrijf en der rest over de volgende 4 jaar verdeel (12,5% /jaar), doe ik het dan volgens de regels?

Toevoeging: ik moet neem ik aan de restwaarde eerst nog van het aanschafbedrag aftrekken voor ik de afschrijving ga verdelen?
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Annalies Janssens

Omdat je niet aan t urencriterium voldoet kun je niet gebruik maken van de willekeurige afschrijving voor startende ondernemers. Als ik je beschrijving goed interpreteer gaat het je ook om de tijdelijke regeling van 0107/3112 2013
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2013/willekeurige_afschrijving
Je moet eerst de restwaarde van de aankoopprijs aftrekken. Dat bepaalt de verdere afschrijving. (hoewel ik zou zeggen met een dergelijk laag aankoopbedrag kun je de restwaarde over 5 jaar best op 0 zetten, maar dat mag je zelf bepalen)
Verder is je gedachtengang juist. Maar, je mag naast de willekeurige afschrijving in 2013 ook nog normale afschrijving toepassen.
Bij geen restwaarde is de normale afschrijving 300 per jaar. Als je dit jaar 2 maanden deze auto hebt gehad, dan mag je dus nog 2/12 * 300 normaal afschrijven.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

HtV

#2
Bedankt Annelies, mooi dat ik in de goede richting zat. Die extra afschrijving voor dit jaar laat ik wel zitten, ik ga de auto maandag pas halen. ;D
Nu las ik weer ergens dat de willekeurige afschrijving alleen voor nieuwe "bedrijfsmiddelen" mag worden toegepast. Maar daar heb ik nog geen definitief oordeel over kunnen vinden. Ik probeerde vanmiddag de belastingdienst te bellen maar dat lukte niet meer. Maandag misschien nog maar eens proberen.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Annalies Janssens

Je hebt helemaal gelijk! Het mag alleen bij nieuwe bedrijfsmiddelen.... Ik had daar echt even niet aan gedacht.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2013/willekeurige_afschrijving
Hier staat het. Meteen bovenaan " investeert u n nieuwe bedrijfsmiddelen"
Mijn excuses voor de onjuiste info!
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

HtV

Maakt niet uit. Ik laat de afschrijving voor 2013 gewoon zitten, 2/365 x 20% schiet niet op. het ging mij nu vooral om de btw, ik krijg nu bijna alle btw over 2013 terug in het kader van de KOR. :D
In ieder geval bedankt en voorzichtig over de drempel naar 2014.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf