Hoofdmenu

de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA

Gestart door daido1964, 25 april, 2016, 17:42:39

Vorige topic - Volgende topic

daido1964

Ik werk voor diverse vve 's als zzper en verricht werkzaamheden als huismeester. Per vve voor 4 uur in de week. Ik bepaal zelf wanneer ik er naar toega, gebruik eigen materialen en verricht de werkzaamheden naar eigen inzicht. Soms krijg ik van de vve een verzoek wat te repareren of een afspraak te maken met een aannemer. Ik kan zelf de tijd bepalen. Verder heb ik meer dan drie opdrachtgevers.
Moet ik nu volgens "de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA)" met de vve 's een modelovereenkomst afsluiten?? Een VARverklaring heb ik altijd gehad, maar daar hebben ze nooit naar gevraagd.
Begrijp ik nu goed dat ik volgens onderstaande tekst van de belastingdienst  ik helemaal geen modelovereenkomst hoef af te sluiten met mijn opdrachtgevers? Waarom zou ik dat dan doen??

VAN DE BELASTINGDIENST:
Vanaf 1 mei vervalt de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Ter vervanging van de VAR kunnen opdrachtgevers en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) – als zij dat willen – een modelovereenkomst gebruiken om vooraf zekerheid te hebben over de voorgenomen arbeidsrelatie en zo te weten dat er geen sprake is van loondienst. Opdrachtgevers weten dan zeker dat zij geen loonheffingen hoeven in te houden en te betalen. De wijzigingen staan in de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA).

In samenwerking met belangenorganisaties stellen wij hiervoor een stelsel van modelovereenkomsten op en beoordelen wij overeenkomsten van branches, opdrachtgevers of hun intermediairs en individuele opdrachtnemers.

De modelovereenkomsten zijn op onze internetsite te vinden. Als opdrachtgevers en zzp'ers in de praktijk ook conform de modelovereenkomsten werken, hebben zij de gewenste zekerheid over de loonheffingen vooraf voor een periode van 5 jaar.