Hoofdmenu

de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA

Gestart door daido1964, 25 april, 2016, 17:42:39

Vorige topic - Volgende topic

daido1964

Ik werk voor diverse vve 's als zzper en verricht werkzaamheden als huismeester. Per vve voor 4 uur in de week. Ik bepaal zelf wanneer ik er naar toega, gebruik eigen materialen en verricht de werkzaamheden naar eigen inzicht. Soms krijg ik van de vve een verzoek wat te repareren of een afspraak te maken met een aannemer. Ik kan zelf de tijd bepalen. Verder heb ik meer dan drie opdrachtgevers.
Moet ik nu volgens "de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA)" met de vve 's een modelovereenkomst afsluiten?? Een VARverklaring heb ik altijd gehad, maar daar hebben ze nooit naar gevraagd.
Begrijp ik nu goed dat ik volgens onderstaande tekst van de belastingdienst  ik helemaal geen modelovereenkomst hoef af te sluiten met mijn opdrachtgevers? Waarom zou ik dat dan doen??

VAN DE BELASTINGDIENST:
Vanaf 1 mei vervalt de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Ter vervanging van de VAR kunnen opdrachtgevers en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) – als zij dat willen – een modelovereenkomst gebruiken om vooraf zekerheid te hebben over de voorgenomen arbeidsrelatie en zo te weten dat er geen sprake is van loondienst. Opdrachtgevers weten dan zeker dat zij geen loonheffingen hoeven in te houden en te betalen. De wijzigingen staan in de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA).

In samenwerking met belangenorganisaties stellen wij hiervoor een stelsel van modelovereenkomsten op en beoordelen wij overeenkomsten van branches, opdrachtgevers of hun intermediairs en individuele opdrachtnemers.

De modelovereenkomsten zijn op onze internetsite te vinden. Als opdrachtgevers en zzp'ers in de praktijk ook conform de modelovereenkomsten werken, hebben zij de gewenste zekerheid over de loonheffingen vooraf voor een periode van 5 jaar.

Voor de duidelijkheid: partijen hoeven uiteraard geen gebruik te maken van een modelovereenkomst. Net als de VAR is deze niet verplicht.

De DBA herstelt de balans in verantwoordelijkheid tussen opdrachtgevers en zzp'ers en stelt ons in staat te handhaven. Daarnaast verlaagt het de administratieve lasten voor zzp'ers en hun opdrachtgevers.

Bert-Jan

Ik werk voor diverse vve 's als zzper en verricht werkzaamheden als huismeester. Per vve voor 4 uur in de week. Ik bepaal zelf wanneer ik er naar toega, gebruik eigen materialen en verricht de werkzaamheden naar eigen inzicht. Soms krijg ik van de vve een verzoek wat te repareren of een afspraak te maken met een aannemer. Ik kan zelf de tijd bepalen. Verder heb ik meer dan drie opdrachtgevers.
Moet ik nu volgens "de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA)" met de vve 's een modelovereenkomst afsluiten??

Daar ga ik wel van uit.

Een VARverklaring heb ik altijd gehad, maar daar hebben ze nooit naar gevraagd.
Begrijp ik nu goed dat ik volgens onderstaande tekst van de belastingdienst  ik helemaal geen modelovereenkomst hoef af te sluiten met mijn opdrachtgevers? Waarom zou ik dat dan doen??

Om meer zekerheid te hebben dat jij en jouw opdrachtgevers geen problemen krijgen.

VAN DE BELASTINGDIENST:
Vanaf 1 mei vervalt de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Ter vervanging van de VAR kunnen opdrachtgevers en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) – als zij dat willen – een modelovereenkomst gebruiken om vooraf zekerheid te hebben over de voorgenomen arbeidsrelatie en zo te weten dat er geen sprake is van loondienst. Opdrachtgevers weten dan zeker dat zij geen loonheffingen hoeven in te houden en te betalen. De wijzigingen staan in de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA).

In samenwerking met belangenorganisaties stellen wij hiervoor een stelsel van modelovereenkomsten op en beoordelen wij overeenkomsten van branches, opdrachtgevers of hun intermediairs en individuele opdrachtnemers.

De modelovereenkomsten zijn op onze internetsite te vinden. Als opdrachtgevers en zzp'ers in de praktijk ook conform de modelovereenkomsten werken, hebben zij de gewenste zekerheid over de loonheffingen vooraf voor een periode van 5 jaar.

Voor de duidelijkheid: partijen hoeven uiteraard geen gebruik te maken van een modelovereenkomst. Net als de VAR is deze niet verplicht.

De DBA herstelt de balans in verantwoordelijkheid tussen opdrachtgevers en zzp'ers en stelt ons in staat te handhaven. Daarnaast verlaagt het de administratieve lasten voor zzp'ers en hun opdrachtgevers.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

daido1964

Ik lees uit de woorden van de belastingdienst niet echt dat DBA verplicht is? Als je maar aan de voorwaarden voldoet?
VAN DE BELASTINGDIENST:
Vanaf 1 mei vervalt de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Ter vervanging van de VAR kunnen opdrachtgevers en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) – als zij dat willen – een modelovereenkomst gebruiken om vooraf zekerheid te hebben over de voorgenomen arbeidsrelatie en zo te weten dat er geen sprake is van loondienst.
Voor de duidelijkheid: partijen hoeven uiteraard geen gebruik te maken van een modelovereenkomst. Net als de VAR is deze niet verplicht.

Bert-Jan

Je hoeft het niet te doen, maar je kunt het doen omdat:

- dat jou meer zekerheid geeft;
- de opdrachtgever daar om vraagt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

daido1964

Ik snap het! Bedankt voor je snelle antwoorden!

daido1964

Dit stond vandaag op nos.nl,:

Ben jij zzp'er? Waar je op moet letten bij de nieuwe regels
Vandaag, 08:15
Economie
Zzp'ers sluiten nu met opdrachtgevers modelcontracten af ANP

Vandaag veranderen de regels voor zelfstandige ondernemers. Waarop moeten zij vanaf nu letten?
Wat verandert er vandaag?

De VAR-verklaring wordt vervangen door de Wet DBA. Eerder toonden zelfstandigen met de VAR aan dat ze ondernemer zijn. Onder de nieuwe regels sluiten opdrachtgevers en opdrachtnemers onderling een contract af waarin staat hoe de werkrelatie eruitziet.

Op de site van de Belastingdienst staan goedgekeurde modelovereenkomsten waar zzp'ers en opdrachtgevers gebruik van kunnen maken.
Waarom verdwijnt de VAR-verklaring?

Op dit moment is het moeilijk te controleren of een opdrachtnemer met een VAR ook echt een zelfstandige is. De Belastingdienst wil met de nieuwe wet schijnconstructies aanpakken. Bij die constructies zijn ondernemers op papier zzp'er, maar werken ze in de praktijk voor één opdrachtgever en zijn ze verkapt in loondienst.

Ook was met de VAR alleen de zzp'er aansprakelijk als bij controle toch sprake was van een loondienstverband. Met de nieuwe wet komt de verantwoordelijkheid ook bij de opdrachtgever te liggen. De modelovereenkomsten moeten dus zorgen voor meer zekerheid vooraf.
Wat staat er in een modelovereenkomst?

De opdrachtgever en zzp'er beslissen samen wat voor overeenkomst bij het werk past. In een modelcontract staat bijvoorbeeld dat de opdrachtnemer zelf bepaalt onder welke omstandigheden een opdracht wordt uitgevoerd. Of dat tijdens uitvoering van het werk herkenbaar is dat hij zijn eigen bedrijf vertegenwoordigt.

Zo hoeft een timmerman niet de bedrijfskleding te dragen van zijn opdrachtgever en neemt hij bijvoorbeeld zijn eigen hamer mee. Maar ook rijdt hij in zijn eigen busje en kan hij als hij wil andere opdrachten accepteren. Dit alles zorgt ervoor dat de timmerman werkelijk onafhankelijk is.
Kan ik die modelovereenkomsten aanpassen?

Voor lang niet alle beroepsgroepen zijn er al modelcontracten beschikbaar. De Belastingdienst gaat die de komende tijd wel aanvullen, maar in de tussentijd is het ook mogelijk de overeenkomsten aan te passen of zelf op te stellen. Het is wel handig om zelf opgestelde overeenkomsten te laten beoordelen door de fiscus, om te voorkomen dat je later met naheffingen wordt geconfronteerd.

Het is trouwens niet verplicht om met een modelovereenkomst te werken. Als er geen twijfels zijn over de werkrelatie tussen de opdrachtgever en zzp'er, is het niet nodig.

De modelovereenkomsten zijn vijf jaar geldig. Maar dat betekent ook dat de Belastingdienst tot vijf jaar na de ingangsdatum kan naheffen, als blijkt dat niet volgens contract is gewerkt.
Moet je voor elke nieuwe opdracht een aparte overeenkomst afsluiten?

Veel zzp'ers maken zich zorgen over de vele administratie die ze te wachten staat. Volgens de Belastingdienst is het ook voldoende als je schriftelijk of per mail met je opdrachtgever afspreekt volgens welke modelovereenkomst je werkt. De overeenkomsten staan namelijk genummerd op de site.
Moet vandaag alles al rond zijn?

Er geldt een overgangsregeling van een jaar, tot 1 mei 2017. Tot die tijd houdt de Belastingdienst wel toezicht, maar er worden nog geen boetes opgelegd, behalve bij duidelijke gevallen van fraude.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Leander63

Ook ik vind het niet heel duidelijk, wellicht kan iemand zijn licht laten schijnen over mijn situatie;

Momenteel heb ik een VOF (stuk of 10 verschillende klanten) en ben daarnaast ook nog werkzaam in mijn eenmanszaak. Bovendien heb ik 15% van de aandelen in een GmbH in Duitsland. Voor deze GmbH werk ik ook het meest (voor verschillende eindklanten) en stuur vanuit mijn eenmanszaak een factuur aan deze GmbH voor gewerkte uren. Ik werk eigenlijk alleen op afstand, vanuit Nederland en ben helemaal vrij in de manier waarop ik mijn werkzaamheden uitvoer (waar, hoe en wanneer). Hoe zouden jullie deze situatie beoordelen vanuit de wet DBA? Verwachten jullie met deze constructie eventuele bezwaren?