Hoofdmenu

BTW over zakelijk gereden kilometers

Gestart door Leonie, 11 februari, 2014, 10:06:37

Vorige topic - Volgende topic

Leonie

Goedemorgen,
Ik las op een site met boekhoudkundige tips dat er tegenover de BTW die je aftrekt over je zakelijk gereden kilometers belastbare omzet moet staan dus gefactureerd. Dat zou betekenen dat alle ritjes naar cursussen, netwerkbijeenkomsten, inkopen etc. hier niet onder vallen. Klop dat?

Es

Hallo Leonie,

waar heb je deze tip gelezen?
Ik denk dat je misschien iets verkeerd hebt geinterpreteerd:

Als je geen belaste omzet hebt (lees: je hebt alleen omzet die is vrijgesteld van btw), dan kun je geen voorbelasting aftrekken. Dus ook niet van de zakelijk gereden km's met je priveauto. 


Leonie

Hoi Esther,

dank voor je reactie. Zo staat het erop:
3. Privé-auto en zakelijke ritten.
Dat je voor iedere zakelijke kilometer gereden met je prive auto, € 0,19 per kilometer als zakelijke kosten mag opvoeren, is bijna algemeen bekend.
Maar wist je ook dat je een BTW correctie mag uitvoeren op onderhoud, reparatie en gebruikskosten voor de auto die je prive betaald hebt ?
Dat gaat als volgt :
Tel alle btw bedragen van de onderhoud, reparatie en gebruiksfacturen bij elkaar op.
Bepaal hoeveel kilometer je in dat jaar in totaal gereden hebt Gebruik de formule
BTW autokosten * (aantal zakelijke kilometers / totaal aantal kilometers)
Dit geeft het BTW bedrag dat je als voorbelasting mag aftrekken in je zakelijke administratie.
Enige voorwaarde: er moet voor die zakelijke kilometers belastbare omzet tegenover staan (dus uitgefactureerd).

Es

Ik ben nog steeds erg benieuwd waar je deze tip precies gevonden hebt.
Misschien kun je een link geven?


Leonie

Ik heb je een DM gestuurd Ether.

Groetjes,

Fijn weekend.