Hoofdmenu

Verplicht bedrijfstakpensioen aftrekbaar?

Gestart door rubens, 06 maart, 2014, 20:03:29

Vorige topic - Volgende topic

rubens

Ik heb een eenmanszaak binnen de bedrijfstak Schilders-, Afwerkings- en Glaszetbranche.
Voor deze bedrijfstak moet ik een verplicht bedrijfstakpensioen betalen. Tot op heden ben ik er vanuit gegaan dat deze aftrekbaar is. Ik heb ze dan ook onder verzekeringen geschaard.

Nu heb ik van de fiscus een brief 'Verzoek om informatie' gekregen waarin zij aangeven dat ik deelneem aan een verplicht bedrijfspensioenfonds, dit is dus correct.

Ze stellen 3 vragen waar ik antwoord op moet geven:
1. Hoeveel premie heeft u in 2012 betaald aan het bedrijfspensioenfonds? (kan ik beantwoorden)
2. Ik verzoek u de betalingsbewijzen te overleggen. (kan ik aan voldoen)

Laatste vraag en hier gaat het om?

3. Kunt u ook aangeven waar u de betaalde premie in de winst- en verliesrekening heeft neergezet?

Onder verzekeringen en dat zijn kosten. Maar is dat wat de fiscus wil weten? Dat is mijn vraag.


Bert-Jan

Dat lijkt mij wel. Zij willen denk ik weten onder welke kosten je dat hebt geboekt.

Je zou daar ook een aparte kostensoort voor kunnen aanmaken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

Je zou uit Acumulus een printje van de geboekte verzekeringen kunnen maken als aanvulling. Dan laat je zien dat je je zaken goed voor elkaar hebt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Iemand schreef het volgende...

"Bij mijn weten is dat onjuist. Pensioenpremies voor een verplicht bedrijfstakpensioen vormen geen bedrijfskosten, en horen dus niet op de (fiscale) WV- rekening thuis.
De betaalde premies kunnen wel worden opgegeven, maar buiten de winstaangifte,  en voor zover er jaar- of reserveringsruimte voor is."

Wat denken jullie dames?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

SKYB Yvette

#4
Hi,

Voor de zekerheid heb ik mijn informatie gezocht op het forum van de belastingdienst dat speciaal is voor fiscale dienstverleners. Daar werd aangegeven dat deze premies zich niet kwalificeren als uitgave inkomsensvoorziening in de zin van afd. 3.7 wet IB 2001 die worden meegenomen in de aangifte IB en dus wel in het resultaat dienen te worden meegenomen.





Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

SKYB Yvette

Hi,

Ja, volgens mij wel dus. Want niet aftrekbaar bij de aangifte IB
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Bert-Jan

OK dank.  :)

PS: jouw spamfilter is een beetje streng want wij krijgen bericht dat we jou niet kunnen mailen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Citaat van: SKYB Yvette op 17 augustus, 2015, 18:27:31
Hi,

Voor de zekerheid heb ik mijn informatie gezocht op het forum van de belastingdienst dat speciaal is voor fiscale dienstverleners. Daar werd aangegeven dat deze premies zich niet kwalificeren als uitgave inkomsensvoorziening in de zin van afd. 3.7 wet IB 2001 die worden meegenomen in de aangifte IB en dus wel in het resultaat dienen te worden meegenomen.

Ik sluit me daarbij aan, Yvette  ;)

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

SKYB Yvette

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126