Hoofdmenu

Omschrijvingen Bankafschriften

Gestart door Wilbert, 29 april, 2014, 16:02:55

Vorige topic - Volgende topic

Wilbert

Hoe kunnen we de banken er van doordringen om de omschrijvingen van bankafschriften zinvol/leesbaar te maken?

Hoe moet ik weten wat:
'Global Collect BV IBAN: NL79INGB121584**** BIC: INGBNL2A Naam: Global Collect BV Kenmerk: 24-03-2014 09:32 0050001527883100 Omschrijving: 399404391019 0050001527883100 17326'
betekend ?

Het 'de klant voorop stellen' was weer een wassen neus ?




Es

Dit oplossing hiervan ligt denk ik niet bij de bank, maar bij de leverancier die Global Collect heeft ingeschakeld om voor hen bedragen te incasseren.

Nadat u een product of dienst heeft gekocht, de betaling en betalingswijze heeft goedgekeurd, krijgt GlobalCollect van de leverancier de opdracht om het bedrag van uw rekening af- en/of bij te schrijven. Over het algemeen verschijnt op uw rekeningoverzicht de naam van de leverancier zodat u de herkomst eenvoudig kunt herleiden.

In sommige gevallen kiest het bedrijf ervoor om dat niet te doen en dan verschijnt GlobalCollect als financiële dienstverlener op het betalingsoverzicht.

Wilbert

Ja, dit is weer leuk 'de pot verwijt de ketel' maar ondertussen blijven de omschrijvingen natuurlijk wel gewoon onleesbaar/onbegrijpelijk/zinloos/opzettelijk vaag.

Vandaar de vraag:'hoe kunnen we deze 'dienstverleners' hun 'diensten laten verlenen'?

Wel geld vragen maar geen diensten verlenen is natuurlijk niet 'zoals het hoort'.

Wilbert

Moet een bank niet gewoon van een 'relatie'  eisen dat de omschrijving van een afboeking leesbaar/zinvol/begrijpelijk is ?
Het gaat hier wel om geld...
('Core-Business' van een bank?)

Annalies Janssens

Er zijn veel mensen die betalingen doen waarbij ze het niet prettig vinden dat er een duidelijke omschrijving bij staat. Bijvoorbeeld datingsites en bepaalde webshops  :)
Die shops zouden minder klanten hebben wanneer de bank eist dat er een bepaalde omschrijving bij komt te staan....
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es


Wilbert

OK, dus omdat 'sommige' overschrijvingen het daglicht niet kunnen verdragen moet ik maar  raden waar de omschrijving van mijn afschrijvingen op slaan ?

Wat is dit voor gekkigheid ?

Es

Bij de afschrijving uit jouw eerste post staat oa. dat de betaling op 23-04 is gedaan om 09.32 uur.
Kenmerk is 0050001527883100.

Tesamen met het bedrag wat is afgeschreven gaat er misschien een belletje rinkelen?  :|
En zoniet, dan kun je Global Collect verzoeken om duidelijkheid over de leverancier.

Als ik naar mijn eigen bankafschrijvingen kijk, dan staat er overigens zelden iets tussen wat ik niet vrij snel kan thuisbrengen.

Wilbert

[quote author=Esther van der Meer link=topic=3742.msg21338#msg21338 date=1398793001
Als ik naar mijn eigen bankafschrijvingen kijk, dan staat er overigens zelden iets tussen wat ik niet vrij snel kan thuisbrengen.
[/quote]
Ik ben blij dat jij de moeite wil doen om de cryptische omschrijvingen van de bank naar een aankoop van jezelf wil herleiden.

Maar mij lijkt het normaal dat een afschrijving op zijn minst de naam van de verkopende partij (direct; niet één of andere via-via afhandelaar) en het gekochte zouden moeten vermelden.
Zijn dat ook niet de eisen die normaal gewoon voor een factuur gelden ?

Es

Dit lijkt mij niet wenselijk.... dat op het bankafschrift een waslijst aan gekochte artikelen komt te staan.
Die staan al op de factuur of pakbon, toch?   :D

Ik begrijp dat het je misschien frustreert, maar wellicht moet je het gewoon loslaten....
Dat ga ik in ieder geval nu wel doen. ;)

Wilbert

#10
Citaat van: Esther van der Meer op 29 april, 2014, 19:54:41
Die staan al op de factuur of pakbon, toch?   :D
Maar welke factuur/pakbon hoort bij referentie XX456643Cbfg56hgftUJ.hju ?

Anderen zijn blijkbaar gewillig genoeg om voor de banken uit te zoeken wat bij wat hoort. Zo blijven zij hun winsten wel maken...
Jammer......

Op naar de volgende krediet-crisis.

Wilbert

Voor anderen die net zo dom zijn als ik en niet weten 225887t321hgGG245 op hun bankafschrift betekent.

Voor betalingen via Mollie kun je hier nazoeken via welke website de betaling gedaan is:
https://www.mollie.nl/consument/
Let op: bij 'Uw bankrekening' gewoon het 'oude' rekeningnummer invullen (is blijkbaar nog niet SEPA...)

Buckaroo lijkt ook zoiets aan te bieden maar daar wordt gevraagd om een referentie beginnende met 00 en 6 cijfers en alle referenties die ik kan terugvinden beginnen met 115.. en zijn 16 cijfers lang.
https://status.buckaroo.nl/Consumer/PaymentStatus.aspx

Van Global Collect of één van de andere 'betaal-service' verleners heb ik zoiets niet kunnen vinden.

Annalies Janssens

Je verricht toch zelf de betaling en hebt dus op dat moment een factuur of iets dergelijks met daarbij een betalingsbewijs.
De betaling geschiedt doorgaans op dezelfde dag als de opdracht.
Tenzij je tientallen betalingen per dag doet op deze manier is het toch een eenvoudige handeling om dit te koppelen?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Wilbert

Hé, da's nou toevallig...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/30203/Geldvraag/article/detail/3645710/2014/05/01/Hoe-kun-je-op-een-normale-manier-je-bankafschriften-controleren.dhtml

Blijkbaar zijn er meer die het een normale zaak vinden als een omschrijving op een bankafschrift ook zinvol is.

Es

Mooi artikel.

Je bent inderdaad niet de enige, Wilbert.
(had ik ook niet verwacht, hoor....)

Misschien een goed idee om je mening duidelijk op papier te zetten en het gevoel te krijgen dat je gehoord wordt.
Dat is belangrijk voor een mens.  ;)

En hoewel ik hier aangeef dat ik het zelf vrij snel zie op een bankafschrift en ook Annalies aangeeft hoe je dingen snel kunt koppelen, neemt dat niet weg dat de banken best iets kunnen doen aan de omschrijving en waar deze aan moet voldoen.

Wilbert

#15
Wat mij altijd zo verbaasd is dat iedereen blijkbaar zo murw gebeukt is door de banken (maar ook andere grote bedrijven) dat ze zich geroepen voel om 'to the rescue' te komen van deze instellingen:
"Als je nou zus en zo doet en dit en dat, dan valt er best uit te komen."
Ja, natuurlijk kan dat, maar dat kost mij allemaal extra tijd die ik veeeeeeeeeel liever aan iets anders besteed. En dat alleen maar omdat de instellingen om hen moverende redenenen (winst, veel winst) te besodemieterd zijn om een behoorlijke dienst te verlenen.

Als ik via die Mollie website een betaling opzoek dan staat dáár gewoon wel de leverende website vermeld, het is dus gewoon bekend bij 'Mollie'. Waarom staat het dan niet op het bankafschrift?

Ik snap dat anderen gewoon behulpzaam willen zijn maar ik denk niet dat je als afnemer altijd maar de problemen van de leverancier hoeft op te lossen.

Guido

"Vroeger" kon je bij veel banken een zogenaamde bank-mail instellen. Bij elke betaling kreeg je dan netjes een emailtje van de bank (uiteraard niet geheel gratis) met bijna altijd een duidelijke omschrijving. Nu SEPA geïntroduceerd is zie ik geregeld enkel nog "SEPA betaling" met een bijbehorend IBAN nummer.  Veel minder informatief (en vast inmiddels ietsje duurder) maar hierdoor schieten de bankkosten ietsje verder omhoog doordat er nu geregeld weer in de webomgeving ingelogd mag worden om te zien dat de klant wel degelijk netjes een factuurnummer etc bij de omschrijving heeft aangegeven.

Laat je nu als zakelijke klant te moeten betalen voor elke keer dat je inlogt.. O, en de timeout voor automatisch ingelogd blijven was ook weer verder ingekort.. nice.