Hoofdmenu

Inkomsten binnen en buiten EU zonder factuur – hoe te boeken?

Gestart door geertd73, 07 april, 2014, 11:17:31

Vorige topic - Volgende topic

geertd73

Ik verkoop fonts (dit valt onder de electronische dienstverlening neem ik aan) via een zakelijk partner die ook fonts verkoopt en deze via verschillende websites aanbiedt.

De procedure is als volgt: de klant koopt 1 of meerdere licenties via de website. Elke maand wordt een bedrag overgemaakt naar mijn partner met de totale opbrengst van desbetreffende maand. Vervolgens maakt hij mijn deel v/d opbrengst naar mij over. Ik schrijf dus geen facturen uit.

De klanten komen zowel van binnen de EU als daarbuiten; het is echter ondoenlijk om te traceren waar alle klanten precies vandaan komen. Hoe kan ik deze inkomsten het beste boeken?

SKYB Yvette

Hi,

Is er sprake van bemiddeling van de vriend in de verkoop of verkoop jij het font aan die vriend, waarna die vriend het voor zijn rekening weer door verkoopt. Dit is namelijk van belang voor het antwoord  :)
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

geertd73

Dag Yvette,

Dank voor je snelle reactie! Er is inderdaad sprake van bemiddeling door mijn partner in de verkoop.

groet, geert

SKYB Yvette

Hi,

Als er sprake is van bemiddeling is er eigenlijk sprake van onderstaand:

Bij verkoop van een font door je vriend en betaling aan jou, rekent je vriend met je af en geeft je een afrekening. De afrekening bestaat uit drie delen:
1. De verkoop van jou van het font aan de nieuwe eigenaar
2. De bemiddelingsprovisie die je vriend  in rekening brengt aan jou
3. Het verrekenen van beide uitkomsten onder 1 en 2

Er is dus sprake van te betalen belasting (1.) en te verrekenen voorbelasting (2.) . Let erop dat de afrekenings-factuur van je vriend beide goed vermelden en dus voldoet aan de factuurvereisten.

Als er sprake is van verkoop en levering aan het buitenland, zoals jij aangeeft, kan de heffing van omzetbelasting eventueel achterwege blijven. Maar dit gaat wel onder strenge voorwaarden. Je moet daar wel zorgvuldig mee omgaan

In het kort: de verkoop naar het buitenland kan met 0% omzetbelasting plaatsvinden, mits het vervoer naar het buitenland aangetoond wordt. Bovendien: bij een levering binnen de EU geldt die 0% omzetbelasting alléén wanneer de afnemer een omzetbelastingplichtige ondernemer is. Dat moet gecontroleerd worden aan de hand van diens omzetbelasting-identificatienummer. In het belang van jullie beide zal je vriend het vervoer en de levering zó moeten regelen dat jij later aan de bewijslast kan voldoen wanneer er met 0% omzetbelasting wordt geleverd. Wanneer dat niet goed wordt geregeld kan jij namelijk echt een probleem krijgen met de belastingdienst.

Het is dus helaas wel noodzakelijk dat de btw-nummers en herkomst bekend zijn bij jullie en dus ook dat je dit goed kunt inboeken in je administratie. Ook de afreken-factuur, waarover ik hiervoor over sprak, zal dus voldoende gespecificeerd moeten zijn, zodat jij hem goed kan inboeken. Wellicht kunnen jullie hierin nog iets automatiseren. Eventueel kan je natuurlijk ook twee gescheiden facturen maken voor factuur 1. en 2.

Helaas kan ik je geen beter nieuws brengen. Nu er sprake is van bemiddeling en geen verkoop, heb ik helaas geen eenvoudige oplossing voor je kunnen bedenken  :(

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

geertd73

Leuker kon je het niet maken.... ;)
Maar veel dank voor je uitgebreide toelichting!

groet, geert

SKYB Yvette

Hi,

Geen dank  :)

Leuker kan ik het inderdaad niet maken.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126