Hoofdmenu

Goodwill en inventaris

Gestart door EDM, 28 juli, 2014, 15:47:52

Vorige topic - Volgende topic

EDM

Goedemiddag,

Ik vraag me af waar ik mijn betaling moet boeken die ik heb betaald voor de overname van mijn zaak.?
Ik heb als voorbeeld totale som 85000,00 euro betaald waar van een gedeelte goodwill is en de rest inventaris.(35000 goodwill en 50000 inventaris)
Hoe en waar moet ik dit boeken in Acumulus.

Alvast bedankt voor de hulp.

Es

Een snelle reactie:

Je kunt beide bedragen inboeken als Nieuwe boeking > Zakelijke uitgave.

Kies bij inventaris voor kostensoort "Inventaris" en geef aan dat het een investering is.

Kies bij goodwill voor kostensoort "Diversen" of maak een eigen kostensoort in Acumulus aan die je Goodwill noemt.
Geef ook hier aan dat het een investering is. Let op dat je goodwill met maximaal 10% per jaar mag afschrijven.

EDM

Hoe Esther,
Bedank voor je snelle reactie.
Ik heb het volgende gedaan.Ik heb mn bankmutaties in gelezen.Dus daar komt dus een bedrag van 85000 te staan(geboekt onder uitgave en investeringen).Hoe maak ik dan deze splitsing in de gedeelte goodwill en inventaris?

Thx

Es

Je moet deze afschrijving in twee boekingen verwerken in Acumulus.

Dus de bankmutatie aanklikken, kiezen voor zakelijke uitgave en dan eerst 35000 als inventaris boeken.
Vervolgens nogmaals de bankmutatie aanklikken en kiezen voor zakelijke uitgave en de overige 50000 boeken als goodwill.

Je krijgt dan bij het verwijderen van de bankmutatie een foutmelding dat er geen bedrag is geboekt op die datum voor dat specifieke bedrag.
Dit kun je negeren.

EDM

Volgens mij is het gelukt.

Nog even een dubbel check.

Als ik nu na de gedane boekingen wederom op de bank mutatie ga staan dan geeft hij aan dat het bedrag nog niet geboekt is en vraagt mutatie toch verwijderen..?
Moet ik dus gewoon op verwijderen klikken?

Es

Dat is correct.

Ter controle kun je kijken bij Overzichten > Saldo-overzicht en dan bovenaan dit scherm de juiste rekening e.d. selecteren.
Als het goed is zie je dan beide boekingen staan op dezelfde datum en zie je dat ook je banksaldo kloppend is.

EDM

Hoi Esther,

Het klopt.
Super bedankt voor je heldere uitleg.

Gr,Ed

Es