Hoofdmenu

Zonnepanelen prive of zakelijk aanschaffen in de herhaling voor 2014

Gestart door patrick@dkc, 30 augustus, 2014, 22:12:03

Vorige topic - Volgende topic

patrick@dkc

Hier ben ik weer eens met een vraag over zonnepanelen. Inmiddels is er veel te vinden over het aanschaffen van panelen als zzp-er en plaatsing op de privé woning (zie link hieronder). Maar wat is nu slim. Als ik kijk naar de administratieve rompslomp denk ik laat ik ze maar privé kopen (met aftrek BTW natuurlijk). Want hoe ga je om met de afschrijving (ik heb al 14 jaar panelen en die vertonen nog geen tekenen van achteruitgang), de duur ervan, privé gebruik bijtelling etc. Ik heb wel een (deels) elektrische auto die iig 10% van de door de panelen geproduceerde energie gaat gebruiken. Maar je moet ook weer BTW berekenen over hetgeen is geleverd aan prive, of die is teruggeleverd aan het net.

Dan de situatie als ik de panelen privé koop, ik las in een ander topic dat ik hiervoor mijn bestaande BTW nr kan gebruiken. Maar dan moet ik dus wel tot in de lengte der jaren een forfaitaire BTW bijdrage doen (het gaat maar om een bedrag van €40 per jaar maar toch), kun je hiervoor net als een particulier wel weer vanaf (obv kleine ondernemersregeling)?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Patrick

http://www.mfas.nl/wps/portal/home/actueel/!ut/p/a1/hVHBbsIwDP2V7pDjGrcJtOwG29SBBAjBNOgFpWDa0DSp2kA3vn5l4sBhgE9-0nt-zzaN6ZLGWhxlKqw0WqgzjrtrFkXT0WTe8YC_DWD46Xems_ECgENLWLUEuFF9-NNP3yM2Hg-6XsTffRiyYNoLZkOAiF_0dwgP_L9o_Ee5l-BRhsmHKZCu2iTBLasw8On8POl10SYmUOxE3WBSS4sboy1qS0BLPDS1g9oRlZU5KtQErtqT0RpLoc_IMaXTGC116pxO5TNWTiJxa53CpKjkPs9wi5qOaCyTwm02hQtuz2PQ6QUe87jfDZh_Pl1fJyxMaVzhDius3EPVviyztnwhQCATShk3P-auVhdEoEGVm4JAbVGt97g-VkKkBHYEPM6BhQTaVfzQ58wVdfn9n0tmatvaXE2nZfG5hD0XSfjDVPr09AvfGcQh/dl5/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

entjesbe

Hallo Patrick,

Ik heb het anders opgelost.
Ik heb mijn energie contract op naam van mijn echtgenoot laten zetten (n.b. zij is geen zelfstandig ondernemer)
De aanschaf en installatie van de 30 panelen staat ook op haar naam (privé dus)
Vervolgens heb ik haar aangemeld bij de Belastingdienst voor de BTW teruggaaf.
Voor het betreffende kwartaal een negatieve aangifte omzet belasting gedaan en gelijk vrijstelling aangevraagd voor de komende jaren m.b.t. de afdracht van de BTW over de productie.
Vervolgens een laadpunt aangelegd voor mijn plugin-hybride met een goedgekeurde Kwh meter ertussen.
Zodoende kan ik exact aflezen hoeveel stroom er in mijn zakelijke auto verdwijnt.
Deze afname factureert zij weer aan mij tegen het geldige tarief.
Ik boek dat als zakelijk kosten en trek dus ook de BTW af.
Zij hoeft de BTW niet af te dragen vanwege de vrijstelling.

SKYB Yvette

Hi,

Graag wil ik u erop attent maken dat uw vrouw wellicht vrijstelling voor de btw verkregen, maar dit geldt vermoedelijk niet voor de inkomstenbelasting. Zij zal de inkomsten die zij van u ontvangt wel opdienen te geven in de aangifte IB. Of zij voor de IB wordt aangemerkt als ondernemer kunt u vragen bij de belastingdienst. Wordt zij niet als ondernemer aangemerkt (waarschijnlijk) zullen de inkomsten moeten worden opgegeven onder inkomsten overige werkzaamheden.

Helaas kunnen we het niet leuker maken. In de belasting betekend een kostenpost voor de één vrijwel altijd een inkomsten voor een ander.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

entjesbe

Yvette,

Klinkt logisch.
Maar ik heb hierbij toch mijn bedenkingen.
Als ik de stroom namelijk niet had afgenomen, maar het was teruggeleverd aan het net met als gevolg een kostenbesparing op de energie rekening, zou deze besparing niet als inkomsten aangemerkt worden terwijl het voor de leverancier als kostenpost aangemerkt zou kunnen worden.

Je kunt het ook zo zien: ik neem af van het net (meetbaar met een specifieke meter ertussen) en kan zo een deel van de energie rekening isoleren en zakelijk boeken.
Misschien is het wel beter haar erbuiten te laten en de energieleverancier als leverancier aan te wijzen. Het is ook niet aan te wijzen waar de stroom werkelijk vandaan komt (uit de panelen of uit het net).

Ik had hier overigens nog niet over nagedacht gedacht.

SKYB Yvette

Hi,

Vraag het even na bij de belastingdienst voor de zekerheid. Maar ik vermoed dat men niet graag de inkomsten misloopt  :|
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

SKYB Yvette

#5
Even ter aanvulling

U kunt het dus nog na vragen bij de belastingdienst voor de zekerheid. Maar als u de energie leverancier als leverancier aanmerkt, zou de energie leverancier over de inkomsten (uw kosten zijn hun extra inkomsten) inkomsten/vennootschapsbelasting moeten betalen aan de belastingdienst. En ik vermoed dat zij dat ook niet willen en zullen doen, tenzij u ze daadwerkelijk gaat betalen natuurlijk.

Het nadeel van de inkomstenbelasting doordat u minder resultaat (kosten) heeft, wordt zoals gezegd gecompenseerd door het voordeel voor de inkomstenbelasting doordat iemand anders extra resultaat heeft. Of dit nu uw vrouw of de leverancier is.

Mocht het wel zo geaccepteerd worden, hoor ik (en ik vermoed meer mensen) dit erg graag van u.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

entjesbe

De energie leveranciers zijn genoodzaakt de eerste 5000 Kwh te salderen.
M.a.w. de afzetvermindering die zij hierdoor hebben en de omzetdaling die hierdoor bij hen wordt veroorzaakt blijft iets tussen de leverancier en de belastingdienst (minder VPB).
Dit is blijkbaar de prijs die de overheid accepteert voor duurzaamheid.

Had ik geen zonnepanelen gehad, had ik deze kostenpost ook op kunnen voeren.
Inmiddels zijn we wel wat afgedwaald van het topic en gaat het nu over het in rekening brengen van een deel van de energienota voor zakelijk gebruik (i.p.v. diesel).
Dat de overheid er in dit geval hierbij inschiet, licht aan het stimuleringsbeleid van zonnepanelen.




SKYB Yvette

Hi,

Woensdag ben ik als intermediair bij de intermediairdagen van de belastingdienst. Ik zal het daar eens navragen en laat het hier dan horen. Dit is namellijk best een interesant onderwerp  :|
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126


SKYB Yvette

Hi,

Helaas door griep niet geweest. Maar gelukkig heb ik over 14 dagen nog een kans. Ik kom er dus nog op terug en ben het niet vergeten  ;D
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

SKYB Yvette

Hi,

Zoals belooft heb ik op de intermediairdagendagen dit aangekaart inzake de inkomstenbelasting. Het volgend kwam hierbij toen naar voren.
Voor dit inderdaad de btw imogelijk. Echter moeten dan de consquenties in de inkomstenbelasting ook worden verwerkt.

Voor de inkomstenbelasting het volgende:
Het is ondermeer van belang wie de eigenaar is van de woning met de zonnepanelen. Zijn beide eigenaar iziet men dit zowiezo als sprake een constructie om belasting te ontwijken en zal dit niet worden goedgekeurd. Is het huis alleen eigendom van de man is dit ook niet mogelijk i.v.m. vermoedelijke natrekking. Is er in gemeenschap van goederen getrouwd en huis van vrouw alleen, is er toch sprake van gezamelijk eigendom en dus wederom sprake van een schijnconstructie. Alleen als er op huwelijksvoorwaarden is getrouwd zonder enige deling & huis is dus geheel en alleen van de vrouw zou het doorbelasten mogelijk zijn. De vertegenwoordiger van de belastingdienst nam daarbij wel ook meteen het standpunt in dat ik al eerder in deze discussie heb gemeld (vrouw moet de opbrengst van de verkoop van de energie opgeven in de aangifte IB).
Verder gaf hij aan dat als hij zo'n soort constructie bij een controle zou tegenkomen, hij dit al snel als een schijnconstructie ziet die alleen dient om belasting te kunnen ontduiken. Hij adviseerde mij om te adviseren dit niet zo te doen.

Graag wil ik u daarom adviseren om mocht u dit toch willen gaan doen, eerst hierover een schriftelijk uitsluitsel te vragen aan de belastingdienst.

Helaas kan ik het niet leuker maken  :mad:
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126