Hoofdmenu

Diensten deels BTW vrij en deels BTW belast functie

Gestart door Roel, 11 oktober, 2014, 19:42:33

Vorige topic - Volgende topic

Roel

Beste,

Binnen mijn bedrijfje werk ik met diensten die deels btw vrijgesteld zijn en deels btw belast. Nu heb ik dit forum erop na gelezen, maar nog niet tot de oplossing gekomen waar ik naar zoek.

Ik probeer binnen het systeem voor elkaar te krijgen dat mijn voorbelasting evenredig aan het ratio btw vrij/btw belast wordt berekend in mijn 3 maandelijkse btw aangifte. Is deze functie er al, en heb ik het nog niet gevonden? Of is deze er nog niet? En zo niet zou deze kunnen worden toegevoegd?

Ik wil nog toevoegen dat ik erg blij ben met het systeem dat jullie aanbieden!!

Groet,

Roel

Annalies Janssens

Deze mogelijkheid is er niet standaard. Dat komt omdat de oplossing ook niet standaard is.
Je kunt namelijk zelf bepalen of bepaalde kosten toegerekend moeten worden aan BTW-vrije of BTW-plichtige diensten. Zo boek je je kosten dan ook BTW-vrij en met BTW-aftrek.
Of je bepaald eens per kwartaal de verhouding tussen BTW-vrij en BTW-plicht en aan de hand daarvan kun je een BTW-correctie boeken.

Kijk eerst goed naar je eigen situatie. Het zou goed kunnen zijn dat de verdeling aan de hand van de omzet helemaal niet reëel is. Als je goed kunt onderbouwen dat jij een andere verdeling kiest dan mag dat. Alles staat of valt met jouw standpunt.

Als je weet hoeveel BTW je moet corrigeren dan maak je daarvoor (bijvoorbeeld op de laatste dag van het kwartaal) 2 boekingen.
Voorbeeld:
Je moet € 105 BTW corrigeren.
- zakelijke uitgave met een - ervoor € 500 excl. BTW (dus € 105 BTW) op kostensoort diversen, rekening buiten Acumulus.
- zakelijke uitgave € 605, BTW vrij, rekening buiten Acumulus
Zo verhoog je de kosten met € 105 welke je minder als BTW mag terugvorderen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Corinne Gregoire

Hoi,

Ook wij hebben te maken met kosten die gedeeltelijk gemaakt worden voor BTW belaste en gedeltelijk voor onbelaste diensten.  Is het ook mogelijk om gemaakte kosten als deelboeking in te voeren/in tweeen te splitsen, waarbij je deel 1 (bepaald percentage) incl stukje BTW op 0% boekt (voor de onbelaste omzet)  een ander deel 2 opvoert (overig percentage) met BTW, zodat alleen een bepaald gedeelte van de BTW als aftrekbaar wordt gezien door acumulus?