Hoofdmenu

Column: waarom zijn er zoveel ZZP-ers?

Gestart door Bert-Jan, 29 oktober, 2014, 16:44:04

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Minister Dijsselbloem laat onderzoeken waarom er zoveel ZZP-ers zijn. Hoeveel onderzoek is daar nu voor nodig?

Het consequent verhogen van de belastingen, heeft negatieve economische effecten waardoor mensen werkloos raken. Voor veel werkzoekenden is ondernemerschap een manier om inkomen te verwerven. Meestal beginnen deze mensen niet met een bedrijf van 150 man maar als ZZP-er.

Voor de werkgever wordt het steeds riskanter om personeel aan te nemen. De overheid heeft er voor gezorgd dat de werkgevers werknemersverzekeringspremies voor ziekte en werkloosheid moeten blijven betalen maar daar staat geen dekking meer tegenover. Als het aan de overheid ligt, is het aannemen van personeel een vorm van adoptie. De werkgever blijft tot in lengte van dagen verantwoordelijk voor het inkomen van de geadopteerde werknemer. Werkgevers willen echter geen mensen adopteren en werken daarom liever met ZZP-ers.

Heeft de minister echt een onderzoekscommissie nodig om hier achter te komen?

Bert-Jan Wiegeraad
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

entjesbe

Volgens heeft de overheid hierbij ook nog het beeld dat het een ongewenste ontwikkeling is omdat het minder oplevert voor de schatkist.
Maar is dat wel zo?
Via de IB draagt een ZZP-er uiteindelijk toch net zoveel bij als in loondienst? Of misschien zelfs wel meer, er van uitgaande dat de ZZP gemiddeld iets meer verdiend dan in loondienst.
Bovendien doet een ZZP-er (nog) geen beroep op de WW als hij even geen opdrachten heeft.
Ik zie het probleem dus niet.

Anders is het natuurlijk voor die situaties waarbij de baas van zijn vaste personeel af wil en zijn eigen medewerkers weer inhuurt tegen lager kosten. Deze ZZP-ers hebben er niet voor gekozen om zelfstandig te zijn.
De onderzoeksvraag is dus misschien wel vast te stellen hoe de verhoudingen liggen tussen vrijwillig en onvrijwillig ZZP-er zijn en wat te doen tegen die onvrijwillige zelfstandigheid.
Ik zou zeggen laat hem maar een goeie vrijwillige analist inhuren.
Ik ben (gelukkig/helaas) nu even niet beschikbaar.