Hoofdmenu

Factuur alleen btw teruggave

Gestart door ferrarica, 03 november, 2014, 11:00:10

Vorige topic - Volgende topic

ferrarica

Kan iemand mij helpen hoe ik een factuur boek waarop ik alleen de btw kan terugvorderen?

Wat specifieker, gaat om de aanschaf van een beeldschermbril.
Als werknemer heb je het recht om aan de werkgever een beeldscherm bril te vergoeden.
Als zelfstandige is dat voor zo ver ik weet ook mogelijk. De brillenzaak begon er zelf ook al over. 'Vergeet niet de BTW terug te vragen'.

Weet iemand hoe ik deze boeking moet maken,  los van de eventuele discussies of het nu wel of niet mag?

Richard

Annalies Janssens

Je kunt dan 2 boekingen doen.
1 zakelijke uitgave, 21% BTW, rekening waarvan de bril betaald is (en indien privé dan rekening buiten Acumulus)
2 zakelijke uitgave met een - ervoor, voor het bedrag excl. BTW, BTW vrij, rekening buiten Acumulus

Zo staan de kosten op 0 en is alleen de BTW geboekt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

ferrarica

Ok, fijn! Daar was ik zelf niet direct op gekomen. Ik moest even nadenken maar ik snap hem. Bedankt voor de tip.

ferrarica

Heb alleen nog een 3e boeking gemaakt omdat ik het bedrag van de zakelijke rekening betaald heb. Heb daarom het ex btw bedrag als privé opname geboekt. Dan is het toch in orde?

Annalies Janssens

Als je het bedrag ex BTW boekt met als rekening "buiten Acumulus" dan wordt dat verwerkt als privé opname.
Het lijkt alsof je nu die 2de boeking van de zakelijke rekening hebt gedaan en daar tegenover een privé-opname. Het klopt dan ook maar die laatste 2 mutaties hebben niet werkelijk plaatsgevonden van de zakelijke rekening dus horen daar eigenlijk niet op.

Of misschien begrijp ik je niet helemaal?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Berend1972

Hallo,

Las net de berichten in dit topic. Helaas valt bij mij het kwartje nog niet  :o

Ik heb uitgaven die ik niet in de kosten mag meenemen, maar wel de BTW van mag verrekenen. Betaald met zowel privé rekening als zakelijke rekening. Hoe moet ik die boekingen doen?

Alvast bedankt voor een reactie!

Groet,
Berend

Annalies Janssens

Hallo Berend,

Zowel bij zakelijk betaald als bij privé betaald doe je beide boekingen. Alleen bij boeking 1 moet je de keuze maken welke rekening je neemt (zakelijke rekening of buiten Acumulus)
Bij punt 1 maak je een boeking van kosten en BTW én muteer je het saldo van je rekening
Bij punt 2 corrigeer je de kosten weer

Zo komen de kosten op 0, klopt het saldo van je zakelijke rekening en verreken je toch de BTW.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Berend1972

OK, thanks, Annalies! Duidelijk nu!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen