Hoofdmenu

factuursjabloon in de factuur export

Gestart door Hans Zwart, 29 december, 2014, 20:53:02

Vorige topic - Volgende topic

Hans Zwart

Mijn klanten kunnen op verschillende manieren betalen. Soms vergeet ik het rekeningnummer in de factuur aan te passen als er b.v contant wordt betaald. Achteraf uitzoeken welke facturen dat zijn is een hele klus. Aangezien ik verschillende factuursjablonen gebruik voor de verschillende betaalmethoden zou het voor mij handig zijn als in de export van facturen naar Word de factuursjabloon-naam of -nummer wordt meegenomen.
Nog mooier zou het zijn als ik bij een factuursjabloon zou kunnen aangeven wat het default rekeningnummer is zodat dat automatisch wordt gevuld in de factuur.

Guido

Er zijn een aantal verzoekjes binnengekomen die min of meer met elkaar samenhangen. We gaan er dit jaar niet meer aan toekomen maar zullen in de komende weken kijken hoe we dit zouden kunnen verbeteren. Helaas kan ik niets beloven.

Guido

Citaat van: Homeopaat op 29 december, 2014, 20:53:02
Nog mooier zou het zijn als ik bij een factuursjabloon zou kunnen aangeven wat het default rekeningnummer is zodat dat automatisch wordt gevuld in de factuur.

Misschien begrijp ik de vraag niet helemaal goed maar volgens mij kan dit prima. Als je al verschillende factuur-sjablonen gebruikt per betaalmethode dan kun je bij het factuursjabloon in de het tabblad "factuur" zelf een rekeningnummer opgeven ipv [rekening].

Als ik het verkeerd begrijp dan hoor ik dat graag :)

Hans Zwart

Helaas Guido, die functie neemt de rekening over van de factuur-invoer en die staat standaard op de bankrekening. Ik wil juist vanuit de sjabloon de rekening in de factuur-invoer vullen.

Es

Ik denk dat Guido al het juiste aangeeft, maar ik geef er nu even een extra aanwijzing bij (ter verduidelijking):

stel je hebt een factuursjabloon voor betaling via zakelijke bankrekening XXX, dit sjabloon heet "bankbetaling" en voor contante betaling via KAS., dit sjabloon heet "contante betaling".

Ga naar Beheer > Factuursjablonen.
Open factuursjabloon "bankbetaling" en ga naar tabblad Factuur.
Bij dit tabblad staat standaard de volgende tekst:

U wordt verzocht het bedrag van EUR [totaal] binnen [betalingstermijn] dagen over te maken op rekening [rekening] onder vermelding van het factuurnummer.

Verander het veld [rekening] door dit te verwijderen en in plaats daarvan typ je "zakelijke bankrekening XXX"

Bij factuursjabloon "contante betaling" verwijder je de gehele tekst en zet je in de plaats bijvoorbeeld:
"deze factuur is contant betaald".

Hans Zwart

Dank voor je bijdrage Esther maar ik had dit zo al begrepen. Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg dus laat ik nog een poging doen.
Wat jij (en Guido) beschrijft zorgt ervoor dat het rekeningnummer dat is geselecteerd bij het invoeren van een factuur op een bepaalde positie op de uitvoer van de factuur komt te staan, digitaal of op papier.
Ik heb bij de invoer van een factuur het bankrekeningnummer als standaad ingesteld omdat ik de meeste betalingen per bank ontvang. In het geval dat de betaling contant moet worden afgehandeld vergeet ik soms de standaard rekening (bank) te vervangen door mijn kasrekening wat er voor zorgt dat er een verschil ontstaat in mijn bankrekening dat ik alleen kan oplossen door alle facturen te checken op een discrepantie tussen betaalwijze (bank) en factuursjabloon (contant). Het zou dus mooi zijn als ik het juiste rekeningnummer kon koppelen aan de factuursjabloon zodat door de keuze van de sjabloon voor contante betaling automatisch het rekeningnummer van de kas zou worden geselcteerd bij het invoeren van de factuur. Ik begrijp dat dit nogal ingrijpend zal zijn dus ik zou al geholpen zijn als in de export van facturen naar Word het sjabloonnummer (of de naam) meegenomen zou kunnen worden. Dan zie ik de rekening en de sjabloon naast elkaar en zijn de discrepanties eenvoudig op te sporen. 

Bert-Jan

Je zou wellicht willen dat wanneer je het sjabloon selecteert, automatisch de rekening wordt aangepast die opgegeven is bij het sjabloon.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Hans Zwart


Bert-Jan

Klinkt wel logisch eigenlijk. Ik durf echter niets te zeggen over het inbouwen hiervan.

Beetje druk nu.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Hans Zwart


Bert-Jan

Ik zal het met mijn collega's bespreken. Zelf kom ik deze aangifte-maanden niet aan ontwikkeling toe.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Aris Blaauboer

Het is nu mogelijk om onder "Beheer ->  Geavanceerde instellingen" de factuur sjablonen aan te zetten in de export naar Word.

Het toevoegen van het extra veld heeft wel tot gevolg dat de paginaopmaak wordt veranderd van staand naar liggend.

Hans Zwart


Hans Zwart

Zou je hier nog eens naar willen kijken.
Ik zie de factuursjabloon namen enkel bij de openstaande facturen, niet bij de reeds betaalde facturen.

Aris Blaauboer

De export is aangepast zodat deze nu ook voor betaalde facturen het factuursjabloon laat zien.


Hans Zwart

Helaas klopt het niet bij betaalde facturen. Daarbij wordt steeds dezelfde sjabloon naam vermeld.
Bij openstaande facturen klopt het wel.

Aris Blaauboer

Inderdaad, ik heb een regeltje over het hoofd gezien.
Inmiddels staat de nieuwe versie online, het zou nu wel goed moeten gaan  :)

Hans Zwart