Hoofdmenu

Verzekeringen

Gestart door Bert-Jan, 29 maart, 2010, 23:34:44

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Als ondernemer bent u, net als iedereen, op grond van de Zorgverzekeringswet verplicht een ziektekostenverzekering af te sluiten. Naast de verplichte basisverzekering die medische zorg uit het basispakket dekt, kunt u bij uw zorgverzekeraar aanvullende verzekeringen afsluiten.

Voor andere risico\'s die het hebben van een bedrijf met zich mee brengt, hebt u geen verzekeringsplicht. Tegen een aantal van deze risico\'s kunt u zich vrijwillig verzekeren.
Persoonlijke en bedrijfsverzekeringen

U kunt persoonlijke verzekeringen afsluiten zoals de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) en de ongevallenverzekering. Daarnaast bestaat een aantal bedrijfsverzekeringen, die de risico\'s voor uw bedrijf afdekken. Het gaat bijvoorbeeld om de:

    * Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
    * Bedrijfsautoverzekering
    * Bedrijfsschadeverzekering
    * Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
    * Exportkredietverzekering (EKV)
    * Goederenverzekering
    * Inkomensverzekering
    * Inventarisverzekering
    * Kredietverzekering
    * Opstalverzekering
    * Rechtsbijstandverzekering
    * Verzuimverzekering

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/wet--en-regelgeving/Verzekeringen
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Interessant te weten of en welke van deze poliskosten (IB) aftrekbaar zijn. Btw zit er geloof ik sowieso niet op.
In onze situatie is de inventaris een klein bedrag, de verzekering adviseur heeft het als aanvulling op de particuliere \'woonpakket\' polis gezet, het gaat dan om een paar euro extra poliskosten, kun je dus niet veel mee. Advies was trouwens de admin (dus ook alle bonnen in de mappen!) digitaal op te slaan, bij brand heb je daarna namelijk niet veel bewijs meer.

Jon

Hoi Bert-Jan,

Kunnen alle verzekeringen geboekt worden als Nieuwe uitgave -> kostensoort verzekeringen?

Verzekering bedrijfsauto (W.A. plus beperkt casco, Schade inzittenden, Rechtshulp)
Aansprakelijkheid
Rechtsbijstand
Arbeidsongeschiktheid

Ziektekostenverzekering is altijd een privé-boeking toch?

Bert-Jan

Verzekeringen voor het bedrijf of onderdelen zoals de bedrijfsauto, zijn aftrekbaar.

Arbeidsongeschiktheid ook en ziektekosten inderdaad weer niet.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Peter Bos

Als aanvulling op bovenstaande discussie: ik heb op diverse sites en in mijn omgeving de visie aangetroffen dat de premie AOV (indien vrijwillig via UWV: ZW en WIA) als zakelijke kosten geboekt zouden mogen worden. Dat blijkt echter niet het geval. Het zijn persoonlijke uitgaven die je vervolgens wel als persoonlijke aftrekpost kunt af trekken. Dit doe je bij: BOX I: uitgaven lijfrente e.d. / uitgaven voor lijfrenten, periodieke uitkeringen of andere inkomstenvoorzieningen. En als je een fiscale partner hebt en verderop in je IB-aangifte bij aftrekposten \'specifieke zorgkosten\' of \'giften\' aankruist, dan moet je bij elkaars aangiften een aantal posten van de ander opnemen waaronder ook weer \'premies voor inkomensvoorziening\'. Ik geef toe: de belastingdienst is er niet erg helder in en je komt er pas achter door de achterliggende (!) toelichtingen bij de vragen over lijfrente e.d. in de IB-aangifte goed te lezen, en in mijn geval heb ik de belastingtelefoon gebeld.
 
Het financiële gevolg hiervan is beperkt (je voert het immers op als persoonlijk aftrekpost) maar is er toch wel doordat je winst wat hoger is en dat heeft invloed op de daaraan gerelateerde zakelijke aftrekposten zoals ondernemersaftrek en MKB-aftrek. Of dat positief of negatief uitvalt zal denk ik per situatie verschillen. In mijn geval blijkt het een klein voordeeltje vanwege een iets hogere MKB-aftrek.

Bert-Jan

Dat is een heel nuttige aanvulling! Thanks.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)