Hoofdmenu

Oudedagsreserve altijd gunstig?

Gestart door Frans Martens, 19 januari, 2015, 17:25:27

Vorige topic - Volgende topic

Frans Martens

Is het altijd gunstig om de oudedagsreserve (voorheen FOR) TOE TE PASSEN?
Heb hier en op andere fora al wat rondgekeken, maar kan geen duidelijk antwoord vinden.
Graag een voorbeeld wanneer wel én wanneer niet.....

Alvast bedankt!

SKYB Yvette

Hi,

Helaas is hier geen één standaard antwoord op te geven en is dit per situatie verschillend. Reserveren voor FOR is het uitstellen van de winst en de dus de betaling van belasting hierover.

Aan de reservering FOR kleven altijd risico's. Onderstaand enkele voorbeelden.
De wetgeving kan veranderen.
U gaat scheiden en dan dient u eventueel 1/2 van het pensioen aan uw echtgenoot te doen toekomen en dan heeft u liquidemiddelen nodig binnen uw onderneming om dit in eenensioenvoorziening van uw echtgenoot te kunnen stoppen.
Als u uw onderneming staakt (of u wordt niet meer gezien als ondernemer voor de IB), dient er ook te worden afgerekend. En heeft u dus ook liquidemiddelen nodig.

In de praktijk kom ik helaas vaak wel de reservering tegen, maar helaas ontbreekt het dan aan liquidemiddelen om eventueel te kunnen voldoen aan de verplichtingen van de belastingdienst en de ex-partner. De reservering is dan eigenlijk alleen aan administratieve handeling geweest. En dan kunt u zich voorstellen wat dit voor enorme problemen man opleveren mocht één van bovenstaande situaties aan de orde zijn.

Dus mocht u toch een FOR willen reserveren, dan wil ik u met klem adviseren om deze gelden ook daadwerkelijk beschikbaar te hebben in de onderneming. Maak er dus niet alleen een administratieve handeling van en wees u bewust van de risico's etc.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Annalies Janssens

In aanvulling op wat Yvette schrijft (waar ik het helemaal mee eens ben):
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=oudedagsreserve-voorheen-for

In het algemeen (echt in het algemeen) is het niet vaak rendabel wanneer u momenteel 42% belasting betaalt. Dan is het belastingvoordeel vaak niet groot (u moet het afzetten tegen te betalen belasting als u met pensioen gaat of de onderneming staakt). De hoogte van uw overige pensioen speelt daarbij een rol maar ook hoe t.z.t. de belastingtarieven zijn (wat natuurlijk niemand weet.....) terwijl uw geld in de reservering niet of nauwelijks rendement oplevert (u moet IB-tarief betalen over de ontvangen rente)

Hopelijk wordt u wat wijzer van de adviezen van deze 2 dames.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Frans Martens

Dank jullie dames!
Het is dus beter om mijngeld gewoon op een spaarrekening te zetten?

Annalies Janssens

Goedemorgen Frans,

Zoals gezegd: dit zijn algemene adviezen. Je kunt daarmee zelf je financiële situatie beoordelen en kijken of het wat zal opleveren. Een goed advies kan alleen gegeven worden met alle informatie over pensioen, huidig inkomen, andere bezittingen, persoonlijke situatie enz.
Daarvoor kun je eventueel een financial planner inschakelen als je er zelf niet zeker van bent.

Groet, Annalies
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

SKYB Yvette

Hi,

En nu sluit ik me volledig aan bij Annalies
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126