Hoofdmenu

de automatische betaald functie uitzetten

Gestart door nico, 25 januari, 2015, 23:13:55

Vorige topic - Volgende topic

nico

Op dit moment worden de facturen automatisch vanuit mijnwebwinkel in acumulus geimporteerd maar helaas worden de facturen in acumulus ook automatisch op betaald geboekt.
Hoe zet ik dat uit ik wil dat in acumulus handmatig op betaald zetten omdat ze eerst in mollie rekening wordt geimporteerd en dus in bepaalde omstandigheden later of helemaal niet wordt betaald?
grt Nico

Guido

Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van gemaakte instellingen. Waarschijnlijk heb je jouw configuratie zo ingesteld in Acumulus dat je bij elke order-status in Mijnwebwinkel de order overzet naar Acumulus. Ook de nog niet betaalde orders. Als deze vervolgens betaald wordt met betaalmethode X dan werkt de koppeling enkel de betaalstatus van de order bij maar (nog) niet de betaalmethode en de daar aan gekoppelde Acumulus-rekening.

Wellicht is het voor jou prettiger om enkel bij afgeronde en betaalde order-statussen de orders over te zetten naar Acumulus. Hierbij wordt dan automatisch de direct de gekozen rekening bij de gebruikte betaalmethode overgezet.

nico

Dank je guido voor je hulp.
Ik begrijp het eerlijk gezegd niet helemaal.
Als de klant met bvb mollie betaald heeft gaat die order in mww automatisch op betaald.

Die order wordt nu in acumulus opgenomen en ook als betaald weergegeven maar dat mag acumulus dus niet doen de order moet als nog niet betaald openstaande factuur factuur in mijn mollie rekening worden gezet.
Als ik je goed begrijp kan ik in acumulus door in de instellingen van integratie met andere software de instelling van "de functie Mijnwebwinkel orderstatus afhandeling " het vinkje met verzonden en betaald en het vinkje betaald uit te zetten.

Als ik dat doe wordt die factuur dan nog wel naar acumulus doorgestuurd?

grt Nico

Guido

Citaat van: nico op 26 januari, 2015, 09:39:00
Als de klant met bvb mollie betaald heeft gaat die order in mww automatisch op betaald.

Correct. Betaald is betaald.

Citaat van: nico op 26 januari, 2015, 09:39:00
Die order wordt nu in acumulus opgenomen en ook als betaald weergegeven maar dat mag acumulus dus niet doen de order moet als nog niet betaald openstaande factuur factuur in mijn mollie rekening worden gezet.

Waarom zou Acumulus deze factuur niet als betaald mogen opvoeren? De factuur is immers voldaan. Dat jij nog een openstaande vordering bij Mollie hebt staat hier los van. Dat is doorgaans een interne overboeking van jouw Acumulus-Mollie-rekening naar de zakelijke rekening.

Citaat van: nico op 26 januari, 2015, 09:39:00
Als ik je goed begrijp kan ik in acumulus door in de instellingen van integratie met andere software de instelling van "de functie Mijnwebwinkel orderstatus afhandeling " het vinkje met verzonden en betaald en het vinkje betaald uit te zetten.

Als ik dat doe wordt die factuur dan nog wel naar acumulus doorgestuurd?

Dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Als Acumulus ingesteld is om ook onbetaalde facturen over te zetten vanuit Mijnwebwinkel het nu nog alleen mogelijk is om na betaling deze factuur in Acumulus enkel als "betaald" te markeren. Het automatisch bijwerken van de kostenplaats en rekening na een betaling van een factuur die als onbetaald in Acumulus staat is nog niet mogelijk.

Om eerlijk te zijn merken we dit pas onlangs op. We hebben hiervoor iets nieuws te ontwikkelen in onze API waar ook de WHMCS-plugin gebruik van wil maken.

Voor jouw situatie zou ik de volgende instellingen hanteren:


  • UIT: Bestelling in behandeling
  • AAN: Verzonden + Betaald
  • AAN: Betaald
  • AAN: Geannuleerd
  • UIT: Klaar om af te halen
  • AAN: Betaald & afgehaald
  • UIT: Betalingsherinnering
  • UIT: Niet afgerond

Goede groet,
Guido.

nico

Citaat van: Guido op 26 januari, 2015, 11:58:40
Citaat van: nico op 26 januari, 2015, 09:39:00
Als de klant met bvb mollie betaald heeft gaat die order in mww automatisch op betaald.

Correct. Betaald is betaald.

Citaat van: nico op 26 januari, 2015, 09:39:00
Die order wordt nu in acumulus opgenomen en ook als betaald weergegeven maar dat mag acumulus dus niet doen de order moet als nog niet betaald openstaande factuur factuur in mijn mollie rekening worden gezet.

Waarom zou Acumulus deze factuur niet als betaald mogen opvoeren? De factuur is immers voldaan. Dat jij nog een openstaande vordering bij Mollie hebt staat hier los van. Dat is doorgaans een interne overboeking van jouw Acumulus-Mollie-rekening naar de zakelijke rekening.

Om de volgende redenen:
Omdat ik pas geld vang als mollie de uitbetaling doet en in die tussentijd kan de klant zelf de betaling via mollie met bvb een creditcard betaald terug laten storten. In dat geval is er dus niet betaald door de klant.
Dan ben ik benieuwd of er dan ook een correctie van die factuur in de boeking bij zowel MWW Als acumulus komt want dan is het inderdaad een kwestie van terugboeken en mijn eventueel verzonden goederen terughalen.
En wordt deze dan automatisch op niet betaald gezet met een terugboeking van de klant.

Om dat de boeking in acumulus ook als betaald met die datum wordt overgenomen kan ik niet meer volgen of alle geld voor die factuur ook echt binnen is. zeker nu je met die reservering duur van de creditcard zit.
Ik wil dus dat zolang de uitbetaling van het volledige bedrag nog niet op mijn rekening staat de factuur in acumulus dus ook als nog niet betaald of deels betaald geboekt hebben.
Zodra de uitbetaling een feit is en ook die 180 dagen reservering zijn uitbetaald kan ik de factuur afsluiten door hem dan pas in acumulus als betaald te zetten waarmee die factuur en de interne boeking is afgerond.

Citaat van: nico op 26 januari, 2015, 09:39:00
Als ik je goed begrijp kan ik in acumulus door in de instellingen van integratie met andere software de instelling van "de functie Mijnwebwinkel orderstatus afhandeling " het vinkje met verzonden en betaald en het vinkje betaald uit te zetten.

Als ik dat doe wordt die factuur dan nog wel naar acumulus doorgestuurd?

Dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Als Acumulus ingesteld is om ook onbetaalde facturen over te zetten vanuit Mijnwebwinkel het nu nog alleen mogelijk is om na betaling deze factuur in Acumulus enkel als "betaald" te markeren. Het automatisch bijwerken van de kostenplaats en rekening na een betaling van een factuur die als onbetaald in Acumulus staat is nog niet mogelijk.

Om eerlijk te zijn merken we dit pas onlangs op. We hebben hiervoor iets nieuws te ontwikkelen in onze API waar ook de WHMCS-plugin gebruik van wil maken.

Voor jouw situatie zou ik de volgende instellingen hanteren:


  • UIT: Bestelling in behandeling
  • AAN: Verzonden + Betaald
  • AAN: Betaald
  • AAN: Geannuleerd
  • UIT: Klaar om af te halen
  • AAN: Betaald & afgehaald
  • UIT: Betalingsherinnering
  • UIT: Niet afgerond

Ik ga hem zo instellen.
alvast bedankt grt Nico

Goede groet,
Guido.

Guido

Citaat van: Guido op 26 januari, 2015, 11:58:40
Waarom zou Acumulus deze factuur niet als betaald mogen opvoeren? De factuur is immers voldaan. Dat jij nog een openstaande vordering bij Mollie hebt staat hier los van. Dat is doorgaans een interne overboeking van jouw Acumulus-Mollie-rekening naar de zakelijke rekening.

Citaat van: nico op 26 januari, 2015, 16:14:14
Om de volgende redenen:
Omdat ik pas geld vang als mollie de uitbetaling doet en in die tussentijd kan de klant zelf de betaling via mollie met bvb een creditcard betaald terug laten storten. In dat geval is er dus niet betaald door de klant.
Dan ben ik benieuwd of er dan ook een correctie van die factuur in de boeking bij zowel MWW Als acumulus komt want dan is het inderdaad een kwestie van terugboeken en mijn eventueel verzonden goederen terughalen.
En wordt deze dan automatisch op niet betaald gezet met een terugboeking van de klant.

Om dat de boeking in acumulus ook als betaald met die datum wordt overgenomen kan ik niet meer volgen of alle geld voor die factuur ook echt binnen is. zeker nu je met die reservering duur van de creditcard zit.
Ik wil dus dat zolang de uitbetaling van het volledige bedrag nog niet op mijn rekening staat de factuur in acumulus dus ook als nog niet betaald of deels betaald geboekt hebben.
Zodra de uitbetaling een feit is en ook die 180 dagen reservering zijn uitbetaald kan ik de factuur afsluiten door hem dan pas in acumulus als betaald te zetten waarmee die factuur en de interne boeking is afgerond.

Als een klant initieel aan Mollie betaalt en Mollie dit nog niet heeft uitgekeerd dan is dat fiscaal gezien gewoon een betaalde factuur. De belastingdienst verwacht op dat moment ook een BTW-afdracht.

Als een klant dan alsnog besluit om de betaling ongedaan te maken dan hoort hier formeel gezien een credit-factuur tegenover te staan. Mijnwebwinkel ondersteunt (voor zover ik weet) geen credit-facturen dus deze kan Acumulus niet importeren, overnemen of corrigeren... In deze gevallen zul je zelf handmatig in Acumulus een credit-factuur moeten opstellen. En in het hier geschetste voorbeeld deze creditfactuur ten laste van uw Mollie-rekening boeken.

Goede groet,
Guido.