Hoofdmenu

Vreemde valuta, bankkosten, overbetaling

Gestart door Daan200, 06 februari, 2015, 13:15:11

Vorige topic - Volgende topic

Daan200

Hoi allen,

Lang gezocht op het forum, maar ik kom er niet goed uit. Het gaat om het volgende:

•   Ik heb op 23/01/2015 een factuur naar een Amerikaanse klant gestuurd van $ 1070,68. Deze factuur in Acumulus ingevoerd in euro. Wisselkoers 0,818398, dus € 876,24
•   Ik heb de betaling ontvangen op 28/1 ( :) lekker snel inderdaad...) op mijn PayPal-rekening in euro. De klant heeft per ongeluk echter $ 92,70 teveel betaald en $ 1163,38 overgemaakt.

Eerste vraag:
Hoe boek ik dit teveel overgemaakte bedrag?

Tweede vraag:
De klant heeft aangegeven voor het teveel betaalde bedrag op mijn volgende factuur eind februari een credit toe te passen van $ 92,70. Hoe ga ik dat bedrag straks boeken?

Derde vraag:
Op mijn PayPal-rekening is voor deze bijschrijving $ 45,67 aan kosten in rekening gebracht door PayPal. Hoe boek ik dit bedrag in Acumulus?

Vierde vraag:
Met ingang van 28/1 vermeldt de site van de belastingdienst een hogere dollarkoers, nl. 0,8625135. Hoe boek ik deze koerswinst in Acumulus?

Bij voorbaat dank alvast voor eventuele antwoorden!

Daan

Es

De eenvoudigste oplossing als dit slechts een enkele keer voorkomt:

eerste vraag: maak een privestorting voor dit teveel betaalde bedrag met omschrijving waar het betrekking op heeft.
tweede vraag: maak een priveopname voor dit te weinig betaalde bedrag met omschrijving waar het betrekking op heeft.
Deze twee bedragen vallen tegen elkaar weg!

derde vraag: kosten boek je via een Nieuwe boeking > Zakelijke uitgave, kies voor kostensoort bankkosten, selecteer bij rekening je Paypalrekening. Voor verdere beschrijving zie de handleiding/Wiki van Acumulus: https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=payment-service-provider

vierde vraag: een koerswinst zou je kunnen boeken via een negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje er voor), kostensoort Afrondings- en koersverschillen.

Daan200

Hoi Esther, bedankt nog hiervoor, alles staat er nu goed in!  :) :) :)

Groet,

Daan.

Es