Hoofdmenu

Eigen risico verzekerde boeken?

Gestart door JohnVano, 26 februari, 2015, 18:04:23

Vorige topic - Volgende topic

JohnVano

Ik werk soms voor verzekeraars, waarbij ik het eigen risico van de verzekerde incasseer. Dit is een btw-vrij bedrag.
Naar de verzekeraar factureer ik de geleverde dienst en crediteer op deze factuur het eigen risico btw-vrij.
Hoe kan ik het beste het ontvangen eigen risico boeken? Op naam van de verzekerde of de verzekeraar?

Es

Misschien begrijp ik deze vraag niet goed, dus vandaar een verzoek om meer info.
Welke diensten lever je en wat maakt dat je het eigen risico btw-vrij noemt?

JohnVano

Wij reinigen en repareren inboedelschades aan kasten, banken etc.
Als de verzekerde een eigen risico op de inboedelverzekering heeft betalen ze dit direct aan mij.
Dit bedrag trek ik van mijn onkostennota naar de verzekeraar af. Omdat het een verzekering is moet dit btw-vrij.

Es

Ik begrijp je uitleg en vraag als volgt:

je levert een prestatie die btw-belast is van stel 2000 euro ex btw.
Dit factureer je aan de verzekeringsmaatschappij, inclusief btw.
Van de verzekerde ontvang je een bedrag ter grootte van zijn/haar eigen risico, stel 300 euro.
Ik zie dat niet als btw-vrij voor jou, maar als een betaling van een deel van jouw btw-belaste prestatie.



JohnVano

Het volgende geeft de verzekeringsmaatschappij aan:
Het eigen risico is een regeling tussen de verzekerde en de verzekering. Omdat de verzekeraar geen BTW mag heffen, mag jij dat dus ook niet doen. Jij verdient er namelijk zelf niets aan. Over de werkzaamheden die jij verricht betaal je wel BTW, daarom wordt het eigen risico pas na je subtotaal (waar je BTW over betaalt) afgetrokken.