Hoofdmenu

Inkopen buiten Europa, FOB en vervoerskosten als 1 bedrag boeken?

Gestart door Marja, 16 maart, 2015, 18:02:23

Vorige topic - Volgende topic

Marja

Ik ben bezig met een inkoop van buiten Europa. Ik heb van de leverancier een factuur gekregen waarin de kosten van de  inkoop en de kosten voor vervoer (airmail) niet zijn uitgesplitst. Voor elk product wordt dus 'een inclusief verzendkostenprijs' in rekening gebracht. Nu dacht ik in de cursus Acumulus begrepen te hebben, dat dit niet mocht (onderscheid bijzondere kostensoorten vs vrije kostensoorten). Weet iemand of het samenvoegen belastingtechnisch is toegestaan? En of hier voor- of nadelen aan vast zitten. Het gaat om voorraad voor verkoop. Misschien ook nog relevant: de verzendkosten liggen ongeveer even hoog als de kosten van de inkoop van de goederen.

SKYB Yvette

Hi,

Helaas wordt door het inboeken als 1 bedrag het nu erg onduidelijk wat de werkelijke waarde van alleen de goederen is. Bij de aangifte wil men in ieder geval al de inkoopprijs van de omzet apart vermeld hebben.en vallen de verzendkosten onder een andere kostensoort. Het heeft ook gevolgen als er wordt  gewerkt met een voorrraad op de balans. Er onstaat dan een onjuiste waarde op de balans en dat is niet wenselijk. Ook als  de voorraad is verzekerd dan ontstaat wederom een onduidelijkheid over de werkelijke inkoopprijs.

Kortom ik wil adviseren om deze posten apart in te boeken. Welllicht kunt u nog een nieuwe factuur vragen.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Marja

Hartelijk dank Yvette! Ik heb het bedrijf gelijk al aangegeven dat ik een andere factuur wilde. Zij mailden dat ze het al 35 jaar op deze manier doen. Ik wilde niet onnodig moeilijk doen en heb aangegeven dat ik het met mijn boekhouder zou bespreken  ;)

SKYB Yvette

Hi,

Geen dank.

Wellicht gelden in dat land buiten de EU andere regels. En het wil natuurlijk niet zeggen dat als je iets al 35 jaar zo doet, het automatisch goed gaat. Er zijn uiteraard ook wijzigingen in wet etc  :D
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126