Hoofdmenu

Stoppen met voorraadwaardering. Hoe geef je dat aan?

Gestart door cberlam, 28 maart, 2015, 14:31:22

Vorige topic - Volgende topic

cberlam

Mijn accountant deed altijd aan voorraadwaardering. Mijn voorraden zijn echter te verwaarlozen. Ik koop af en toe lesboeken voor mijn leerlingen, die dan bij aanvang van de cursus meteen worden verkocht.
Na het lezen van de instructies wil ik dus stoppen met die voorraadwaardering. Er staat echter dat ik dat specifiek moet aangeven in de aangifte IB.

"Als je reeds aan voorraadwaardering deed voordat je met Acumulus ging werken, is het een logische keuze om dat voort te zetten maar je mag het ook wijzigen. Dat dien je dan wel specifiek aan te geven in de aangifte IB."

Waar moet ik dat dan precies aangeven?

Annalies Janssens

Omdat je aangeeft dat het bedrag te verwaarlozen is hoef je dat niet apart aan te geven.
Je moet wel een correctie op de voorraad (met resultaatcorrectie) doen om de voorraad van de balans te halen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

cberlam

Bedankt Annalies,

Ik ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. In 2013 werkte ik nog niet met Acumulus. Er staat dus nog geen voorraad op de balans, dus er valt nog niets te corrigeren.
De nieuwe boeken heb ik in 2014 gewoon als inkoop geboekt.

Er staan dus in mijn Jaarrekening-uitdraai van Acumulus nu geen voorraden. Kan ik dit gewoon zo overnemen in mijn belastingaangifte?
Of misschien toch beter die 6 lesboeken als voorraad op de balans zetten?



Annalies Janssens

Ook al heb je in 2013 niet met Acumulus gewerkt, je moet de eindbalans 2013 van je accountant wel overnemen in de beginbalans van 2014, zie in de wiki bij beginbalans
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen