Hoofdmenu

Onverplichte Betaling

Gestart door Bert van der Hooft, 04 april, 2015, 21:06:20

Vorige topic - Volgende topic

Bert van der Hooft

L.s.

Een klant van mij heeft een factuur dubbel betaald. Klant is met de noorderzon vertrokken; terugboeken is geen optie. Het is geen groot bedrag, maar hoe verwerk ik het in de administratie? Als bijzondere baat? En hoe dan?

Bert

Bert-Jan

Ik zou dit boeken als privestorting. Er staat geen prestatie tegenover.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

#2
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 04 april, 2015, 21:08:39
Ik zou dit boeken als privestorting. Er staat geen prestatie tegenover.

Eh...dit zie ik anders....

Als je in de horeca werkt en fooien ontvangt, moet er ook belasting over betaald worden.
Een onverplichte betaling zie ik als dezelfde categorie....

Je boekt dit het makkelijkst in Acumulus als negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor),  kostensoort Diversen

Bert-Jan

In de horeca en bij taxi's worden fooien gegeven.

Deze fooien dienen niet opgegeven te worden als zakelijke inkomsten maar als overige inkomsten uit arbeid.

Bij een fooi is er in zekere zin toch sprake van een prestatie omdat de klant dit bewust geeft als dank voor de dienstverlening.

In het geval van Bert is er op geen enkele manier sprake van een prestatie, ook niet indirect.

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Ik ben het deels met je eens.
De vergelijking met fooien is niet helemaal correct, daar had ik beter bij na moeten denken  :-[

Het is echter wel een betaling die zakelijk is ontvangen.
Dit mag je niet zomaar als priveboeking verwerken.

Ik heb het nagekeken en in principe is de verjaringstermijn voor een onverschuldigde betaling 5 jaar.
Tot die tijd kun je het op de balans zetten en daarna kun je het via de Winst/verliesrekening bij het bedrijfsresultaat optellen.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es