Hoofdmenu

na installatie VM 2.x koppeling is de hele site blank...

Gestart door thewizzz, 19 april, 2015, 16:59:39

Vorige topic - Volgende topic

thewizzz

Beste mensen,

Na enkele weken/maanden hard werken had ik dan eindelijk mijn joomla/virtuemart website bijna af. Gisterenavond heb ik de virtuemart koppeling (module+plugin) gedownload. Ik heb daarbij eerst goed naar de 2 handleidingen gekeken die bij de bestanden zaten. Vervolgens ben ik met goede moed begonnen met het uploaden en installeren van de module. Dit lukte prima. Na het installeren van de module heb ik deze exact geconfigureerd zoals beschreven in de handleiding. Het enige wat ik niet juist kon invullen was de module positie "left". Deze heb ik maar gezet op atomic_left (achteraf bedacht ik me dat ik deze template niet gebruik). Vervolgens heb ik ook de bijgesloten plugin geïnstalleerd en geactiveerd. Dit was het einde van de Handleiding.

Omdat ons bedrijf veel in margegoederen handelt heb ik daarna de handleiding "Margeregeling" geopend. Ik ben begonnen met "instellen van margegoederen" Ik heb een speciaal veld in virtuemart aangemaakt.

Echter bij het invullen van dit "speciaal veld" in virtuemart stuitte ik op wat problemen. In de handleiding staat namelijk bij de instructie dat ik het volgende moet invullen:

Soort veld: Ja of Nee
Titel: Margeregeling (let op de spelling, deze moet 100% overeenkomen)   
Ingeschakeld: Ja
Beschrijving: Margeproduct
Alleen administrator: ja
Is een lijst?: nee
Verborgen: ja

Echter op het plaatje wat er onder staat, is het anders ingevuld, namelijk

Alleen administrator: nee
Is een lijst?: nee
Verborgen: nee

Ik heb aangenomen dat ik hier de tekst moet aanhouden ipv het plaatje (slordigheidje in de handleiding). Het heb het dus zo ingevuld:

Alleen administrator: ja
Is een lijst?: nee
Verborgen: ja

Helaas kon ik mijn "speciale veld" niet opslaan. De reden hiervoor is dat er in de handleiding staat [Soort veld: Ja of Nee], Maar in mijn engelse versie van virtuemart2 heb ik deze optie helemaal niet. Maar om verder te gaan moest ik wel het Custom Field  Type kiezen.

Custom Field Type: 
-String
-Integer
-Parent
-Bolean (True)
-Date
-Time
-Image
-Cart Variant
-Generic Child Variant
-Editor
-Textarea
-Plug-ins

Ik heb hier maar gekozen voor de optie "plug-ins" en heb het speciale veld opgeslagen. Vervolgens las ik in de handleiding dat ik de margeregeling op een product moest toepassen. Ik had al een testproduct aangemaakt en ben naar het tabblad "speciale velden" gegaan zoals beschreven in de handleiding. Hier stond inderdaad de margeregeling (die ik eerder had aangemaakt als speciaal veld). Deze heb ik geselecteerd en heb het product opgeslagen.

Vervolgens heb ik bij het tabblad artikelinformatie het volgende gedaan
-De kostprijs op 10 gezet
-De uiteindelijke prijs op 50 (om te testen of het werkt)
-Valuta op EURO gezet

Toen wilde ik de BTW op 21% zetten. Ik kwam erachter dat ik de 21%BTW regel nog niet had aangemaakt. Ik heb vervolgens aan de hand van de virtuemart handleiding een 21% btw regel aangemaakt en ben weer teruggegaan naar het virtuemart product. Nu kon ik hem wel selecteren. En dus stond het zo ingevuld:

-De kostprijs op 10
-De uiteindelijke prijs op 50
-Valuta op EURO
- BTW op 21%

Omdat ik de engelse versie heb kon ik de laatste optie "algemene regels toepassen" niet selecteren. Ik heb alleen de keuze uit  "apply no rules" en "apply generic rules"

Ik heb gekozen voor
- apply generic rules

Vervolgens heb ik het product opgeslagen in virtuemart. Maar al snel zag ik dat de "uiteindelijke prijs" welke ik op 50 euro had ingesteld op 12,1 euro werd gezet. Ik heb nog een tijdje gespeeld met andere instellingen, maar op 1 of andere manier wil hij de uiteindelijke prijs het maar niet opslaan als er bij de kostprijs een ander bedrag is ingevuld.

Ikzelf vond het wel genoeg geweest voor die avond en besloot om te stoppen om de dag erna ermee door te gaan.

Ik besloot voor ik mijn computer zou uitzetten om toch nog heel even naar de mooie website te kijken die ik had gebouwd. Maar wat zag ik tot mijn verschrikking. Een witte pagina !!! Een hele grote tegenvaller. Dit moest wel aan de acumulus module of plugin liggen die ik net had geïnstalleerd en geconfigureerd.

Ik heb vervolgens bij de configuration manager de error report maar op maximaal gezet in de hoop dat hij foutmeldingen zou weergeven. Hij geeft deze foutmelding weer:
Notice: Undefined index: orders in /mnt/webs/d2/75/54480275/htdocs/plugins/system/vmacumulus/vmacumulus.php on line 87 Notice: Undefined index: virtuemart_order_id in /mnt/webs/d2/75/54480275/htdocs/plugins/system/vmacumulus/vmacumulus.php on line 111 Fatal error: Class 'vRequest' not found in /mnt/webs/d2/75/54480275/htdocs/plugins/vmcustom/specification/specification.php on line 98


Ik heb vervolgens met terugwerkende kracht alles ongedaan gemaakt.
Ik heb dus in deze volgorde alles met terugwerkende kracht proberen te herstellen:

- Bij het product de btw regel van 21%btw afgehaald
- Bij het product bij het tabblad "speciale velden" de margeregeling niet meer geselecteerd.
- het product weer opgeslagen (nu stond hij weer zoals hij origineel was ingesteld voordat ik met de acumulus webkoppeling begon)
- De aangemaakte 21% BTW regel verwijderd
- Het aangemaakte "speciale veld" Margeregeling verwijderd.
- De acumulus plugin gedeactiveerd
- De acumulus module gedeactiveerd
- Bij de extension manager heb ik vervolgens de acumulus module gedeinstalleerd
- Bij de extension manager heb ik vervolgens de acumulus plugin gedeinstalleerd

Ik kreeg bij de laatste stap" acumulus plugin" deinstalleren de melding "Uninstalling plugin was successful", maar ook de foutmelding:

Failed: deleting vmacumulus.xml

En mijn website was helaas nog steeds een totaal WIT scherm.

Ik heb vervolgens bij de configuration manager alweer de error report maar op maximaal gezet in de hoop dat hij alweer foutmeldingen zou weergeven. Hij geeft deze foutmelding weer:

Fatal error: Class 'vRequest' not found in /mnt/webs/d2/75/54480275/htdocs/plugins/vmcustom/specification/specification.php on line 98

Ik heb vervolgens deze file geopend en gekeken wat er dan op line 98 staat. Dit staat er:

      if ($keyword = vRequest::uword('custom_specification_name1', null, ' ')) {

Als ik vervolgens het woord "vRequest" verander in het woord "vmRequest" dan komt de volgende foutmelding op de website

Fatal error: Call to undefined method VmConfig::loadModJLang() in /mnt/webs/d2/75/54480275/htdocs/modules/mod_virtuemart_search/mod_virtuemart_search.php on line 21

Dus heb ik het woord "vmRequest" maar weer terug veranderd in "vRequest" en stop ik er mee voordat ik dadelijk alles kapot maak.

Conclusie: Mijn gehele website werkt niet meer na het installeren van de webkoppeling van acumulus naar Virtuemart 2. En dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Kan iemand van Acumulus of Neshmedia mij hier aub mee helpen. Ik kom er niet uit. Al het werk lijkt nu verdwenen. Ik hoop echt dat dit simpel is op te lossen.

Met vriendelijke groet

Guido

Neshmedia is helaas niet meer actief aan het reageren op hulpvragen. Dit is een van de redenen waarom momenteel de VM-plugin herschreven wordt door BuroRader. Een eerste versie voor VM3 nadert de afronding en een backport naar VM2 wordt onderzocht. Welke versie van VM/Joomla gebruik je momenteel?

thewizzz

#2
Beste Guido, Bedankt voor je reactie.

Dus Neshmedia is niet meer actief voor het reageren op hulpvragen? Dat is een grote onverwachte tegenvaller. Net nu mijn hele site blank is geworden na het installeren van hun tool. Als ik dit had geweten, had ik dit anders aangepakt of zelfs niet geïnstalleerd...

Wij maken momenteel gebruik van Joomla! 2.5.14 en de laatste versie van virtuemart 2. De joomla versie van ons design/template kan helaas niet verder worden geupdate. De ontwikkelaar verwacht pas in 2016 een joomla versie 3 uit te brengen. Op dat moment zullen wij ook overstappen naar versie 3 (zowel joomla als vm). De acumulus vm3 tool zou ons dus pas in 2016 kunnen helpen.

Maargoed, Vooralsnog heb ik nu een blank site door het installeren van de acumulus vm2 tool :(  Ikzelf denk dat het wel eens zou kunnen liggen aan het feit dat deze tool in een oude versie van vm2 is geschreven en wij de laatste versie van vm2 gebruiken. Maar heb geen specifieke kennis over waar het precies aan ligt en hoe ik dit kan oplossen. Ik hoop eigenlijk dat ik dit probleem simpel kan oplossen door een bestandje te verwijderen, een map terug te zetten, een script/code te vervangen of iets dergelijks, ipv de gehele site te herbouwen. Het gaat tenslotte om een vrij kleine module en plugin welke ik had geïnstalleerd.

Ik hoop dat je me hier verder mee kan helpen.

Mvrgr,

Guido

De response van Neshmedia is heel wisselend. Soms wordt er goed gereageerd een andere keer helemaal niet. Als je de plugin simpelweg de-installeert dan blijft er een probleem op de site?

thewizzz

#4
jep, raar genoeg is dat inderdaad het geval (zoals beschreven in mijn eerste post).

In de bijlage de error screen welke ik ontving na het deinstalleren van de plugin. Bij het deinstalleren van de module gaf hij geen foutmelding/error.

error melding: Failed: deleting vmacumulus.xml

Guido

Kun je dat speciaal toegevoegde veld verwijderen? Afgaand op de foutmeldingen in de eerste post lijkt daar een probleem te zitten.

thewizzz

Deze had ik verwijderd. Ik heb toen ik alles weer wilde verwijderen en wilde terugzetten zoals het was de volgende stappen doorlopen:


- Bij het product de btw regel van 21%btw afgehaald
- Bij het product bij het tabblad "speciale velden" de margeregeling niet meer geselecteerd.
- het product weer opgeslagen (nu stond hij weer zoals hij origineel was ingesteld voordat ik met de acumulus webkoppeling begon)
- De aangemaakte 21% BTW regel verwijderd
- Het aangemaakte "speciale veld" Margeregeling verwijderd.
- De acumulus plugin gedeactiveerd
- De acumulus module gedeactiveerd
- Bij de extension manager heb ik vervolgens de acumulus module gedeinstalleerd
- Bij de extension manager heb ik vervolgens de acumulus plugin gedeinstalleerd

Guido

#7
Heb je contact gezocht met Neshmedia? Of heb je toegang tot de PHP-foutlog van de website? Misschien dat er een andere error speelt die eerder optreedt.

thewizzz

#8
Ik heb gisteren tevens via het support formulier contact gezocht met neshmedia. Ik heb me daar geregistreerd, aangegeven dat ik van acumulus kom en een ticket aangemaakt. Helaas heb ik nog geen reactie (wellicht werken ze niet op maandag).

Ik heb toegang tot de error log. Er staan daar wel wat errors, maar geen extra nog niet eerder vertoonde error sinds een paar weken. De errors die er in staan waren bij al bekend en zorgen niet echt voor problemen.

Hieronder de error logs. Ik zal overigens ook mn error report in joomla zelf weer op maximaal zetten

bestand: error.php
bestand: com_virtuemart_log.php

Guido

De foutmeldingen uit de errorlogs geven enkel joomla-specifieke fouten weer. Niet zo zeer de veroorzaakte PHP fouten. Wij zijn geen VirtueMart-experts en ik vind het dan ook lastig om je hierin goed te adviseren. Ik zou persoonlijk een backup terugzetten van de aangepaste bestanden en/of database.. maar ik weet niet of je hier toegang toe hebt..

thewizzz

Natuurlijk begrijp ik dat u geen joomla expert bent.

Maar de joomla-specifieke fouten zijn pas opgetreden na installatie van uw software dat u heeft laten ontwikkelen door neshmedia. Ik heb de door ons doorlopen stappen waarbij we de door nesh media geschreven handleiding hebben aangehouden welke Acumulus heeft gepubliceerd voor haar klanten, zeer gedetailleerd beschreven.

Inmiddels heeft Neshmedia na 3 dagen eindelijk gereageerd en beloofde me 6 dagen geleden om er ZSM naar te kijken...... Inmiddels zijn we 6 dagen verder en heb ik er zeer weinig vertrouwen in. Ons bedrijf heeft acumulus juist aangeschaft vanwege de koppeling met virtuemart en haar mogelijkheden met de margeregeling.