Hoofdmenu

Nieuws over de VAR per 2016

Gestart door Annalies Janssens, 20 april, 2015, 09:57:13

Vorige topic - Volgende topic

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

SKYB Yvette

 Hi,

Ik betwijfel of het werkelijk werkzaam is. Men moet het contract laten beoordelen door de belastingdienst voor zekerheid. Gaat de belastingdienst daar extra mankracht voor aantrekken? Ben benieuwd hoe dit uitgewerkt gaat worden.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

HtV

Ik neem aan dat de ambtenaren die de VAR regelden nu tijd over hebben.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

Zoals ik het lees is het plan dat er modelcontracten beschikbaar worden gesteld:

"Ingevulde contracten hoeven niet ter goedkeuring aangeboden worden aan de Belastingdienst

De nieuwe modelcontracten bieden zowel opdrachtgever als opdrachtnemer duidelijkheid over de fiscale positie. Het blanco contract kan worden gedownload via de website van de Belastingdienst en direct gebruikt worden. Het modelcontract hoeft niet ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de Belastingdienst. Dus het modelcontract kan onbeperkt worden gebruikt en hoeft niet steeds opnieuw te worden aangevraagd. Indien de voorwaarden van het contract worden opgevolgd dan zal er geen sprake zijn van handhaving achteraf.  De nieuwe modelcontracten bieden zowel opdrachtgever als opdrachtnemer duidelijkheid over de fiscale positie. Indien de voorwaarden van het contract worden opgevolgd dan zal er geen sprake zijn van handhaving achteraf. "

SKYB Yvette

Hi,

Hier lees je inderdaad over model contracten. Ergens anders lees je dat grote partijen contracten gaan voorleggen (was geloof ik bij Accountancy Vanmorgen). Kortom: onduidelijkheid overal.

De VAR ging over de werkzaamheden die er werden uitgevoerd door de zzp'er en die konden worden uitgevoerd bij verschillende opdrachtgevers (stel: 100). Dus 1 VAR nodig.. En na de goedgekeurde 1e aanvraag, daarna automatisch. Dus zonder enige inmenging van een ambtenaar.
De overeenkomst dient dadelijk per opdrachtgever te worden afgesloten. Dat is dus dan 100 overeenkomsten die gecontroleerd moeten gaan worden.  Dit zal per contact beoordeeld moeten gaan worden, tenzij je het modelcontract gebruikt en we dan dus allemaal opeens precies het zelfde willen regelen??
Een overeenkomst hoort op maat te worden gemaakt tussen 2 partijen en vaak zijn er dan toch (kleine) verschillen die je samen wil afspreken. Dat kan dan dus niet.

Door het afschaffen van de VAR wlde men de schijnzelfstandigheid aanpakken, maar of dat wordt voorkomen door een modelcontract ??? Zonder de verplichting om die dan weer te laten controleren? Ik vraag het me af.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126