Hoofdmenu

FOR afstorten of onderbrengen

Gestart door Katja@NexusMarketing, 20 mei, 2015, 11:10:19

Vorige topic - Volgende topic

Katja@NexusMarketing

Ik heb de afgelopen drie jaar (sinds start van de onderneming in 2012) een FOR-voorziening opgebouwd waarmee ik wil gaan beleggen voor oudedagsvoorziening.
Hierbij kan ik kiezen tussen:
1-FOR afstorten = van balans naar privé en dan onderbrengen in een ZZP-pensioen-beleggingsrekening. Voordeel: geen IB over rendement, vermogen geblokkkeerd tot pensioendatum.
2-FOR onderbrengen = zakelijk op balans houden, onderbrengen in ZZP-pensioen-beleggingsrekeing. Voordeel: vermogen niet geblokkeerd, nadeel: IB over rendement.

Hoe kan ik berekenen wat voor mij het gunstigst is? Ik hoef niet vrij te kunnen beschikken dus gaat om wat fiscaal gezien het gunstigst is.
Ik kwam ergens tegen: winst die je maakt = bepalend in de keuze.
Nu is mijn winst groot omdat ik vrijwel geen kosten maak (zakelijke dienstverlening).
FOR-vermogen is nu circa 20k.

Of is dit een vraag voor een pensioenadviseur? Indien ja, kan iemand er een adviseren?

Es

Hallo Katja,

Annalies Janssens is goed bekend met de FOR. Zij kan je er waarschijnlijk meer over vertellen. Ik zal haar een linkje sturen naar dit topic.
In de Wiki/handleiding van Acumulus staat een artikel over de FOR, misschien heb je daar ook iets aan:

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=oudedagsreserve-voorheen-for

Annalies Janssens

Hallo Katja,

Alvast een korte reactie.

1  Wanneer je het afstort (van de balans halen) dan betaal je ook IB over het rendement maar dan vanaf uitkeringsdatum.

2  Wanneer je het op de balans laat staan dan betaal je nu IB over het rendement en tzt bij uitkering over de pure FOR-toevoeging

Het verschil tussen beide opties zit dus in de uitgestelde IB over het rendement

Normaalgesproken zou je kunnen verwachten dat IB bij pensioen (optie 1) gunstiger is omdat je dan in een lager tarief valt. Maar met zekerheid is dat niet te zeggen. De wetgeving verandert voortdurend en het hangt ook af van je overige pensioenvoorziening.

Wanneer je vóór je pensioendatum stopt met je bedrijf dan valt de FOR vrij (optie 2) en dan kun je op dat moment beslissen of je op dat moment afrekent en netto uitbetaald krijgt of dat je het alsnog afstort. Bij optie 1 heb je die keuze niet.

Een berekening is er niet te maken; het is eigenlijk koffiedikkijken.

Globaal zou je er vanuit kunnen gaan dat FOR afstorten gunstig is als je bespaart in de 52% schijf. Daaronder levert het erg weinig op.

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Katja@NexusMarketing

Dank Annalies voor je reactie! Het is ingewikkelde materie... Ben er nog niet over uit wat te doen.
Ik val nu in het 52% tarief maar verwacht niet dat ik tot pensioendatum als ZZP-er blijf acteren, waarschijnlijk ga ik ooit weer in loondienst.
Mijn pensioenvoorziening tot nu toe is erg slecht, ik heb een groot pensioengat dus heb onbenutte jaarruimte over de afgelopen 7 jaar.

Even praktisch, hoe werkt het in Acumulus?:
- als ik kies voor FOR onderbrengen dan is de pensioenrekening gewoon een extra rekening in Acumulus en boek ik jaarlijks het rendement (zodat het daarmee op de balans blijft)
- als ik kies voor FOR afstorten. Hoe boek ik dit dan in? (dus hoe zorg ik dat het van de balans afgaat)

Annalies Janssens

- Als je kiest voor FOR onderbrengen dan maak je inderdaad een aparte rekening aan in Acumulus en door het boeken van het rendement aan het eind van het jaar zorg je dat het saldo in Acumulus weer overeenstemt met het werkelijke saldo

- Als je kiest voor afstorten dan maak je een boeking: Nieuwe boeking > Balanspost FOR AF

In je IB aangifte vul je dan de afname van de FOR in als afname oudedagsreserve en ook bij lijfrente betaling met gebruikmaking van de FOR reserve waardoor dit belastingneutraal blijft.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Katja@NexusMarketing

Ik heb van mijn zakelijke rekening in 1x FOR afgestort incl jaarruimte/onbenutte reserveringsruimte naar een pensioenrekening.

Het deel dat gelijk is aan FOR afstorten heb ik in Acumulus geboekt als Belanspost FOR af.
KLopt het dat ik het gedeelte jaarruimte/res.ruimte als privéopname moet boeken? (dus de post splitsen)

Katja@NexusMarketing

Bedenk me nu dat ik waarschijnlijk de hele post als privéopname moet boeken en tevens een balanspost opvoeren voor het gedeelte FOR afstorten. Anders klopt banksaldo natuurlijk niet mer....

Annalies Janssens

In Acumulus is het inderdaad een prive opname en Balans FOR AF

Wat je in de IB precies gedaan hebt is me niet helemaal duidelijk.
Wanneer je FOR afstort naar een pensioenrekening heb je niets te maken met jaarruimte of reserveringsruimte.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Katja@NexusMarketing

Dank je Annalies!
Ik heb FOR afgestort én jaarruimte/reserveringsruimte etc benut.
Volgens berekeningtool belastingdienst kan dit gewoon.

Annalies Janssens

Dat kan inderdaad. Ik had niet begrepen dat het om 2 verschillende posten ging.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Katja@NexusMarketing

Hoi, ik heb toch nog wat vragen hierover ivm IB-aangifte. Zie screenshot:
- oudedagsreserve begin boekjaar = 21.735 (2651+9542+9542)
- dotatie for 2015=8631
Dit alles heb ik afgestort (30.366=21.735+8.631)
En ik heb dit bedrag + onbenutte jaarruimte in pensioenrekening gestort (30.366++9.563=39.929
39.929 vul ik in als lijfrentebetaling,
echter wat is oudedagsreserver einde boekjaar, vul ik hier 0 in , of het afgestorte bedrag 30.366?

Katja@NexusMarketing

VOlgens mij 0 want dan komt totaal ondernemingsvermogen in Acucumuls overeen met IB

Annalies Janssens

Je vult 30366 in als lijfrente vanuit FOR en 9563 als gebruik van jaarruimte

Verder staat als het goed is op je balans in de jaarrekening de FOR op 0 en dat klopt ook want je hebt de gehele FOR afgestort.
Als je echt de jaarrekening uit Acumulus gebruikt moet het vanzelf goedkomen
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Katja@NexusMarketing

Dank je Annelies voor je snelle reactie! Dan splits ik lijfrentegedeelte. Ouededagsreserve einde boekjaar vul ik dan als 0 in. Zo staat het inderdaad op de balans uit jaarrekening, maar ik was wat in verwaarring door de gedetailleerde balans.

Katja@NexusMarketing

En dan nog een laatste vraag: moet ik dus 30.366 invullen bij afname oudedagsreserve?

Annalies Janssens

Ja, die moet je inderdaad invullen als afname.

De reden dat je het moet splitsen bij de lijfrente betaling is omdat er anders over het gehele bedrag gekeken zou worden naar de jaarruimte terwijl het alleen over 9563 berekend moet worden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Katja@NexusMarketing

En dan dotatie FOR 2015 = 8631 als toevoeging?

Katja@NexusMarketing

Ik berekende zojuist jaarruimte 2016 via FOR en zonder FOR. Zonder FOR is de jaarruimte hoger. Via FOR is jaarruimte lager maar kan je ook de FOR zelf inleggen als je deze afstort (van de balans afhaalt).
Als je beide vergelijkt wat je totaal kunt inleggen als lijfrente dan is de de uitkomst  dat via FOR net wat hoger uitpakt wat je kunt inleggen als lijfrente.
Klopt het dus dat ik ieder jaar FOR als reservering (toename oudedagsreservering over dat jaar) mag opvoeren en in datzelfde jaar afstorten? Dus deel inleg lijfrente via FOR en deel via jaarruimte?

Annalies Janssens

Het is wat lastig om zo op afstand antwoord op te geven.

Maar FOR wordt gebaseerd op de winst van het boekjaar (dus eigenlijk de jaarruimte van 2015) en de lijfrente op basis van je inkomen 2014 waarbij wel weer rekening gehouden moet worden met de FOR die je in 2014 al toegevoegd hebt. Dit beperkt namelijk je jaarruimte.

Dit is wel een handig hulpmiddel:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/lijfrentepremie/
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen