Hoofdmenu

Verkoop zakelijke auto aan particulier

Gestart door J. Bregman, 21 juli, 2015, 17:10:41

Vorige topic - Volgende topic

J. Bregman

Goedemiddag,

Ik heb een nieuwe zakelijke auto gekocht van een particulier en mijn vorige auto verkocht aan een andere particulier.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de verkochte auto binnen acumulus op de juiste wijze verwerken?

Ik heb hiervan al een verkoop factuur ingeboekt (met BTW). Ik loop alleen vast bij de balansboeking van mijn vorige auto. Zoals ik denk dat ik moet doen is als volgt:

- de afschrijving voor dit jaar ongeveer halveren (tabblad activa). De afschrijvingen van aankomende jaren voor deze auto verwijderen.
- Bij tabblad V&W het restbedrag invullen bij afschrijving van dit jaar en datum aanpassen naar verkoop datum. De volgende jaren verwijderen.
- Hier loop ik vast.

Ik hoor graag jullie antwoord.

Met vriendelijke groet,

Jesse Bregman


Met vriendelijke groet,

Jesse

Annalies Janssens

In eerste instantie wil ik je verwijzen naar de wiki waar deze situatie beschreven staat.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=verkoop-bedrijfs-auto

Bepaal eerst of optie A of B geldt en vervolgens volg je de stappen voor de betreffende optie.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

J. Bregman

Goedenavond,

Bedankt voor uw reactie. Helaas snap ik het nog steeds niet helemaal.

Op de pagina over "verkoop bedrijfs-auto" wordt er bij punt B3 verteld dat het afschrijvingsbedrag moet worden aangepast. Gaat dit dan over de afschrijvingsbedragen op het tabblad V&W?

Bij punt B4 wordt er namelijk geschreven dat je nu pas naar het tabblad V&W moet gaan.

Ofwel punt B3 en B4 zijn mij niet helemaal duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Jesse Bregman
Met vriendelijke groet,

Jesse

Annalies Janssens

Voordat je bij punt B3 en B4 komt, zie je bij de link investering aanpassen hoe je dat moet doen. Er zijn meerdere stappen te doorlopen. Je moet het ook echt stap voor stap doen. Dan wordt het hopelijk vanzelf duidelijker. Zo niet, laat het dan weten, dan kan ik morgen evt even meekijken.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

J. Bregman

Bedankt Annalies. Het is toch gelukt. Inderdaad stap voor stap.

Eerst de aanschaf boeking aanpassen voor het correct berekenen van de bijtelling voor dit jaar. Vervolgens de aanschaf boeking aanpassen zodat deze op 0 op de balans staat.
Met vriendelijke groet,

Jesse

Annalies Janssens

Heel mooi. Gelijk een test of de beschrijving klopt en duidelijk genoeg is. Het is ook inderdaad een lastige materie.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen