Hoofdmenu

Totaalfactuur als investering?

Gestart door Maarten W, 22 juli, 2015, 17:43:31

Vorige topic - Volgende topic

Maarten W

Hallo,

Ik heb voor mijn bedrijfje een complete videocamera set aangeschaft. De camera is € 2000, het statief €500, maar de microfoon € 180, de lader en extra accu allebei ongeveer € 100. Mag ik deze totaalfactuur in een keer als investering invoeren, of moet ik alle elementen los opgeven?
Verder snap ik niet het verschil tussen beroepskosten en investeringen, los van de afschrijvingstermijn en de spreiding over meerdere jaren. Is het één fiscaal aantrekkelijker dan het ander? (Het klopt toch dat bij beide vormen de bedragen van je winst worden afgetrokken?)
Al googelend kwam ik ook nog de investeringsaftrek tegen, waar allerlei regels voor gelden. Wat is precies de investeringsaftrek? Is dat een extra aftrek bovenop mijn investeringen?

Hartelijke groet, Maarten.



Annalies Janssens

Je mag alles ineens als investering opvoeren.
Uiteindelijk wordt bij zowel bedrijfskosten als investering alles ten laste van de winst gebracht. Bij bedrijfskosten alles ineens in het jaar van aanschaf. Bij investering verspreid over meerdere jaren.

Als je starter bent mag je in bepaalde gevallen willekeurig afschrijven over een investering. Dat wil zeggen dat je mag kiezen hoe en wanneer je afschrijft. Bijvoorbeeld niets in het eerste jaar (omdat je toch nog geen winst maakte dus weinig hebt aan aftrek kosten) en dan in een volgend jaar juist meer of misschien wel de hele rest boekwaarde.

Naast afschrijving (al dan niet willekeurig) heb je soms recht op investeringsaftrek. Wanneer je in een kalenderjaar meer dan 2300 euro ex BTW hebt geinvesteerd heb je een extra aftrekpost van 28% over het geinvesteerde bedrag. Dat vul je tzt in bij de IB-aangifte.

In Acumulus kun  je bij overzichten, fiscaal overzicht (na boeking van je investeringen) zien op welke aftrek je misschien recht hebt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen