Hoofdmenu

Werkruimte in huurwoning kan flinke aftrekpost zijn

Gestart door Karen Töning, 17 april, 2010, 17:15:10

Vorige topic - Volgende topic

Karen Töning

Heeft u een huurwoning en gebruikt u die voor een aanzienlijk gedeelte — zo\'n 25% — voor uw bedrijf? Dan zou dat wel eens een flinke aftrekpost kunnen opleveren, zo blijkt uit recente rechtspraak.

http://www.dezaak.nl/renderer.do/search/true/clearState/true/menuId/2184/sf/381/returnPage/2185/itemId/644005/pageId/381/instanceId/2191/

Houd dit onderwerp in de gaten op het Forum.

Peter H. van Setten

Je kunt in ieder geval een evenredig deel van de aan jou in rekening gebrachte BTW in vooraftrek brengen, uiteraard moet de factuur van de energieleverancier dan wèl op de naam van het bedrijf staan.
Als je dit in het verleden niet gedaan hebt - omdat je het niet wist - kun je ook nog zelf terugkomen op je aangifte van vorig jaar, door een gecorrigeerde (suppletie) aangigfte te doen, waarin je de gecorrigeerde btw-aftrek (verhoogd) alsnog aangeeft en dus terugvraagt.
Peter van Setten = QC = controller, van vele markten thuis. Ik maak korte metten met uw financiële sores. Door ervaring ben ik in staat in korte tijd te analyseren wat er gedaan moet worden om uw financiën op orde te krijgen èn te houden... U onderneemt, terwijl ik uw administratie of belastingsituati

Karen Töning

Ook de Belastingdienst neemt de uitspraak van de rechtspraak betreft zakelijke kosten huurwoning nu over.

Als u een huurwoning heeft met een aparte kamer voor zakelijk gebruik in de woning, mogen de kosten inclusief BTW zoals huur, glw. e.d. voor dit zakelijke deel afgetrokken worden onder bepaalde voorwaarden.

Voorwaarden:

- Het percentage van de vloeroppervlakte van de werkruimte moet precies berekend worden ten opzichte van de totale vloeroppervlakte van de huurwoning. De uitkomst is het percentage wat zakelijk afgetrokken kan worden.
- Bij de start van de onderneming moeten deze kosten opgevoerd zijn. Tussentijds opvoeren is niet toegestaan.
- Als je een paar jaar terug begonnen bent en je besluit deze kosten achteraf toch als zakelijke kosten op te willen voeren is dat mogelijk tot maximaal 5 jaar terug.
Hiervoor dien je voor de aangifte OB een suppletieformulier en voor de aangifte IB een nieuwe aangifte IB beide met de juiste gegevens (inclusief zakelijke kosten huurwoning) in te dienen.

marbie

Ik heb een vraag over deze voorwaarde:
Bij de start van de onderneming moeten deze kosten opgevoerd zijn

Ik ben al 2 jaar freelancer, maar ga nu pas verhuizen naar een huurwoning, met aparte werkkamer. Kan ik dit dan toch vanaf nu opvoeren?

Rozenblad

Begrijp ik het nu goed?????

Je mag dus, mits je 25 procent van je huurwoning gebruikt voor zakelijke doeleinden, dit fiscaal aftrekken.
Alleen moet de factuur van eneco of dergelijke wel op het bedrijf staan???

alvast bedankt voor het antwoord!!

Rozenblad

En nog 1 vraag:

Je hoeft dus nu geen zelfstandige werkruimte in je huis te hebben( eigen opgang, sanitaire voorziening ect ect)

Bedankt :D

Karen Töning

Citaat van: RozenbladEn nog 1 vraag:

Je hoeft dus nu geen zelfstandige werkruimte in je huis te hebben( eigen opgang, sanitaire voorziening ect ect)

Bedankt :D


Helemaal correct!

Karen Töning

Citaat van: RozenbladBegrijp ik het nu goed?????

Je mag dus, mits je 25 procent van je huurwoning gebruikt voor zakelijke doeleinden, dit fiscaal aftrekken.
Alleen moet de factuur van eneco of dergelijke wel op het bedrijf staan???

alvast bedankt voor het antwoord!!


Nee hoor, bij navraag bij de Belastingdienst werd mij verteld dat het maakt niet uit hoeveel procent je van je huurwoning zakelijk gebruikt. Voorwaarde is wel dat het een aparte kamer of zolder is en je dit bij de start van de onderneming inbrengt.
In Acumulus kun je dit invoeren bij Nieuwe boeking - Zakelijke uitgaven - bij percentage prive zet je het percentage wat je prive van de woning gebruikt. Acumulus berekend zelf het zakelijke gedeelte door.

De factuur van een energiemaatschappij e.d. hoeft niet op naam van de zaak te staan. Ook hier voer je de factuur in als zakelijke uitgave, percentage prive mag niet minder zijn dan wat bij de huur is opgevoerd. Het percentage mag hetzelfde zijn.

Let op bij facturen van water. Water heeft een BTW van 6%!!!

mordamus

In dit voorbeeld hebben ze het expliciet over een huurwoning. Gaat dit ook gelden voor koopwoningen zonder eigen toegang?

dbeek

Begrijpelijk en interessant, zeker gezien het feit de belastingdienst hier de laatste jaren zoveel regels in opgeworpen heeft zodat het ondoenelijk werd voor bijna iedereen.
Maar nu begrijp ik uit de reacties dat de opgave bij de start van de onderneming een belangrijk punt is, wat nu als ik na 2 jaar ondernemen een ruimte ga leeghalen in datzelfde huis en inricht als bedrijfsruimte, betekent dit dan geen aftrek.

Karen Töning

Mijn excuses voor de late reactie. Helaas, dbeek, dat klopt, ook dan geen aftrek.
Wanneer je gaat verhuizen is het een ander verhaal. Dan kun je er opnieuw voor kiezen om deze bedrijfsruimte al of niet als kosten op te voeren. Dat is dus niet tegen dovemansoren gezegd. Wat jullie?

Vriendelijke groeten,
Karen

Karen Töning

Citaat van: marbieIk heb een vraag over deze voorwaarde:
Bij de start van de onderneming moeten deze kosten opgevoerd zijn

Ik ben al 2 jaar freelancer, maar ga nu pas verhuizen naar een huurwoning, met aparte werkkamer. Kan ik dit dan toch vanaf nu opvoeren?


Wederom excuses voor de late reactie. Zoals je misschien verderop in dit topic hebt gelezen, is dit inderdaad mogelijk.

Karen Töning

Citaat van: mordamusIn dit voorbeeld hebben ze het expliciet over een huurwoning. Gaat dit ook gelden voor koopwoningen zonder eigen toegang?


Yep!

rkarremans

Beste Karen,
Bedoel je hiermee dat dit ook geld voor koopwoningen.
Rob

Herman

Hier ben in ook wel erg benieuwd naar. Mijn vrouw heeft een salon in huis, een aparte kamer, geen eigen ingang enz. Tijdens het startersbezoek van de Bdienst werd ons snel verteld dat wij daaromtrent niets konden aftrekken. Nu blijkt dus van wel?
Het is een koop appartement, behalve (het juiste %) van de energie en water, wat kun je verder aftrekken?
-deel hypotheekrente?
-voorschotten VVE?
-Gemeenteheffingen?
-(inboedel) verzekeringen?
Meer?

Karen Töning

Na heel veel informatie hierover gekregen te hebben vandaag, wil ik het eerst allemaal goed op een rijtje zetten voor mezelf, voordat ik dit op het Forum zet.

Komend weekend kunnen jullie hier op het Forum meer over lezen.

Hou het Forum dus goed in de gaten.

Herman


rkarremans

Hoi Karen,
je maakt me wel erg nieuwsgierig.
Ik hou het forum in de gaten.
Succes met de voorbereiding.
groet,
Rob


rkarremans