Hoofdmenu

Pas op correcte btw op balans in IB-aangifte

Gestart door Bert-Jan, 20 augustus, 2015, 18:38:23

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Stel je hebt netjes alle inkomsten en uitgaven geboekt en op basis daarvan netjes btw afgedragen.

Maar je hebt de btw niet juist op de balans staan door bijvoorbeeld:
- geen beginbalanspost btw;
- KOR als teruggave geboekt i.p.v. fictieve afdracht;
- afdrachten niet geboekt als btw-afdracht maar als priveopname.

Stel dat er op de balans 300 nog te betalen btw zou moeten staan over het 4e kwartaal maar er staat 2300. Dan kun je een naheffing krijgen van 2000,- van de belastingdienst op basis van de foute btw op de balans.

Als de btw op de balans lager is dan je hebt afgedragen, hoor je mogelijk niets, maar als het meer is, krijg je gewoon een extra aanslag.

Terwijl je wel hebt betaald...
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

#1
De belastingdienst controleert hier inderdaad strenger op.
Echter, normaalgesproken (het blijft natuurlijk wel de belastingdienst...) krijg je eerst een brief met het verzoek te verklaren waar het verschil vandaan komt.
Mocht blijken dat de bewuste 2300 op de balans gebaseerd is op foute boekingen is er niets aan de hand. Mocht er wel meteen een aanslag komen kan er op dat moment nog bezwaar ingediend worden op basis van de werkelijke BTW-opstelling. (Overzichten, aangifte omzetbelasting hele jaar) Dat verminderen met de reeds gedane afdrachten en het bezwaar kan ingediend worden.

Voor uitleg over de BTW-opstelling
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2014/Bijlage%201%20Checklist%20tbv%20IB%20aangifte%202014.pdf

Zie pagina 2 onder Activa
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Ik had vandaag de tweede klant aan de lijn die verrast was met een naheffing.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

SKYB Yvette

Hi,

Mijn advies en werkwijze is daarom altijd om de btw goed te controleren en een jaaropstelling te maken bij het afsluiten van een boekjaar als men bijv. de aangifte IB te doet.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Annalies Janssens

Bert-Jan,
Goed dat je aangeeft dat het blijkbaar dus toch (te) vaak voorkomt dat er zonder meer een aanslag wordt opgelegd. Niemand wordt daar blij van en dan moet er dus bezwaar ingediend worden. Ik zal dit probleem melden op het forum voor belastingadviseurs (waarop ook de belastingdienst vertegenwoordigd is) met de vraag of het niet klantvriendelijker zou zijn om de belastingplichtige eerst te verzoeken om een verklaring te geven voor het verschil.

Anderzijds wil ik toch benadrukken (gericht aan de Acumulus-gebruiker) dat Acumuls een boekhoudpakket is (geen belastingaangifte) en dat de juiste aangifte staat of valt met het het goed vastleggen van alle gegevens in Acumulus. De ondernemer moet zich zelf afvragen of deze voldoende vertrouwen heeft om zelf de aangifte te doen. Al dan niet door ondersteuning d.m.v. de jaarlijkse workshop belastingaangifte ofwel door het goed volgen van de gepubliceerde syllabus en checklist.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

SKYB Yvette

Hi,

Ik sluit me volledig aan bij Annalies. Het is van belang dat men zich realiseert dat acumulus een goed boekhoudpakket is. Dat Acumulus veel mogelijkheden heeft, maar dat ook hierbij wel nog steeds helaas het keiharde gezegde van toepassing is;  als er troep in gaat komt er ook troep uit.

Zeker dus een aandachtspuntje
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Es

Het gaat vaak om onwetendheid.
Misschien is het goed om bij het begin van het nieuwe jaar een melding te maken (bij het inlogscherm?) aan de Acumulus-gebruikers dat er ieder jaar boekingen voor de beginbalans gedaan moeten worden. Met verwijzing naar een artikel in de Wiki waarin die boekingen staan uitgelegd.

Annalies Janssens

Goed idee Esther! BTW blijft een probleem voor de meeste ondernemers. Als ze het probleem (h)erkennen komt het meestal wel goed maar ik zie vaak dat er bij het afsluiten en openen van het boekjaar niet goed naar gekeken wordt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

SKYB Yvette

Hi,

Die melding is een goed idee. Dan maakt men in ieder geval een goede start van het boekjaar.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

margrietroos

Ik vind het ook belangrijk dat de BTW klopt met de balans, maar toch gaat er telkens iets mis.
Zojuist ingevoerd een btw teruggaaf van € 310,- (via de juiste knop).
Kijk ik daarna op de balans staat daar: te betalen BTW: € 280,90.
Waar haalt het systeem dit vandaan? En belangrijker hoe los ik dit op?

In het 1e kwartaal moest ik een klein bedrag betalen van: € 15,-.
Ik heb toen per abuis kwartaal 1&2 berekend en teveel betaald, nl: € 55,-

In het 2e kwartaal heb ik het teveel betaalde bedrag verrekend, waarna ik terug zou krijgen: € 310,-

Dit heb ik teruggekregen van de Belastingdienst, maar dus na het invoeren staat er op de balans dat ik € 280,90 nog niet betaald zou hebben??

volgens Acumulus zou ik voor het 1e en 2e kwartaal samen: € 252,32 terugkrijgen van de belastingdienst.
Doordat je bij de Belastingdienst afrond, heb ik daadwerkelijk teruggekregen: € 255,-

Doordat je bij de Belastingdienst afgeronde bedragen betaald en ik Acumulus de btw bedragen achter de komma worden gerekend, krijg je aan het eind van het jaar al
een verschil (wat ik al erg vervelend vind).
Maar dit is in dit geval niet het probleem.

Als ik nu kijk wat ik op het moment aan BTW terugkrijg over het 3e kwartaal is dit:  € 81,14, dus daar komt het bedrag op de balans ook niet vandaan.

Ik hoop dat jullie dit probleem voor mijn kunnen verhelpen.

Ik heb het al eerder gehad en dat verschil op de balans m.b.t. de BTW dat liep in de duizenden euro's . dit heb ik uiteindelijk maar zelf ''opgelost".
Maar het klopt natuurlijk niet. En dit forum en mijn boekhouder kon niet achterhalen wat er mis is gegaan...

Annalies Janssens

Hallo Margriet,

Kun je het volgende even op een rijtje zetten

Overzicht omzetbelasting volgens Acumulus, de bedragen van:
- 1e kw
- 2e kw
- 3e kw

Verder de door jou werkelijk betaalde en ontvangen BTW bedragen

Heb je overigens gedacht aan de boeking van de balanspost op 01-01-2015 (te betalen of te ontvangen over 2014)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos

Volgens Acumulus:
(bij een min moet ik betalen, bij een + krijg ik terug)
1e kwartaal: -15,01
2e kwartaal: +267,33
3e kwartaal: + 87,72

Betaald/ontvangen van Belastingdienst:
1e kwartaal: - 55,00
2e kwartaal: + 310,00

Begin van het jaar heb ik de balanspost boeking gedaan.

Annalies Janssens

Als ik naar de bedragen kijk zou je op de balans in Acumulus moeten zien staan:
Verschil ontvangen en betaalde BTW € 340.04. (betaalde BTW in dit geval)
Als dat niet het geval is, dan staan er BTW boekingen in het 4de kwartaal

Je hebt per saldo over 2015 € 255 ontvangen.

Dan moet er komen te staan over 2015, een bedrag van 85.04 te ontvangen.

Je geeft aan dat er staat dat je nog € 280.90 moet betalen.

Als het niet in boekingen in het 4de kwartaal zit dan moeten er toch onjuiste balansboekingen gedaan zijn.
Als je een printscreen van de balans met toon inhoud wilt sturen (kan hier toegevoegd worden of evt per mail naar info@countforyou.nl) dan zal ik waarschijnlijk snel kunnen zien waar het probleem zit.

Nog wel even terugkomend op je eerdere opmerking over duizenden euro's verschil. Dat zou echt niet moeten kunnen. Dan zit er echt wat fout in de boekingen en dan vind ik het wel riskant als je dat op een andere manier hebt opgelost. Misschien wil je daar ook nog iets meer over zeggen?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos

Wat jij aangeeft begrijp ik en zo zou het moeten zijn, maar is het niet.

Ik heb als bijlage de balans van 2015 bijgesloten en ook 2014 en 2013 er meteen bijgedaan.
Misschien komt die eerdere fout van ruim 1800 euro, doordat ik 2013 achteraf in Acumulus heb ingevoerd en daarbij iets ben vergeten?
Ik hoop dat de Belastingdienst hier niet moeilijk over gaat doen bij een controle, omdat ik mijn administratie van 2013 dan zal overleggen n.a.v
een EXCELbestand, wat wel klopt.

O ja, de bedragen zijn iets gewijzigd, omdat ik nog een aantal boekingen heb gedaan.
En als ik naar de BTW voor het 4e kwartaal kijk, staat er € 0,-.....

Annalies Janssens

Ik zie zo snel bij 2015 al meerdere fouten.
De balanspost op 01-01 van 1123 staat "aan dezelfde kant" als de ontvangst. Die eerste heb je per abuis geboekt als "te betalen" in plaats van "te ontvangen"
Dat veroorzaakt een verschil van 2x 1123 = 2246

Daarnaast kan ik je boeking van 1886.64 niet thuisbrengen. Je schrijft dat dat over 2013 gaat maar die moet dan niet in 2015 geboekt worden (tenzij je dat bedrag nog terug gaat ontvangen van de belastingdienst)

Wanneer je die balanspost van 1132 opnieuw boekt en die 1886.64 verwijdert dan klopt het precies.

Op de overzichten van 2013 en 2014 zijn de BTW bedragen niet zichtbaar.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos

Ik heb een bijlage toegevoegd, met daarin mijn stappen en telkens een printscreen van de balans.

Volgens mij klopt het nu weer (al snap ik niet helemaal hoe dat kan...)

Annalies Janssens

Aan de "laatste boekingen" kan ik niets zien. Op geen van de 3 printscreens (2013 2014 2015) is het deel van de balans zichtbaar waarop de BTW boekingen staan dus ik kan ook niet zien of het klopt.

En je schrijft dat de boeking van 1886.64 verdwenen is. Verwijderd neem ik aan?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos

#18
Sorry, ik maak er een potje van  :o

Ik scrolde niet ver genoeg, op de bijlage de balans van 2015, 2104 en 2013..

Het bedrag van 1886,64 staat daar ook nog..

en ik denk dat ik inderdaad verschillende keren boekingen ben vergeten waardoor het niet klopt...

Ik heb het bedrag van 1886,64 verwijderd.

Volgens mij klopt 2015 nu.

Volgens ligt het probleem dus echt niet 2013 en ben ik vergeten om daar de omzetbelasting te boeken.
Zoals eerder gezegd heb ik 2013 in excel bijgehouden en pas later ingevoerd in Acumulus.
Het zou dus goed kunnen dat het niet geheel klopt.
In acumulus staat namelijk dat ik over het gehele jaar € 714,41 terug zou krijgen.
Maar daadwerkelijk heb ik van de belastingdienst: 765 teruggekregen.

Maar als ik het nu recht wil zetten, zodat het vanaf 2014 correct is, wat dan te doen?

Annalies Janssens

Ik zal er morgen naar kijken. Dan hoor je verder
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos


Annalies Janssens

Er zijn nog enkele dingen.
2015
- je hebt precies de verkeerde 1123 verwijderd. Je moest de balansboeking (01-01) te ontvangen opnieuw doen.
Zoals je het nu hebt gedaan moet je nu een verschil in je bankrekening hebben (omdat je geboekt hebt dat je het bedrag op 30-01 betaald hebt in plaats van ontvangen.
De oude boeking van 30-01 moet dus hersteld worden en de balansboeking 01-01 opnieuw juist geboekt worden.

2014
- hier is hetzelfde gebeurd. De balanspost 01-01-2014 van 149 heb je geboekt als "te betalen" in plaats va "te ontvangen"
Als je dat heb gecorrigeerd komt er op de balans 2014 een bedrag van 1114 te ontvangen.

Nu zou je als balanspost 01-01-2015 1114 te ontvangen moeten boeken (in plaats van 1123)
De eindbalans 2014 moet namelijk gelijk zijn aan de beginbalans 2015

Als je het dan helemaal netjes wilt doen kun je een suppletie insturen van € 9 omdat je over heel 2014 dus € 9 meer hebt ontvangen dan waar je recht op hebt.

Nog een stukje verduidelijking:
De balanspost op 01-01 met jouw omschrijving "btw 4de kwartaal te ontvangen" moet zijn "btw 2014 te ontvangen" Je neemt namelijk het eindbedrag 2014 over naar 01-01-2015 en dan hoeft niet altijd gelijk te zijn aan 4de kwartaal.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos

Alles gewijzigd, zoals je hebt aangegeven.
Maar volgens mij klopt het nog niet.. (zie bijlage)
Ik heb nu tevens een verschil in het saldo van mijn betaalrekening van € 4,-

En ik zie op alledrie de balansen nog steeds bedragen staan bij verschil betaalde en ontvangen BTW...

Bedankt voor je geduld...

Annalies Janssens

Je hebt de balanspost 01-01-2015 van 1123 nog niet verwijderd.

Dat er op alle balansen nog een bedrag bij verschil betaalde en ontvangen BTW staat klopt. Dat bedrag verandert niet; gaat namelijk over het saldo tussen de BTW over de kosten en inkomsten van dat jaar.
Daaronder komen de BTW ontvangsten en afdrachten te staan waardoor er vervolgens het eindbedrag komt te staan wat over dat jaar nog ontvangen of betaald moet worden.

Hoe het verschil in het saldo is ontstaan kan ik niet nagaan. Dat moet je vergelijken met je bankafschriften.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos

Inderdaad, deze balanspost moest nog verwijderd worden. Dit heb ik nu gedaan.
Mijn saldo betaalrekening klopte wel (ik keek niet goed).

Echter...zou het bedrag op de balans onderaan de btw bedragen niet hetzelfde moeten zijn als de nog
verschuldigde/te ontvangen btw van de rest van dit jaar...



Annalies Janssens

Dat hoeft niet als er verschillen zijn door niet exact juiste aangiftes (wat normaal is) en kleine afrondingen.

Er is nog een verschil in de BTW 2014 van 9 euro (1123-1114) te betalen

Tm nu zou er in 2015 € 340.04 ontvangen moeten worden
€ 340.04 - € 87.72 (Q3) dus € 252.32 over Q1 en Q2
Je hebt over Q1 en Q2 € 255 teruggevraagd
Daar zit dus nog een verschil van € 2.68 (255-252.32)

Verschil: 9.00 + 2.68 = 11.68

Vergelijking:
Te ontvangen Q 3 € 87.72
Te betalen 2014    € 9.00
Te betalen Q1 Q2  € 2.68

Per saldo te ontvangen € 76.04 (precies het bedrag van de Balans te ontvangen)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

Hallo lieve mensen....

ik volg de laatste dagen dit topic en vraag me af of de vraagsteller "margrietroos" zich er van bewust is dat deze gehele discussie, incl. alle cijfers/balansen ed., op een openbaar deel van het forum geplaatst staan.

Iedereen kan dit dus zien/lezen....


margrietroos

bedankt Esther. Ik zal het later wel verwijderen, je weet maar nooit...

Bedankt Annelies voor je geduld en je tijd en kennis.

Ik denk wel dat deze kleine verschillen ontstaan, doordat je bij de Belastingdienst je aangifte omzetbelasting mag afronden,
en dat Acumulus dat niet doet..

margrietroos

Ik begrijp alleen niet wat er dus straks gebeurt als ik kwartaal 3 ga betalen-ontvangen.
Dan ga ik nl. weer teveel terugontvangen, omdat die 9 euro en 2,68 daarbij zijn opgeteld als terug te ontvangen,
terwijl ik het juist zou moeten betalen...zou dat dus niet omgedraaid moeten zijn...

grr...raar hoor..

Annalies Janssens

Samenvattend:
- je hebt over 2014 € 9 teveel ontvangen
- je hebt over Q1 en Q2 € 2.68 teveel ontvangen

Wanneer je de aangifte voor Q3 doet dan haal je die uit het overzicht aangifte omzetbelasting uit Acumulus. Daarbij wordt geen rekening gehouden met de genoemde € 9 en € 2.68

Om die verschillen er uit te krijgen, kun je die € 11.68 bij de volgende aangifte aftrekken van de voorbelasting zoals Acumulus die aangeeft over Q3.
Zo vraag je over Q3 dus minder terug.
Dan zou het daarna weer helemaal moeten kloppen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos

tja, dan zou het inderdaad weer moeten kloppen. Voor 1 kwartaal,daarna krijg je gewoon weer verschillen.
en waarom zou ik de Belastingdienst geld schenken, want op hun website staat:

In de aangifte btw rondt u de btw-bedragen af op hele euro's. Dit mag u in uw voordeel doen.

Als elke klant van Acumulus die btw-verschillen gaat betalen aan de Belastingdienst dan loopt dat lekker op..

Ik denk dat ik het voor de komende aangifte wel even 'rechtzet' en het dan goed in de gaten hou.
Als er dan weer afrondingsverschillen ontstaan, dan doe ik wat hier op deze site word aangegeven door iemand:

http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/belastingen_en_subsidies/f/144076/p/28187/114448.aspx#114448